IKEA byter om! Efter 10 år får medarbetarna i varuhusen nya kläder

De gula och blåa kläderna har gjort det lätt att känna igen IKEA var än i världen kunderna besökt ett varuhus. Men efter att ha burits i tio år är det dags för förnyelse. Därför fick IKEAs egna designers uppdraget att ta fram nya personalkläder till alla medarbetare världen över. Resultatet är en ny kollektion tillverkad med hållbarhet i fokus som ska spegla ett modernt och framåtblickande IKEA.
- Vi möter kunder över hela världen varje dag och vad vi har på oss säger en hel del om vem vi är som varumärke och individer. För att spegla vilka vi är går plaggen att matcha fritt efter att passa varje medarbetares roll och personlighet - det känns väldigt kul att äntligen få börja använda dem, säger Linus Knutsson, Co-Worker Relations Manager.
Precis som när IKEA designar sina heminredningsprodukter är kläderna framtagna med demokratisk design som ledfilosofi, vilket innebär en balans mellan form, funktion, kvalitet, hållbarhet och lågt pris. Under en två år lång designprocess har IKEA tagit hjälp av experter från modeindustrin, genomfört tester i varuhusen och låtit 400 medarbetare runtom i världen tycka till om hur kläderna bäst stöder det vardagliga arbetet.
Personalkläder med hållbarhet i fokus
Tillverkningsprocessen och materialet är utvalt för att ha en så liten miljöpåverkan som möjligt. Kläderna är tillverkade av återvunnen polyester, bomull från mer hållbara källor och Tencel (lyocell) som är fiber gjord av massa från snabbväxande träd på hållbarhetscertifierade plantager. När kläderna har nått slutet av sin livslängd ska de dessutom gå att återvinnas och bli till nya IKEA-produkter.
Även de gamla kläderna kommer att samlas in och återvinnas till fiber, som garn eller filt, som sedan kan användas i nya IKEA-produkter - ett tillfälle för IKEA att lära sig mer om hur textil kan återvinnas i större skala. Initiativet är nära kopplat till målen som satts i IKEAs hållbarhetsstrategi.
Bilder











Om
Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 22 IKEA varuhus, samt 12 planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 208 miljoner besök under verksamhetsåret 2025. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
Låt ditt hem komma ut och leka med den nya IKEA kollektionen GREJSIMOJS4.12.2025 15:00:21 CET | Pressmeddelande
IKEA lanserar GREJSIMOJS, en kollektion med 33 produkter, utformad för att hylla glädjen och vikten av lek för alla, i alla åldrar, i alla hem.
IKEA höjer priset på kaffe och introducerar kaffe med hopp4.12.2025 07:59:53 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige höjer priset på en kopp kaffe med fem kronor. Prishöjningen, som är tillfällig och frivillig, görs för att stötta det viktiga arbete som den ideella organisationen Mind gör för alla som kämpar med ensamhet, ångest och psykisk ohälsa.
Januarinyheter på IKEA1.12.2025 10:00:14 CET | Pressmeddelande
Januari- ett helt nytt år ligger framför dig! Låt dig inspireras av olika stilar, experimentera med kontraster och njut av ditt hem, det finns inget rätt eller fel.
IKEA bjuder in till långbordsfrukost för ökad gemenskap26.11.2025 13:22:28 CET | Pressmeddelande
För andra gången på kort tid dukar IKEA upp till långbord för 10 000 personer för att sätta köksbordet i fokus – som en plats för samtal, möten och gemenskap. Initiativet är en ännu ett sätt för att främja inkludering och gemenskap i en tid när många känner sig ensamma.
IKEA och Teklan förvandlar belysning och ljud till färgstarka objekt25.11.2025 12:59:58 CET | Pressmeddelande
IKEA och Tekla Evelina Severin (Teklan) presenterar en rad nya produkter som förenar teknik med personlig stil. Produkterna är resultatet av ett samarbete som sätter uttryck i första rummet. De högkvalitativa ljudprodukterna har djärva mönster och oväntade färgkombinationer som gör tekniken till en roligare och mer synlig del av hemmet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
