IKEA lanserar Buy Back Friday och ett nytt verktyg för att värdera begagnade möbler

Under årets Black Friday kommer IKEA Sverige, tillsammans med 27 andra marknader, köpa tillbaka begagnade IKEA-möbler och på så vis uppmuntra fler till ett mer hållbart liv hemma. Det är första gången i IKEAs 77-åriga historia som tusentals möbler samtidigt och världen över köps tillbaka för att erbjudas ett nytt hem. IKEA Sverige lanserar även ett verktyg som hjälper kunder att digitalt värdera sina begagnade IKEA-möbler.

I IKEAs kampanj #BuyBackFriday, mellan den 23 november och den 29 november, uppmanas kunder att sälja tillbaka IKEA-möbler som de inte längre använder. Sedan säljs möbeln vidare som second hand i varuhusets fyndavdelning. Detta är ett av flera sätt som Ingka Group testar för att utveckla cirkulära tjänster, en cirkulär affärsmodell och ett mer hållbart liv hemma.

Möjligheten att sälja tillbaka IKEA-möbler finns redan på alla svenska varuhus och för att göra tjänsten ännu enklare lanseras nu ett digitalt verktyg som hjälper kunderna att värdera sina möbler redan innan de besöker varuhuset. Under kampanjperioden får IKEA Family-medlemmar dessutom det dubbla värdet för sina tillbakasålda möbler.

Alla som säljer tillbaka en begagnad IKEA-produkt får ett tillgodokort att använda på IKEA. Beroende på möbelns skick kan värderingen landa på så mycket som 40 procent av det ursprungliga priset. Värdekortet har en obegränsad giltighetstid och kan användas till heminredning, mat eller service från IKEA.

- Vi erbjuder kunderna en mer hållbar lösning för möbler de inte längre behöver. Därmed tar IKEA ännu ett steg mot sitt mål att inspirera fler att leva ett mer hållbart liv inom planetens gränser, samtidigt som vi banar väg för att kunna ställa om från en linjär till en cirkulär affärsmodell, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige.

Omställningen av detaljhandeln är en viktig del av Ingka Groups cirkulära resa och kampanjen #BuyBackFriday är en del av den övergripande IKEA-resan mot att skapa ett cirkulärt och klimatpositivt IKEA senast år 2030*. Då ska alla produkter vara tillverkade av förnybara eller återvunna material och vara designade för cirkularitet. IKEA har som mål att möjliggöra för mer än en miljard människor att leva bättre och mer hållbara liv inom planetens gränser.

Ingka Group utforskar nya lösningar för att göra cirkulär konsumtion enklare för kunderna.** Förra året fick globalt 47 miljoner återvunna produkter ett andra liv genom ompackning och omförsäljning i varuhusen. Redan idag kan svenska kunder lämna in sina begagnade möbler, men senast 2021 ska det vara möjligt att sälja tillbaka sina gamla möbler i samtliga Ingka varuhus.***

För mer information om #BuyBackFriday.

*Att bli klimatpositiv handlar om att minska utsläppen av växthusgaser mer än vad IKEA värdekedjan släpper ut. IKEA ska eliminera utsläpp av växthusgaser i enlighet med Parisavtalet, lagra koldioxid i mark, växter och produkter, gå utöver IKEA – genom att ta itu med ett fotavtryck som är större än IKEA värdekedjan, agera tillsammans – samarbeta med andra för att förverkliga målet på 1,5 °C.

Läs mer om vårt åtagande här.

**INGKA Group undersöker för närvarande hur man bäst kan förlänga produkternas livslängd för återanvändning, renovering, återtillverkning och återvinning till cirkulär design och omvandla dessa insikter till skalbara och kommersiellt gångbara erbjudanden. Exempel från Sverige är att IKEA Retail Sverige samarbetar med online-annonsmarknaden Blocket.se för att uppmuntra kunderna att köpa och sälja begagnade produkter. Under hösten öppnas även världens första renodlade IKEA butik för begagnat på ReTuna i Eskilstuna.

***Ingka Group äger 378 varuhus och 58 planeringsstudios och mindre citybutiker på 31 marknader.