IKEA

IKEA fasar ut plast – senast 2028 ska förpackningarna vara fria från plast

Dela
I linje med sitt åtagande att ha en positiv inverkan på människor och planet fasar IKEA nu ut plasten från sina förpackningar. Utfasningen sker i flera steg och omfattar till en början alla nya produkter för att senast 2028 omfatta hela sortimentet. Målet är att minska plastavfall och föroreningar samtidigt som IKEA är med och driver på omställningen till förpackningar tillverkade av förnybara och återvunna material.

Förpackningslösningar är en viktig del av IKEAs affärsmodell och en möjliggörare för säker hantering och produktion av hållbara produkter, som alla har råd med. För att bidra till att minska mängden avfall och nedskräpning har IKEA redan gjort mycket för att minska användningen av plast i sina förpackningslösningar. Idag utgör just plast mindre än 10% av den totala volymen av det material som används till förpackningar. Nu tar IKEA ännu ett steg mot sitt amibitösa mål att endast använda förnybara eller återvunna material samtidigt som man banar väg att ställa om från en linjär till en cirkulär affärsmodell. 

- Att fasa ut plasten I våra konsumentförpackningar är nästa stora steg på vår resa mot att göra våra förpackningar mer hållbara och att minska plastavfall och utveckla lösningar av återvunna och förnybara material. Utfasningen sker stegvis under de kommande åren och främst fokuserar vi på papper eftersom det är återvinningsbart, förnybart och ett material som människor över hela världen idag återvinner ”, säger Erik Olsen, Packaging & Identification Manager på IKEA of Sweden.  

IKEA spenderar över 10 miljarder kronor i cirka 920 000 ton förpackningsmaterial varje år. Att ta sig från plast i konsumentförpackningar kräver nya lösningar och ett nära samarbete med produktutvecklingen i hela värdekedjan. Plastförpackningar kan fortfarande förekomma i vissa delar av IKEAs matsortiment i syfte att säkerställa livsmedelssäkerhet. I dessa fall kommer plasten att komma från råvaror som är förnybara eller återvunna.

- Att ständigt söka nya och bättre sätt att utvecklas är en del av vårt arv - och våra förpackningar är inget undantag. Att ta oss från plast i våra förpackningar kommer utan tvekan att vara en utmaning de kommande åren. Med denna satsning hoppas vi kunna stötta förpackningsinnovation och använda vår storlek och räckvidd för att positivt påverka industrin även bortom vår värdekejda, säger Maja Kjellberg, Packaging Development Leader på IKEA of Sweden.

About IKEA 

IKEA offers well-designed, functional and affordable, high-quality home furnishing, produced with care for people and the environment. There are several companies with different owners, working under the IKEA Brand, all sharing the same vision: to create a better everyday life for the many people. IKEA was founded in Sweden in 1943. 

About the IKEA franchise system 

The IKEA retail business is operated through a franchise system with franchisees that are authorised to market and sell the IKEA product range within specified geographical territories. Inter IKEA Systems B.V. is the owner of the IKEA Concept and worldwide IKEA franchisor, who also assigns different IKEA companies to develop the product range, supply products and deliver communication solutions. Today, 12 different groups of companies have the right to own and operate IKEA sales channels under franchise agreements with Inter IKEA Systems B.V. 

About Inter IKEA Group 

Inter IKEA Group includes Inter IKEA Systems B.V., IKEA of Sweden AB, IKEA Supply AG and IKEA Industry AB related businesses. Inter IKEA Holding B.V. is the holding company for the Inter IKEA Group. 

 

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Maja Kjellberg, Packaging Development Leader på IKEA of Sweden.
Maja Kjellberg, Packaging Development Leader på IKEA of Sweden.
Ladda ned bild
Erik Olsen, Packaging & Identification Manager på IKEA of Sweden.
Erik Olsen, Packaging & Identification Manager på IKEA of Sweden.
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Om

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 164 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

 

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

IKEA lanserar UTSÅDD – nyheter för hemmets husdjur21.3.2024 12:07:56 CET | Pressmeddelande

Nu lanserar IKEA de lekfulla husdjursprodukterna UTSÅDD, som har utvecklats i samarbete med veterinärer, experter på husdjursprodukter och en krävande panel av katter och hundar. Med UTSÅDD vill IKEA förenkla och förgylla livet hemma med husdjur, genom att erbjuda produkter som är lätta att rengöra, tål att användas dagligen och som sömlöst smälter in i hemmet. UTSÅDD säljs på IKEA.se från 21 mars och IKEA Malmö varuhus från 1 april.

IKEA hyllar 60- och 70-talens kreativitet och flower power genom den fjärde lanseringen av kollektionen Nytillverkad12.3.2024 11:00:15 CET | Pressmeddelande

IKEA fortsätter att ta fram älskad design från sitt arkiv, och förbättrar dem för dagens och morgondagens behov. Den fjärde utgåvan av kollektionen Nytillverkad är ännu en blinkning till det förflutna och hyllar 60- och 70-talens anda av flower power, djärvhet och kreativitet. Denna lansering av Nytillverkad kommer att finnas tillgänglig på IKEA i slutet av mars 2024.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye