IKEA introducerar nytt sätt att betala – nu kan kunderna scanna sina varor själva med mobilen

För att göra det enklare för kunderna att handla inför IKEA ett nytt sätta att betala med självscanning via IKEA-appen. Med sin mobilapp kan kunderna själva scanna och packa sina varor under ett varuhusbesök – och sedan checka ut i en separat expresskassa.

Under de senaste åren har IKEA utvecklat köpupplevelsen på flera sätt med målet att göra det så enkelt och smidigt som möjligt att handla på IKEA – när, var och hur kunderna föredrar att göra det. Idag kan du planera ett kök från din egen soffa via ett onlinemöte, få varor hemkörda samma dag som du beställt och få varorna packade av en medarbetare för upphämtning utanför ett varuhus. Nu tar IKEA nästa steg och erbjuder en ny betallösning där kunderna enkelt kan scanna sina egna varor i IKEA appen och sedan lämna varuhuset när de betalat och känner sig redo – oftast utan att behöva stå i kö.

– Varje dag ställer vi oss frågan; ”Hur vi kan skapa en bättre vardag för de många människorna?”. Det genomsyrar faktiskt allt vi gör. Och vi vet att just betalningslösningar är något som under senare år påverkat människors beteenden och förväntningar mer än någonsin när de går och handlar. Vi är stolta över att strax rulla ut en lösning som gör det enklare att betala och som vi tror att kunderna kommer att gilla, säger Susanne Jensert, Customer Manager på IKEA Sverige.

För att göra sig ännu mer tillgängliga för sina kunder, befinner sig IKEA sedan en tid tillbaka på en stor digital förändringsresa. Bland annat har man tittat på nya sätt att kombinera den fysiska upplevelsen i varuhusen med den digitala. Detta har inneburit utveckling av nya kanaler som en IKEA app och ny hemsida samt innovativa butiksformat som flera nya planeringsstudios runtom i landet.

– Vi vet att tid är dyrbar och en bristvara i samhället. Sverige, som är en digitalt mogen marknad, har snabbt anammat de förenklingar som digitaliseringen möjliggör i vardagen exempelvis när vi handlar, betalar räkningar eller utför bankaffärer. Våra kunder vill bestämma över sin tid själva och vi vill möta det behovet, samtidigt som vi bjuder in alla som besöker oss att lägga sin tid på sådant som ger mervärde; som rådgivning kring heminredning, inspiration och matupplevelser, säger Susanne Jensert.

I alla varuhus under hösten

Två varuhus i Sverige ska nu testa den nya lösningen, Helsingborg och Jönköping. Under hösten och vintern kommer övriga varuhus i landet att introducera lösningen för sina kunder.

– För att kunna scanna när du handlar på IKEA, behöver du ladda ner IKEAs app. Du skannar det du vill handla i varuhuset och packar dina påsar medan du handlar. När du är redo att betala visar du upp en QR-kod i en särskild kassa där du sen betalar med bank- eller presentkort som vanligt. Smidigt tycker vi, eftersom appen dessutom är en riktigt bra shoppingkompis full av inspiration. Allt på ett ställe, säger Rogier van de Pol, Payment Leader på IKEA Sverige.

IKEA appen

Dagens IKEA app lanserades för två år sedan som ett inspirerande och enkelt sätt för kunden att utforska sortimentet och shoppa  online.  Nästa steg utvecklingen av appen är att integrera fler betalningsmetoder, skapa möjligheten att betala direkt på olika avdelningar i varuhuset, få hjälp att navigera i varuhuset, se köphistorik och få personliga erbjudandenAppen utvecklas hela tiden, baserat på kundinsikter från alla de marknader där IKEA finns.

Susanne Jensert, Customer Experience Manager, IKEA Sverige

IKEA påbörjar kampanj för att samla in 200 miljoner kronor till flyktingar - bjuder in till gratis konsert med Tove Styrke, Jose Gonzales och Sabina Ddumba på World Refugee Day15.6.2022 11:08:20 CEST | Pressmeddelande

World Refugee Day, måndagen den 20 juni, blir startskottet för IKEAs globala insamlingskampanj Together For All Refugees, som sätter fokus på flyktingars situation och har som mål att samla in 200 miljoner kronor till UNHCR. Som ett led i kampanjen bjuder IKEA även in till en gratis välgörenhetskonsert med José Gonzales, Sabina Ddumba och Tove Styrke på H22 City Expo i Helsingborg.

VÅRDANDE och KRÖSAMOS – två kollektioner från IKEA15.6.2022 09:00:15 CEST | Pressmeddelande

Lite tid och rum Kollektionen VÅRDANDE är designad för avkoppling. Med fokus på det enkla, naturliga och speciella är varje sak lätt och enkel att ta med. Väskor och korgar med handtag och smarta förvaringslösningar. Textiler som är lätta och mjuka picknick-lösningar. Kollektionen är gjord i samarbete med fem sociala företag i Asien med inspiration från asiatiska traditioner – för alla som söker mindfulness, meditation eller bara en stunds paus. Ta tillvara säsongen – och dela den med dina nära och kära KRÖSAMOS Kollektion består av köksredskap, servis och andra attiraljer som gör det enkelt att förbereda, servera, ge bort och dela sommarens och höstens smaker. ”Produkternas enkla former och mönster är inspirerade av asiatisk matlagning och höstens dämpade färger.” Henrik & Ida Preutz, Designers Säljstart: VÅRDANDE den 29:e juli och KRÖSAMOS den 26:e augusti på alla svenska IKEA varuhus och på IKEA.se Ladda ner VÅRDANDE högupplösta bilder: Bildbanken Ladda ner KRÖSAMOS högupplösta bild

IKEA visar bord för musikproduktion, fåtölj och skivspelare från den kommande kollektionen OBEGRÄNSAD i samarbete med Swedish House Mafia9.6.2022 13:00:33 CEST | Pressmeddelande

Tillsammans har IKEA och artisterna Swedish House Mafia utforskat musik och kreativitet hemma för att göra vardagen enklare för de som producerar, framför, spelar eller bara älskar musik. Idag, på IKEA Festival under designveckan i Milano 2022, visade IKEA ytterligare tre produkter från den kommande kollektionen OBEGRÄNSAD: ett bord för musikproduktion, en fåtölj och en skivspelare. Kollektionen lanseras till hösten.