IKEA lanserar Buy Back Friday och ett nytt verktyg för att värdera begagnade möbler

Under årets Black Friday kommer IKEA Sverige, tillsammans med 27 andra marknader, köpa tillbaka begagnade IKEA-möbler och på så vis uppmuntra fler till ett mer hållbart liv hemma. Det är första gången i IKEAs 77-åriga historia som tusentals möbler samtidigt och världen över köps tillbaka för att erbjudas ett nytt hem. IKEA Sverige lanserar även ett verktyg som hjälper kunder att digitalt värdera sina begagnade IKEA-möbler.

I IKEAs kampanj #BuyBackFriday, mellan den 23 november och den 29 november, uppmanas kunder att sälja tillbaka IKEA-möbler som de inte längre använder. Sedan säljs möbeln vidare som second hand i varuhusets fyndavdelning. Detta är ett av flera sätt som Ingka Group testar för att utveckla cirkulära tjänster, en cirkulär affärsmodell och ett mer hållbart liv hemma.

Möjligheten att sälja tillbaka IKEA-möbler finns redan på alla svenska varuhus och för att göra tjänsten ännu enklare lanseras nu ett digitalt verktyg som hjälper kunderna att värdera sina möbler redan innan de besöker varuhuset. Under kampanjperioden får IKEA Family-medlemmar dessutom det dubbla värdet för sina tillbakasålda möbler.

Alla som säljer tillbaka en begagnad IKEA-produkt får ett tillgodokort att använda på IKEA. Beroende på möbelns skick kan värderingen landa på så mycket som 40 procent av det ursprungliga priset. Värdekortet har en obegränsad giltighetstid och kan användas till heminredning, mat eller service från IKEA.

- Vi erbjuder kunderna en mer hållbar lösning för möbler de inte längre behöver. Därmed tar IKEA ännu ett steg mot sitt mål att inspirera fler att leva ett mer hållbart liv inom planetens gränser, samtidigt som vi banar väg för att kunna ställa om från en linjär till en cirkulär affärsmodell, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige.

Omställningen av detaljhandeln är en viktig del av Ingka Groups cirkulära resa och kampanjen #BuyBackFriday är en del av den övergripande IKEA-resan mot att skapa ett cirkulärt och klimatpositivt IKEA senast år 2030*. Då ska alla produkter vara tillverkade av förnybara eller återvunna material och vara designade för cirkularitet. IKEA har som mål att möjliggöra för mer än en miljard människor att leva bättre och mer hållbara liv inom planetens gränser.

Ingka Group utforskar nya lösningar för att göra cirkulär konsumtion enklare för kunderna.** Förra året fick globalt 47 miljoner återvunna produkter ett andra liv genom ompackning och omförsäljning i varuhusen. Redan idag kan svenska kunder lämna in sina begagnade möbler, men senast 2021 ska det vara möjligt att sälja tillbaka sina gamla möbler i samtliga Ingka varuhus.***

För mer information om #BuyBackFriday.

*Att bli klimatpositiv handlar om att minska utsläppen av växthusgaser mer än vad IKEA värdekedjan släpper ut. IKEA ska eliminera utsläpp av växthusgaser i enlighet med Parisavtalet, lagra koldioxid i mark, växter och produkter, gå utöver IKEA – genom att ta itu med ett fotavtryck som är större än IKEA värdekedjan, agera tillsammans – samarbeta med andra för att förverkliga målet på 1,5 °C.

Läs mer om vårt åtagande här.

**INGKA Group undersöker för närvarande hur man bäst kan förlänga produkternas livslängd för återanvändning, renovering, återtillverkning och återvinning till cirkulär design och omvandla dessa insikter till skalbara och kommersiellt gångbara erbjudanden. Exempel från Sverige är att IKEA Retail Sverige samarbetar med online-annonsmarknaden Blocket.se för att uppmuntra kunderna att köpa och sälja begagnade produkter. Under hösten öppnas även världens första renodlade IKEA butik för begagnat på ReTuna i Eskilstuna.

***Ingka Group äger 378 varuhus och 58 planeringsstudios och mindre citybutiker på 31 marknader.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

IKEA lanserar ny global skogsagenda för att främja ansvarsfullt skogsbruk och värna biologisk mångfald - Mål gällande trä från mer hållbara källor uppnått25.1.2021 12:18:32 CETPressmeddelande

IKEA har under många år använt sin storlek och räckvidd för att motverka utarmningen av skog och avskogning runt om i världen. Trycket på världens skogar fortsätter att öka och därför presenterar IKEA idag en ny skogsagenda för 2030. Detta i syfte att värna den biologiska mångfalden, bromsa klimatförändringarna och främja innovationer som gör det möjligt att använda trä på ett ännu smartare sätt.

