If köper Viking Räddningstjänst

Försäkringsbolaget If förvärvar samtliga aktier i Viking Räddningstjänst AB. Avtalet gäller alla Vikings tjänster i hela Norden.

Ifs koncernchef, Morten Thorsrud, och Hans Petter Semmelmann, koncernchef på Viking Räddningstjänst

Viking är ett ledande vägassistansföretag med verksamhet i Norge, Sverige, Danmark och Finland. Bolaget har 320 servicestationer i sitt nätverk, vilka ger service i hela Norden, och hanterar 1,5 miljoner telefonsamtal och utför cirka 460 000 assistanser årligen. Viking kommer även efter affären att drivas som ett eget företag och varumärke, med samma ledningsgrupp.

- If och Viking har samarbetat i många år och passar bra tillsammans. Överenskommelsen säkerställer ett ännu tätare samarbete, vilket blir en fördel både för bilägare och våra partners i bilbranschen. Bilägande och mobilitet är i kraftig förändring och vi vill säkerställa att vi även i framtiden kan erbjuda bra lösningar till våra kunder. Oavsett om kunden äger, hyr eller har ett annat bilupplägg ska vi säkerställa en enkel och problemfri bilhantering. Genom köpet kommer If också att kunna följa upp kunderna bättre när de behöver hjälp, säger Ifs koncernchef Morten Thorsrud.

- Jag är väldigt glad över överenskommelsen och inte minst stolt över att bli en del av Nordens största försäkringskoncern. Med If som ägare får Viking stora möjligheter att vidareutveckla verksamheten. Vi är nu i en position att expandera både geografiskt och inom nya verksamheter. Detta ger oss tillgång till kompetens, kapital och kunder, samtidigt som Viking bevaras som ett eget företag och varumärke för att upprätthålla neutralitet och konkurrenskraft mot våra övriga samarbetspartners inom bil och försäkring, säger Hans Petter Semmelmann, koncernchef på Viking Räddningstjänst.

I flera andra länder är det vanligt att försäkringsbolag äger väghjälps- och assistansbolag, och Ifs koncernchef ser förvärvet av Viking som en naturlig förlängning av verksamheten.

- If och Viking är båda stora nordiska företag med starka varumärken och leverantörer av trygghet i människors vardag. Företagen delar också visionen att utveckla bra digitala lösningar för kunderna och kommer att göra detta tillsammans, och ihop med andra aktörer inom mobilitet, säger Morten Thorsrud.

If förvärvar aktierna i Viking från nuvarande ägare, AAC Capital Partners och Intermediate Capital Group PLC, samt från medlemmar av koncernledningen.

Förvärvet får ingen praktisk betydelse för befintliga vägassistansnätverket, anställda, kunder eller övriga samarbetspartners till If och Viking.

Lugn, vi hjälper dig.

If är Nordens största skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Vi erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och barnförsäkring för privatpersoner samt olika typer av företagsförsäkringar för små och stora kunder. Koncernen har cirka 6 800 anställda.

Dubbdäck – en säker hjulklapp till vintercyklisten9.12.2019 08:00:00 CETPressmeddelande

Antalet personer som cyklar även på vintern har ökat kraftigt de senaste åren. Men för att det ska bli en både säker och trevlig upplevelse krävs vissa förberedelser. If har frågat vintercyklister vilken utrustning som är hetast i kylan. Trots att is och snöhalka pekats ut som bakomliggande orsak till var femte singelolycka där cyklisten skadats allvarligt är det fortfarande många som inte byter till dubbdäck vintertid.