IKEA anordnar Sveriges kanske största loppis - ger plats för försäljning utanför samtliga varuhus

Lördagen den 28 maj arrangerar IKEA en loppis utanför alla sina 20 varuhus i Sverige. Troligen blir det Sveriges största loppis. Goda chanser att göra fina second hand-fynd från Malmö i söder till Haparanda i norr kan i alla fall utlovas. Både på själva loppisen och inne i Cirkulärbutiken i varuhuset.
Kanske blir det Sveriges största loppis när IKEA lördagen den 28 maj erbjuder alla som önskar plats att sälja begagnat utanför alla sina 20 varuhus i Sverige.

Att handla second hand är en ökande samhällstrend, inte minst bland unga. Att man väljer att köpa begagnade saker till sitt hem kan ha flera orsaker; viljan att göra bra fynd till ett lågt pris, omsorg om vår planet, samt viljan att addera en mer personlig touch till sitt hem eller sin personliga stil.

- På IKEA vill vi möjliggöra för fler att handla second hand, samtidigt som vi vill låta fler produkter leva längre. Många vill köpa begagnade möbler på IKEA och vi är glada att kunna både köpa och sälja vidare produkter till nya hem via vår second hand-service. Med Loppisen går vi snäppet längre än så. Nu gör vi det möjligt för kunderna att handla av varandra och tillsammans kan vi alla bidra till ett mer hållbart samhälle, säger Jonas Carlehed, Hållbarhetschef på IKEA Sverige.

Loppis på IKEA
IKEA Family-medlemmar kan kostnadsfritt boka ett bord för att sälja sina saker: Allt från heminredning till kläder och accessoarer. Många har redan bokat en plats och bokningen är fortfarande öppen. Besökare som kommer till loppisen får chansen att göra fina fynd bland borden, samtidigt som begagnade saker får en andra chans att leva vidare hemma hos någon annan.

Loppisen arrangerar IKEA utanför samtliga sina varuhus i Sverige lördagen den 28 maj och den håller öppet mellan klockan 10–16. Varuhusen håller öppet som vanligt, men med ett extra fokus på hållbarhet och cirkularitet - med erbjudanden och kundaktiviteter på temat återbruk och second hand.

- Att ha loppis på IKEA ligger helt i linje med vårt övriga hållbarhetsarbete. Vi hoppas att det här ska bli en dag för människor att besöka oss på IKEA och samtidigt passa på och göra fina fynd på loppisen eller inne i Cirkulärbutiken - oavsett var i landet du bor, eftersom loppisen kommer vara utanför alla varuhus. Vi kommer också ha olika DYI- events och andra saker som händer på IKEA den här dagen, säger Caroline von Garaguly, Commercial Acitvity & Events Leader på IKEA Sverige.

Här anmäler man sig till loppisen eller sätter upp sig på vänte-listan om det skulle vara fullbokat: Loppis på IKEA - IKEA

Varför satsar IKEA på Secondhand?

• Senast år 2030 ska alla IKEA-produkter vara tillverkade av förnybara eller återvunna material och designade för att återanvändas, återförsäljas eller återvinnas.

• Sedan 2020 köper vi tillbaka och säljer vidare kundernas begagnade IKEA möbler i alla våra svenska varuhus via vår second hand-service.

• För att förlänga livet på våra möbler arbetar IKEA för att minska antalet produkter som kastas bort genom att reparera och packa om skadade föremål. 2021 gav IKEA 47 miljoner produkter ett nytt liv genom varuhusens Cirkulärbutiker över hela världen.

• Världens första renodlade IKEA secondhand-butik öppnade i ReTuna Återbruksgalleria i Eskilstuna i november 2020. Butiken är ett test som förlängts och som nu pågår till och med december 2022.  I Malmö öppnades i början av 2022 en test-hub där IKEA ska samla in, rengöra och laga begagnade IKEA möbler som därefter ska säljas i cirkulärbutiken på varuhuset i Malmö.