IKEA Art Event 2021 utforskar punkten där konst och funktion möts

Vad sägs om ett konstverk som även är ett funktionellt vardagsföremål? IKEA lanserar IKEA Art Event 2021 vars syfte är att utforska punkten där konst och funktion möts. Kollektionen som är på tillfälligt besök innehåller tio verk där IKEA samarbetat med Daniel Arsham, Gelchop, Humans since 1982, Sabine Marcelis och Stefan Marx.

Sedan 2015 har IKEA samarbetat med konstnärer från hela världen för att skapa Art Event-kollektioner och hylla olika konstnärliga uttryck inom olika genrer och hantverksformer, däribland handvävda konstmattor, figurer i kristallglas, fotografi, gatukonst och illustrationer. Syftet med kollektionerna har alltid varit detsamma, att demokratisera konsten och göra den tillgänglig för fler.

Ambitionen med den sjätte upplagan av IKEA Art Event är dessutom att föra ut konst till de många människorna – den här gången suddas den fina gränsen mellan konst och design ut. För att bege sig ut på den här resan bjöd IKEA in konstnärer med olika bakgrund från olika delar av världen: Daniel Arsham (New York), Gelchop (Tokyo), Humans since 1982 (Stockholm), Sabine Marcelis (Rotterdam) och Stefan Marx (Berlin).

- Vi väljer att arbeta med olika konstnärer från hela världen för att återspegla en mångfald av konst och design, säger Henrik Most, kreativ chef för IKEA Art Event.
- Vi vill visa att man som konstnär eller designer inte behöver hålla sig inom ett fack. Du kan arbeta inom olika områden och det är den rörelsen som har haft en stor påverkan på både design- och konstvärlden idag.

Kollektionen består av tio heminredningsföremål som utmanar synen på vardagsföremål och samtidigt hyllar kreativiteten i vardagen: en dekorativ vägglampa av Sabine Marcelis, en väggklocka av Daniel Arsham, en bordslampa och ficklampa av Gelchop, en vas och en pläd av Stefan Marx och väggdekorationer av Humans since 1982.

- Varje föremål i den här kollektionen har en praktisk funktion, och är samtidigt ett konstföremål. Den traditionella idén om konst som avancerad och design en del av masskulturen helt enkelt inte längre är relevant. De två fungerar fantastiskt väl ihop – det är där magin händer, säger Henrik Most.

Konstnärer:

Sabine Marcelis
Sabine Marcelis är designer född på Nya Zeeland men som nu bor i Nederländerna. Hon fascineras av de unika egenskaperna hos olika material och de effekter specifika material kan skapa, till exempel harts eller glas som interagerar med ljus. Hon är processdriven i sitt arbete: hennes design växer fram genom omfattande experiment med idéer och material i studion. Hon arbetar med produktdesign, installationer och rumslig design och vill med dem skapa magiska upplevelser.

Daniel Arsham
Daniel Arsham är en mångsidig amerikansk konstnär som använder sig av konst, arkitektur och framföranden i sina verk. Han har samarbetat mycket med andra kreatörer inom scenproduktion, mode, inredning och arkitektur. I sina senaste konstverk utforskar han idéer om framtida civilisationer och arkeologiskt förfall. Arsham är en av grundarna till designstudion Snarkitecture i New York.

Humans since 1982
Humans since 1982 bildades 2009 av Bastian Bischoff och Per Emanuelsson när de var studenter på HDK i Göteborg. Humans since 1982 använder sig av konst och design för att skapa subversiva vardagsföremål som väcker frågor om teknikens allt snabbare utveckling och dess dualistiska natur som källa till utveckling och förstörelse.

Stefan Marx
Stefan Marx är en tysk konstnär och illustratör som använder sin egen distinkta stil för att fånga och beskriva den vanliga vardagen. Han hämtar inspiration från olika subkulturer, som graffiti och techno, för att skapa konst i olika medier, som skateboard-design, stora oljemålningar och porslinsvaser.

Gelchop
Det japanska kollektivet Gelchop dekonstruerar vardagsföremål genom att kombinera dem med olika saker som ändrar deras funktion på ett roligt och fängslande sätt. Gelchops konstverk och produkter uppmuntrar oss att se på saker och ting på ett nytt sätt, vilket får oss att reflektera över ett föremåls ”sanna” syfte i världen.

Säljstart: 7:e maj 2021 på IKEA.se och i svenska IKEA varuhus med undantag av Gävle, Örebro, Linköping, Sundsvall och Haparanda.

Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken
Läs mer: Pressmaterial (Pdf)

Kalendarium:

Säljstart:  Nyhet:  Pressinformation: Pressbilder:
 Mars 2021  INBJUDEN kollektion
– Fira det stora i det lilla
Pressmeddelande Bildbank
April 2021 Aprilnyheter sortiment
- Äntligen vår!
Pressmeddelande Bildbank

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

IKEA kollektionen LOKALT, ett samarbete med sociala entreprenörer som skapar försörjningsmöjligheter.22.4.2021 09:00:03 CEST | Pressmeddelande

IKEA har under flera år arbetat med sociala entreprenörer och skapat en bättre vardag med möjlighet till arbetstillfällen på lång sikt och försörjning för utsatta grupper. För kollektionen LOKALT kontaktade IKEA formgivare i Jordanien, Thailand och Indien och skapade tillsammans med sociala företag LOKALT – ett modernt traditionellt hantverk inspirerat av lokala traditioner.

Till internationella kvinnodagen lanserar IKEA ett online-spel för att inspirera till samtal om jämställdhet i hemmet2.3.2021 08:15:08 CET | Pressmeddelande

På IKEA har vi alltid arbetat för att skapa en bättre vardag med hjälp av heminredning av god kvalitet till ett lågt pris. En bättre vardag är en jämställd vardag. Dessutom är jämställdhet hemma avgörande för att skapa jämställdhet i samhället. Covid-19 och kravet på att stanna hemma har satt extra fokus på fördelningen av hushållsarbete. Därför vill vi på Ingka Group uppmärksamma och skapa diskussion kring fördelningen av ansvaret där hemma.

Aprilnyheter på IKEA1.3.2021 10:00:35 CET | Pressmeddelande

Med denna nyhetslansering på IKEA firar vi att våren – och snart också sommaren – är på väg. Njut av ljuset i ditt vardagsrum, i din trädgård eller kanske på stranden. Sortimentet är inspirerat av sommarens aktiviteter – som kan smygstartas redan nu – och är gjort av mer hållbara material. Längtan efter att vara spontan och snabbt kunna ge sig iväg ut och vara redo att njuta av de där ljusa dagarna – äntligen! Säljstart: April 2021 på IKEA.se och i alla svenska IKEA varuhus Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken Läs mer: Pressmaterial (Pdf) Kalendarium: Säljstart: Nyhet: Pressinformation: Pressbilder: 12:e mars 2021 INBJUDEN- kollektion Pressmeddelande Bildbank Februari 2021 Februarinyheter & Organisera- sortiment Pressmeddelande Bildbank