IKEA lanserar Buy Back Friday och ett nytt verktyg för att värdera begagnade möbler

Under årets Black Friday kommer IKEA Sverige, tillsammans med 27 andra marknader, köpa tillbaka begagnade IKEA-möbler och på så vis uppmuntra fler till ett mer hållbart liv hemma. Det är första gången i IKEAs 77-åriga historia som tusentals möbler samtidigt och världen över köps tillbaka för att erbjudas ett nytt hem. IKEA Sverige lanserar även ett verktyg som hjälper kunder att digitalt värdera sina begagnade IKEA-möbler.

I IKEAs kampanj #BuyBackFriday, mellan den 23 november och den 29 november, uppmanas kunder att sälja tillbaka IKEA-möbler som de inte längre använder. Sedan säljs möbeln vidare som second hand i varuhusets fyndavdelning. Detta är ett av flera sätt som Ingka Group testar för att utveckla cirkulära tjänster, en cirkulär affärsmodell och ett mer hållbart liv hemma.

Möjligheten att sälja tillbaka IKEA-möbler finns redan på alla svenska varuhus och för att göra tjänsten ännu enklare lanseras nu ett digitalt verktyg som hjälper kunderna att värdera sina möbler redan innan de besöker varuhuset. Under kampanjperioden får IKEA Family-medlemmar dessutom det dubbla värdet för sina tillbakasålda möbler.

Alla som säljer tillbaka en begagnad IKEA-produkt får ett tillgodokort att använda på IKEA. Beroende på möbelns skick kan värderingen landa på så mycket som 40 procent av det ursprungliga priset. Värdekortet har en obegränsad giltighetstid och kan användas till heminredning, mat eller service från IKEA.

- Vi erbjuder kunderna en mer hållbar lösning för möbler de inte längre behöver. Därmed tar IKEA ännu ett steg mot sitt mål att inspirera fler att leva ett mer hållbart liv inom planetens gränser, samtidigt som vi banar väg för att kunna ställa om från en linjär till en cirkulär affärsmodell, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige.

Omställningen av detaljhandeln är en viktig del av Ingka Groups cirkulära resa och kampanjen #BuyBackFriday är en del av den övergripande IKEA-resan mot att skapa ett cirkulärt och klimatpositivt IKEA senast år 2030*. Då ska alla produkter vara tillverkade av förnybara eller återvunna material och vara designade för cirkularitet. IKEA har som mål att möjliggöra för mer än en miljard människor att leva bättre och mer hållbara liv inom planetens gränser.

Ingka Group utforskar nya lösningar för att göra cirkulär konsumtion enklare för kunderna.** Förra året fick globalt 47 miljoner återvunna produkter ett andra liv genom ompackning och omförsäljning i varuhusen. Redan idag kan svenska kunder lämna in sina begagnade möbler, men senast 2021 ska det vara möjligt att sälja tillbaka sina gamla möbler i samtliga Ingka varuhus.***

För mer information om #BuyBackFriday.

*Att bli klimatpositiv handlar om att minska utsläppen av växthusgaser mer än vad IKEA värdekedjan släpper ut. IKEA ska eliminera utsläpp av växthusgaser i enlighet med Parisavtalet, lagra koldioxid i mark, växter och produkter, gå utöver IKEA – genom att ta itu med ett fotavtryck som är större än IKEA värdekedjan, agera tillsammans – samarbeta med andra för att förverkliga målet på 1,5 °C.

Läs mer om vårt åtagande här.

**INGKA Group undersöker för närvarande hur man bäst kan förlänga produkternas livslängd för återanvändning, renovering, återtillverkning och återvinning till cirkulär design och omvandla dessa insikter till skalbara och kommersiellt gångbara erbjudanden. Exempel från Sverige är att IKEA Retail Sverige samarbetar med online-annonsmarknaden Blocket.se för att uppmuntra kunderna att köpa och sälja begagnade produkter. Under hösten öppnas även världens första renodlade IKEA butik för begagnat på ReTuna i Eskilstuna.

***Ingka Group äger 378 varuhus och 58 planeringsstudios och mindre citybutiker på 31 marknader.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Till internationella kvinnodagen lanserar IKEA ett online-spel för att inspirera till samtal om jämställdhet i hemmet2.3.2021 08:15:08 CET | Pressmeddelande

På IKEA har vi alltid arbetat för att skapa en bättre vardag med hjälp av heminredning av god kvalitet till ett lågt pris. En bättre vardag är en jämställd vardag. Dessutom är jämställdhet hemma avgörande för att skapa jämställdhet i samhället. Covid-19 och kravet på att stanna hemma har satt extra fokus på fördelningen av hushållsarbete. Därför vill vi på Ingka Group uppmärksamma och skapa diskussion kring fördelningen av ansvaret där hemma.

Aprilnyheter på IKEA1.3.2021 10:00:35 CET | Pressmeddelande

Med denna nyhetslansering på IKEA firar vi att våren – och snart också sommaren – är på väg. Njut av ljuset i ditt vardagsrum, i din trädgård eller kanske på stranden. Sortimentet är inspirerat av sommarens aktiviteter – som kan smygstartas redan nu – och är gjort av mer hållbara material. Längtan efter att vara spontan och snabbt kunna ge sig iväg ut och vara redo att njuta av de där ljusa dagarna – äntligen! Säljstart: April 2021 på IKEA.se och i alla svenska IKEA varuhus Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken Läs mer: Pressmaterial (Pdf) Kalendarium: Säljstart: Nyhet: Pressinformation: Pressbilder: 12:e mars 2021 INBJUDEN- kollektion Pressmeddelande Bildbank Februari 2021 Februarinyheter & Organisera- sortiment Pressmeddelande Bildbank

Duka upp för nya minnen med INBJUDEN12.2.2021 10:00:16 CET | Pressmeddelande

Våren och sommaren erbjuder många tillfällen värda att uppmärksammas. Med IKEA kollektionen INBJUDEN skapar du en romantisk stämning för ett oförglömligt tillfälle, oavsett om det handlar om en högtid eller att sätta guldkant på vardagen, och fira det stora även i det lilla. Varför inte fira att våren och sommaren snart är här? INBJUDEN kollektion består av porslin, bestick, glas och uppläggningsfat samt bordsdekorationer som dukar, servetter, vaser, ljushållare, kuddar, hängande pom-poms, girlanger och konstgjorda blommor. Allt för att skapa nya minnen - nu eller genom framtida festligheter. Säljstart: 12:e mars 2021 på IKEA.se och i svenska IKEA varuhus med undantag av Gävle, Örebro, Linköping, Sundsvall och Haparanda. Kollektionen är på tillfälligt besök. Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken I bildbanken finns även priser och produktinformation. Kalendarium: Säljstart: Nyhet: Pressinformation: Pressbilder: 5 Februari 2021 LJUVARE kollektion Pressmeddelande Bildbank Februari 2021