IKEA hjälper dig hitta hemmarytmen genom samarbete med Spotify

I ett samarbete med Spotify släpper nu IKEA Sverige en spellista som följer din vardagsrytm. Tack vare en personligt skräddarsydd spellista, utifrån användarens musikpreferenser och vilken typ av sinnesstämning och tempo som önskas vid olika tidpunkter, kan man nu hitta rätt rytm för dagens olika faser.

Spellistan baseras på vilken typ av stämning användaren söker under fem olika tidpunkter på dygnet. Den uppdateras sedan under dagen med musik som passar varje tillfälle för att möta behovet av återhämtning eller ökad energi.

I samarbetet möts de två bolagens expertområden. IKEAs expertis om livet hemma och hur en bättre och mer hållbar vardag skapas, kombineras med Spotifys kunskap om musik och hur det naturligt integreras i människors vardag.

- I vår vision att skapa en bättre vardag för de många människorna ligger så mycket mer än bara våra produkter. Tillsammans med Spotify kan vi nu hjälpa till att skapa flyt i vardagen såväl i hemmet som utanför. Våra heminredningslösningar kan hjälpa till att skapa balans i livet, precis som musik fungerar som en ventil och skapar både energi och återhämtning under en dag, säger Per Stolt, Marknadschef, IKEA Sverige.

- Magin med musik är att den kan förstärka känslorna genom livets alla skeenden. Alla tillfällen under en dag har sin perfekta låt och spellista, och det är otroligt spännande att tillsammans med IKEA nu ge den perfekta rytmen till vardagsbestyren, säger Peter Myhrman, nordisk marknadschef på Spotify.

Spellistan skapas genom att användarens musikpreferenser matchas med vilken typ av stämning och tempo som önskas vid olika tillfällen under dagen. För att skapa den individuella spellistan loggar användaren in med sin Spotify-profil på http://rhythmoflife.withspotify.com/ och svarar på ett antal frågor. Därefter skapas en spellista med olika rytm och innehåll för morgonen, mitt på dagen, vid middagen och kvällen. Listan finns sedan tillgänglig i användarens spellistor på Spotify.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 37 miljoner besök och IKEA.se 113 miljoner besök under verksamhetsåret 2019. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Ingka Group ökar sina hållbarhetsinvesteringar med över 6 miljarder kronor under hela kommande år2.9.2020 16:04:09 CESTPressmeddelande

Ingka Group kommer att öka sina investeringar med syfte att nå IKEA:s övergripande mål att bli klimatpositivt till år 2030*. Under kommande 12 månader har koncernen åtagit sig att investera cirka 6 miljarder kronor i företag, lösningar och i den egna verksamheten, vilket innebär att den totala summan för investeringar i hållbarhet uppgår till 3,8 miljarder euro – närmare 40 miljarder kronor.

Lek, visa upp och lek om igen: IKEA och LEGO Group lanserar kreativ lösning som förenar lek och förvaring27.8.2020 09:00:15 CESTPressmeddelande

Idag kan IKEA of Sweden AB och LEGO Group avslöja resultatet av sitt samarbete. De två varumärkena har slagit sina påsar ihop för att skapa en lekfull förvaringslösning, BYGGLEK. BYGGLEK består av en serie förvaringslådor med LEGO® knoppar och en uppsättning specialgjorda klossar som uppmuntrar till lek och gör förvaringen i hemmet lite roligare. BYGGLEK säljs i alla svenska IKEA varuhus och på IKEA.se från och med den 1 oktober 2020.