Hållbarhetsrapport för 2020: IKEA fortsätter att minska sitt totala klimatfotavtryck25.1.2021 12:04:18 CETPressmeddelande

Verksamhetsåret 2020* har varit utmanande på många sätt, med fokus på att minska effekterna av pandemin för kunder, medarbetare och samarbetspartners. Samtidigt har IKEA fortsatt att leverera på den långsiktiga hållbarhetsstrategin. Några av de största framstegen under året är att skogsmålet för 2020 uppnåddes, att fler än 9 500 produkter nu utvärderats utifrån IKEAs cirkulära designprinciper och att klimatfotavtrycket fortsatte att minska. Detta finns att läsa i IKEAs hållbarhetsrapport som tas fram av Inter IKEA Group och omfattar hela franchisesystemet och värdekedjan.

Hitta inspiration i Ramadan tillsammans med IKEA7.1.2021 10:03:09 CETPressmeddelande

Med LJUVARE kollektion från IKEA vill vi inspirera till att ge hemmet ny energi. En djärv blandning av designelement från mellanöstern blandad med skandinavisk stil; kollektionen LJUVARE bryter formen av den traditionella estetiken för Ramadan. Lugnande jordnära toner i orange och krämigt vit i kombination med glittrande guld skapar en festlig stämning. Alla produkter i LJUVARE är designade av den i mellanöstern kända formgivaren Nada Debs samt Paulin Machado, designer hos IKEA, och har skapats med känslan av att vara handgjorda – från värmeljushållare och mysiga golvkuddar till tallrikar och guldfärgade termosar. Skapa stämningen med LJUVARE accenter och servis som du kan använda hela året – oavsett om du är värd för iftar, suhoor eller en festlig måltid med dina nära. Säljstart: 5:e februari 2021 på IKEA.se och i svenska IKEA varuhus med undantag av Gävle, Örebro, Linköping, Sundsvall och Haparanda. Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken Läs mer: Pressmaterial (Pdf) Kalendarium: Sä

Februarinyheter på IKEA4.1.2021 11:00:06 CETPressmeddelande

Välkommen till februari på IKEA! De senaste nyheterna på IKEA hyllar säsongen genom sin ljusare och fräschare palett och närheten till naturen. Från laptopbord till skåp och vaser - elegant enkelhet är den gyllene tråden. Rena linjer och okomplicerad form tillåter funktion eller material, och ofta båda, att stå i fokus. Håll ett öga på naturfiber som björk, bambu och rotting. Ladda ner högupplösta bilder: Bildbank Februarinyheter Pris- och produktinformation: Februarinyheter (Pdf) Välkommen till säsongen för ett mer organiserat du! Passa på att byta ut kaos mot ordning – oavsett var du är och hur långt du vill gå. Låt dig inspireras av nyheter och idéer och börja rensa ut, sortera, plocka fram, göm, återvinn, ge bort, sälj. Vi har idéer och lösningar för varje utrymme – från där du hänger din jacka till där du sover, borstar tänderna, äter eller bara är. Ladda ner högupplösta bilder: Bildbank Organise Pris- och produktinformation: Organise (Pdf) Säljstart: Februari 2021 på IKEA.se och

IKEA lanserar FÖRÄNDRING kollektion framtagen av risstrån för bättre luft.28.12.2020 10:02:37 CETPressmeddelande

Risstrå är en del av risplantan som normalt bränns efter skörd och därmed resulterar i allvarliga problem med luftföroreningar. IKEA kollektion FÖRÄNDRING har som mål att bidra till bättre luft genom att istället omvandla risstrå till förnybart råmaterial för tillverkning av IKEA produkter. Kollektionen innehåller mattor, lampskärmar och andra dekorativa föremål – alla gjorda av skörderester från risfälten. FÖRÄNDRING kollektion är på tillfälligt besök hos IKEA från den 8:e januari 2021.

IKEA säger upp avtal med leverantör i Kina efter fusk med märkning av trä18.12.2020 10:30:21 CETPressmeddelande

IKEA har avslutat sitt samarbete med en av sina leverantörer i Kina efter att vi avslöjat fusk med märkning av trä som använts i deras produktion. - Det som hänt är helt oacceptabelt. Det strider mot kraven i vår uppförandekod och går stick i stäv med våra värderingar. Samtidigt kan jag slå fast att vår kontroll fungerar och att vi själva upptäckt fusket, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige.