IKEA anordnar Sveriges kanske största loppis två gånger om i maj

Den 6 och den 13 maj anordnar IKEA bakluckeloppisar utanför alla sina 20 varuhus i Sverige. Troligen blir det återigen Sveriges största loppis. Då kan alla som vill fynda second hand-produkter göra det på själva loppisen och inne i cirkulärbutiken i varuhuset. Länge leve bra saker!
Med en ny kampanj på temat "Länge lever bra saker" vill IKEA belysa hur man kan förlänga livet på sina möbler.

Att handla second hand blir allt mer populärt, inte minst bland unga. För andra året i rad anordnar IKEA därför loppisar på parkeringarna utanför alla våra 20 svenska varuhus. Det innebär att det blir loppisar från Malmö i söder till Haparanda i norr. Den här gången blir det inte bara en, utan två, bakluckeloppisar den 6 och 13 maj. På så sätt vill IKEA bidra till att inspirera fler att ge sina saker en andra chans.

Loppisen är en del av en global kampanj som syftar till att inspirera fler människor till att förlänga livet på sina produkter.

– Det här är mer än bara en loppis för oss. Det är en del av vår strategi för att bidra till en mer cirkulär konsumtion. Vi har de senaste åren gjort stora satsningar för att förlänga livet på våra produkter. Till exempel genom cirkulärbutikerna i varuhusen där vi varje dag köper tillbaka våra produkter, genom tester med externa aktörer och nu även genom att anordna loppisar. Vi vill göra vad vi kan för att det ska bli enkelt att ge produkter en andra chans, säger Johanna Nordell, hållbarhetschef på IKEA Sverige.

IKEA Family-medlemmar kan kostnadsfritt boka en plats för att sälja sina saker direkt från bakluckan på sin bil. Man kan sälja allt från heminredning till kläder och accessoarer. Besökare som kommer till loppisen får chansen att göra fina fynd från bakluckorna, samtidigt som begagnade saker får en andra chans att leva vidare hemma hos någon annan.

Loppisen arrangerar IKEA utanför samtliga sina varuhus i Sverige två lördagar i maj. Närmare bestämt den 6 och den 13 maj mellan 11 och 14, lokala avvikelser kan förekomma. Varuhusen håller öppet som vanligt och kommer bland annat att ha extra bra erbjudanden på mat.

– Det känns fantastiskt att för andra året i rad bjuda in till loppisar på alla våra varuhus i Sverige. Vi hoppas att det här ska bli en rolig dag för alla besökare med många bra fynd både på loppisen och i cirkulärbutikerna i varuhusen, säger Caroline von Garaguly, Commercial Acitvity & Events Leader på IKEA Sverige.

IKEA.se finns alla datum och tider eller anmäler man sig till loppisen, alternativt sätter upp sig på väntelistan om det skulle vara fullbokat.

Varför satsar IKEA på Secondhand?

• Senast år 2030 ska alla IKEA-produkter vara tillverkade av förnybara eller återvunna material och designade för att återanvändas, återförsäljas eller återvinnas.
  • Sedan 2020 köper vi tillbaka och säljer vidare kundernas begagnade IKEA möbler från en rad kategorier i alla våra svenska varuhus via vår second hand-service.
  • För att förlänga livet på våra möbler arbetar IKEA för att minska antalet produkter som kastas bort genom att reparera och packa om skadade föremål. 2021 gav IKEA 47 miljoner produkter ett nytt livgenom varuhusens Cirkulärbutikeröver hela världen.
  • Världens första renodlade IKEA secondhand-butik öppnade i ReTuna Återbruksgalleria i Eskilstuna i november 2020.
  • Här kan man anmäla sig och läsa mer om loppisen.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 164 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

IKEA lanserar UTSÅDD – nyheter för hemmets husdjur21.3.2024 12:07:56 CET | Pressmeddelande

Nu lanserar IKEA de lekfulla husdjursprodukterna UTSÅDD, som har utvecklats i samarbete med veterinärer, experter på husdjursprodukter och en krävande panel av katter och hundar. Med UTSÅDD vill IKEA förenkla och förgylla livet hemma med husdjur, genom att erbjuda produkter som är lätta att rengöra, tål att användas dagligen och som sömlöst smälter in i hemmet. UTSÅDD säljs på IKEA.se från 21 mars och IKEA Malmö varuhus från 1 april.