IKEA lanserar FÖRÄNDRING kollektion framtagen av risstrån för bättre luft.

Risstrå är en del av risplantan som normalt bränns efter skörd och därmed resulterar i allvarliga problem med luftföroreningar. IKEA kollektion FÖRÄNDRING har som mål att bidra till bättre luft genom att istället omvandla risstrå till förnybart råmaterial för tillverkning av IKEA produkter. Kollektionen innehåller mattor, lampskärmar och andra dekorativa föremål – alla gjorda av skörderester från risfälten. FÖRÄNDRING kollektion är på tillfälligt besök hos IKEA från den 8:e januari 2021.

Att risstrå, som är en restprodukt från när man skördar ris, bränns på fälten efter skörd är en av de bidragande orsakerna till luftföroreningar och höga nivåer av farlig smog i megastäder som New Delhi med omgivningar. År 2018 lanserade IKEA initiativet "Bättre luft nu" med målet att gå från att bränna resterna till att istället omvandla dem till råmaterial. Nu kommer de första resultaten i kollektionen FÖRÄNDRING.

– Som uppvuxen i Indien har jag aldrig kunnat ta ren luft för givet, tunga luftföroreningar är en del av min och många andra människors vardag. Att formge en kollektion som bidrar till att förbättra situationen ha gett mig massor av energi. Vi ville uppmärksamma detta viktiga ämne genom FÖRÄNDRING kollektion, berättar IKEA designer Akanksha Deo.
Kollektionen fick namnet FÖRÄNDRING för att illustrera önskan om att bidra till en positiv förändring med bättre luft som resultat.

– Färgerna i kollektionen FÖRÄNDRING går från mörkt blå till ljust blå och illustrerar den befintliga situationen med smog och luftföroreningar men även hopp om en mer optimistisk framtid med frisk, klar luft, säger designer Iina Vuorivirta.

FÖRÄNDRING kollektion består av föremål med bland annat mattor, bordslöpare och taklampskärmar men även dekorativa föremål som väggbilder, förvaringslådor, presentpåsar och kort. Föremålen är handgjorda av skickliga indiska hantverkare i nära samarbete med IKEA formgivare Akenksha Deo och Iina Vuorivirta.
– Vi ville fokusera på materialet, risstråna, och släppa fram det i rampljuset, säger Akanksha Deo.

Kombinationen av nytt råmaterial, samtida form och traditionellt hantverk ger varje föremål i kollektionen sitt unika uttryck. Dessutom bidrar tillverkningen till att skapa hållbara arbetstillfällen med bra villkor i regioner där det behövs som mest.

Säljstart: Fredag den 8:e januari 2021 på IKEA.se och i alla svenska IKEA varuhus med undantag av Haparanda, Sundsvall, Gävle, Örebro och Linköping.

Kollektionen är på tillfälligt besök.

Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken
I bildbanken finns även priser och övrig produktinformation.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Till internationella kvinnodagen lanserar IKEA ett online-spel för att inspirera till samtal om jämställdhet i hemmet2.3.2021 08:15:08 CET | Pressmeddelande

På IKEA har vi alltid arbetat för att skapa en bättre vardag med hjälp av heminredning av god kvalitet till ett lågt pris. En bättre vardag är en jämställd vardag. Dessutom är jämställdhet hemma avgörande för att skapa jämställdhet i samhället. Covid-19 och kravet på att stanna hemma har satt extra fokus på fördelningen av hushållsarbete. Därför vill vi på Ingka Group uppmärksamma och skapa diskussion kring fördelningen av ansvaret där hemma.

Aprilnyheter på IKEA1.3.2021 10:00:35 CET | Pressmeddelande

Med denna nyhetslansering på IKEA firar vi att våren – och snart också sommaren – är på väg. Njut av ljuset i ditt vardagsrum, i din trädgård eller kanske på stranden. Sortimentet är inspirerat av sommarens aktiviteter – som kan smygstartas redan nu – och är gjort av mer hållbara material. Längtan efter att vara spontan och snabbt kunna ge sig iväg ut och vara redo att njuta av de där ljusa dagarna – äntligen! Säljstart: April 2021 på IKEA.se och i alla svenska IKEA varuhus Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken Läs mer: Pressmaterial (Pdf) Kalendarium: Säljstart: Nyhet: Pressinformation: Pressbilder: 12:e mars 2021 INBJUDEN- kollektion Pressmeddelande Bildbank Februari 2021 Februarinyheter & Organisera- sortiment Pressmeddelande Bildbank

Duka upp för nya minnen med INBJUDEN12.2.2021 10:00:16 CET | Pressmeddelande

Våren och sommaren erbjuder många tillfällen värda att uppmärksammas. Med IKEA kollektionen INBJUDEN skapar du en romantisk stämning för ett oförglömligt tillfälle, oavsett om det handlar om en högtid eller att sätta guldkant på vardagen, och fira det stora även i det lilla. Varför inte fira att våren och sommaren snart är här? INBJUDEN kollektion består av porslin, bestick, glas och uppläggningsfat samt bordsdekorationer som dukar, servetter, vaser, ljushållare, kuddar, hängande pom-poms, girlanger och konstgjorda blommor. Allt för att skapa nya minnen - nu eller genom framtida festligheter. Säljstart: 12:e mars 2021 på IKEA.se och i svenska IKEA varuhus med undantag av Gävle, Örebro, Linköping, Sundsvall och Haparanda. Kollektionen är på tillfälligt besök. Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken I bildbanken finns även priser och produktinformation. Kalendarium: Säljstart: Nyhet: Pressinformation: Pressbilder: 5 Februari 2021 LJUVARE kollektion Pressmeddelande Bildbank Februari 2021