IKEA byter om! Efter 10 år får medarbetarna i varuhusen nya kläder

För första gången har det egna interna designteamet på IKEA of Sweden designat och utvecklat den nya personalklädeskollektionen ”Me and IKEA”. Sverige-premiär för de nya kläderna blev det när IKEAs nya planeringsstudio i Göteborg öppnade till helgen.

Nu byter vi om! Efter 10 år får IKEAs medarbetarna i varuhus och planeringsstudios nya kläder. Färgerna är de samma men snitt och modell är annorlunda. Först ut med de nya kläderna i Sverige är vår nya planeringsstudio i centrala Göteborg.

De gula och blåa kläderna har gjort det lätt att känna igen IKEA var än i världen kunderna besökt ett varuhus. Men efter att ha burits i tio år är det dags för förnyelse. Därför fick IKEAs egna designers uppdraget att ta fram nya personalkläder till alla medarbetare världen över. Resultatet är en ny kollektion tillverkad med hållbarhet i fokus som ska spegla ett modernt och framåtblickande IKEA.

- Vi möter kunder över hela världen varje dag och vad vi har på oss säger en hel del om vem vi är som varumärke och individer. För att spegla vilka vi är går plaggen att matcha fritt efter att passa varje medarbetares roll och personlighet - det känns väldigt kul att äntligen få börja använda dem, säger Linus Knutsson, Co-Worker Relations Manager.

Precis som när IKEA designar sina heminredningsprodukter är kläderna framtagna med demokratisk design som ledfilosofi, vilket innebär en balans mellan form, funktion, kvalitet, hållbarhet och lågt pris. Under en två år lång designprocess har IKEA tagit hjälp av experter från modeindustrin, genomfört tester i varuhusen och låtit 400 medarbetare runtom i världen tycka till om hur kläderna bäst stöder det vardagliga arbetet.

Personalkläder med hållbarhet i fokus

Tillverkningsprocessen och materialet är utvalt för att ha en så liten miljöpåverkan som möjligt. Kläderna är tillverkade av återvunnen polyester, bomull från mer hållbara källor och Tencel (lyocell) som är fiber gjord av massa från snabbväxande träd på hållbarhetscertifierade plantager. När kläderna har nått slutet av sin livslängd ska de dessutom gå att återvinnas och bli till nya IKEA-produkter.

Även de gamla kläderna kommer att samlas in och återvinnas till fiber, som garn eller filt, som sedan kan användas i nya IKEA-produkter - ett tillfälle för IKEA att lära sig mer om hur textil kan återvinnas i större skala. Initiativet är nära kopplat till målen som satts i IKEAs hållbarhetsstrategi.

För att spegla vilka vi är går plaggen att matcha fritt efter att passa varje medarbetares roll och personlighet. Först ut med de nya kläderna i Sverige är vår nya planeringsstudio i centrala Göteborg.
Nu byter vi om! Efter 10 år får medarbetarna i IKEAs alla varuhus och planerinsstudios nya kläder. Först ut med de nya kläderna i Sverige är vår nya planeringsstudio i centrala Göteborg.
De gula och blåa kläderna gör det lätt att känna igen IKEA var än i världen kunderna besöker ett varuhus. I helgen var det premiär för de nya kläderna.

IKEA påbörjar kampanj för att samla in 200 miljoner kronor till flyktingar - bjuder in till gratis konsert med Tove Styrke, Jose Gonzales och Sabina Ddumba på World Refugee Day15.6.2022 11:08:20 CEST | Pressmeddelande

World Refugee Day, måndagen den 20 juni, blir startskottet för IKEAs globala insamlingskampanj Together For All Refugees, som sätter fokus på flyktingars situation och har som mål att samla in 200 miljoner kronor till UNHCR. Som ett led i kampanjen bjuder IKEA även in till en gratis välgörenhetskonsert med José Gonzales, Sabina Ddumba och Tove Styrke på H22 City Expo i Helsingborg.

VÅRDANDE och KRÖSAMOS – två kollektioner från IKEA15.6.2022 09:00:15 CEST | Pressmeddelande

Lite tid och rum Kollektionen VÅRDANDE är designad för avkoppling. Med fokus på det enkla, naturliga och speciella är varje sak lätt och enkel att ta med. Väskor och korgar med handtag och smarta förvaringslösningar. Textiler som är lätta och mjuka picknick-lösningar. Kollektionen är gjord i samarbete med fem sociala företag i Asien med inspiration från asiatiska traditioner – för alla som söker mindfulness, meditation eller bara en stunds paus. Ta tillvara säsongen – och dela den med dina nära och kära KRÖSAMOS Kollektion består av köksredskap, servis och andra attiraljer som gör det enkelt att förbereda, servera, ge bort och dela sommarens och höstens smaker. ”Produkternas enkla former och mönster är inspirerade av asiatisk matlagning och höstens dämpade färger.” Henrik & Ida Preutz, Designers Säljstart: VÅRDANDE den 29:e juli och KRÖSAMOS den 26:e augusti på alla svenska IKEA varuhus och på IKEA.se Ladda ner VÅRDANDE högupplösta bilder: Bildbanken Ladda ner KRÖSAMOS högupplösta bild

IKEA visar bord för musikproduktion, fåtölj och skivspelare från den kommande kollektionen OBEGRÄNSAD i samarbete med Swedish House Mafia9.6.2022 13:00:33 CEST | Pressmeddelande

Tillsammans har IKEA och artisterna Swedish House Mafia utforskat musik och kreativitet hemma för att göra vardagen enklare för de som producerar, framför, spelar eller bara älskar musik. Idag, på IKEA Festival under designveckan i Milano 2022, visade IKEA ytterligare tre produkter från den kommande kollektionen OBEGRÄNSAD: ett bord för musikproduktion, en fåtölj och en skivspelare. Kollektionen lanseras till hösten.