Idag öppnade världens första IKEA second hand-butik

Äntligen! Idag öppnade världens första IKEA second hand-butik – och det på återbruksgallerian ReTuna i Eskilstuna. I butiken får gamla möbler en andra chans, samtidigt som IKEA kan testa och utveckla en cirkulär affärsmodell. De första kunderna gjorde flera kap och samtidigt en stor insats för miljön.

Anita Pettersson var en av de första kunderna in i butiken.

Idag, måndagen den 2 november, öppnade IKEA världens första renodlade second hand-butik på ReTuna Återbruksgalleria i Eskilstuna. Här kan besökarna köpa möbler från IKEA som Eskilstunaborna skänkt till ReTuna och som på plats rengjorts och renoverats. I butiken får produkterna en andra chans, samtidigt som IKEA kan testa och utveckla en cirkulär och lönsam affärsmodell.

Med tanke på rådande pandemi valde IKEA en mycket enkel öppningsceremoni inför de kunder som tagit sig till butiken.

– Jag är glad att vi äntligen öppnat butiken för våra kunder. Lika glad är jag över att vi haft en jämn ström av besökare under förmiddagen och därmed lyckats skapa en säker och trygg miljö för våra medarbetare och kunder, säger Jonas Fjäll, varuhuschef på IKEA Västerås.

Första kunderna i butiken

Tobias Augustin och Melissa Stragapede kom förbi och fyndade en tavellist, en rottingkorg och linnedukar.

– Vi gillar att köpa second hand och brukar handla mycket i IKEA fyndhörna, säger Melissa.

– Vi väljer ut saker som har charm, karaktär och som stämmer överens med vår stil, säger Tobias och tillägger att det känns bra att handla second hand eftersom man samtidigt gör en insats för miljön och tillvaratar resurser.

Del av ett globalt innovationsprojekt

Butiken är en del i ett globalt innovationsprojekt inom IKEA, som går ut på att testa och utveckla en cirkulär och lönsam affärsmodell för framtiden. I och med second hand-butiken tar IKEA ännu ett steg mot sitt mål att inspirera fler att leva ett mer hållbart liv inom planetens gränser och bana väg för att kunna ställa om från en linjär till en cirkulär affärsmodell.

En viktig del i IKEAs hållbarhetsarbete är att alla produkter ska designas utifrån cirkulära principer och av förnybara och återvunna material inom tio år, samtidigt som det ska bli lättare för kunderna att förlänga livet på sina möbler och produkter.

För mer information kontakta: Jonas Fjäll, varuhuschef på IKEA Västerås, som nås via IKEA Sveriges presstjänst på 0476-44 07 70.

Fakta:

• Om tio år ska alla IKEA-produkter vara tillverkade av förnybara eller återvunna material, och designade för att återanvändas, återförsäljas eller återvinnas.
  • För att förlänga livet på våra möbler arbetar vi på IKEA sedan länge för att minska antalet produkter som kastas bort genom att reparera och packa om skadade föremål. Förra året gav vi 47 miljoner produkter ett nytt liv genom våra fynd-avdelningar över hela världen.
  • Tack vare butiken tar IKEA nästa steg i det arbetet.
  • Samarbetet med ReTuna ska hjälpa IKEA att bättre förstå varför vissa IKEA produkter blir avfall, vilket tillstånd de är i när de slängs, hur människor resonerar när de väljer att donera eller lämna produkterna till återvinning och om det finns ett intresse av att köpa produkterna om vi kan rädda dem.
  • Butiken är ett test och kommer vara öppen i 6 månader och utvärderas löpande.
  • IKEA Västerås har en viktig roll i satsning då butiken drivs under ledning av varuhuset. IKEA Västerås förser även butiken med möbler och heminredningsprodukter som av olika anledningar skadats. På ReTuna repareras de och får därmed en andra chans i ett nytt hem

Anita Pettersson var en av de första kunderna in i butiken.
Tobias Augustin och Melissa Stragapede kom förbi och fyndade en tavellist, en rottingkorg och linnedukar.

En av de första sålda produkterna i den nyöppnade butiken var den hjärtformade kudden FAMNIG för 39 kronor. Sex-åriga Nina visade stolt upp sin nya kudde. – Spännande, säger mamma Helene Jilsmo om öppningen av den nya butiken, och tillägger att de ofta brukar köpa second hand.
Varuhuschef Jonas Fjäll inviger världens första IKEA second hand-butik i Eskilstuna.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 37 miljoner besök och IKEA.se 113 miljoner besök under verksamhetsåret 2019. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

IKEA lanserar Buy Back Friday och ett nytt verktyg för att värdera begagnade möbler13.10.2020 13:00:38 CESTPressmeddelande

Under årets Black Friday kommer IKEA Sverige, tillsammans med 27 andra marknader, köpa tillbaka begagnade IKEA-möbler och på så vis uppmuntra fler till ett mer hållbart liv hemma. Det är första gången i IKEAs 77-åriga historia som tusentals möbler samtidigt och världen över köps tillbaka för att erbjudas ett nytt hem. IKEA Sverige lanserar även ett verktyg som hjälper kunder att digitalt värdera sina begagnade IKEA-möbler.