IKEA lanserar ny utomhuslampa med Bluetooth-högtalare - Först i världen med Spotify Tap

IKEA lanserar VAPPEBY – en ny lampa med Bluetooth-högtalare så att du kan ta med dig ljud och ljus utomhus. Från och med april kommer VAPPEBY hjälpa till att skapa magiska vardagsstunder med vänner och familj på trädgårdsfester och middagar på balkongen. Högtalaren är vattentät och den första Bluetooth-högtalaren på marknaden med funktionen Spotify Tap.

Tack vare VAPPEBY kan alla nu ta med sig sig såväl ljud som ljus ut i trädgården eller ut på balkongen.

VAPPEBY är den senaste medlemmen i IKEAs sortiment med bluetooth-högtalare och en bärbar högtalarlampa som du kan ta med ut för att fylla dina bästa stunder med dina egna favoritlåtar. Den är laddningsbar, har en inbyggd LED ljuskälla med två olika lägen och levererar 360 graders ljud. För att säkerställa att den levererar när vädret inte gör det, har den dessutom en IP65-klassificering, vilket innebär att den tål damm och vatten. Med sin lykt-inspirerade design och sitt greppvänliga handtag kan den vara en praktisk partner både i livet hemma och på språng.

- Vi ser VAPPEBY som ett perfekt sällskap på balkongen, i trädgården eller var den nu än behövs. Ljud och ljus går hand i hand när du skapar magiska vardagsstunder med vänner och familj. De två olika ljuslägena, den långa batteritiden och dess tålighet kommer hjälpa dig sätta den perfekta tonen, säger Stjepan Begic, produktägare på IKEA.

VAPPEBY är den första Bluetooth-högtalaren på marknaden som levereras med SpotifyTap, vilket innebär att strömbrytaren fungerar som en knapp som ”väcker” Spotify via den anslutna enheten. Genom att trycka en gång kommer Spotify att streama musiken du lyssnade på senast. Om man trycker på den igen kommer den spela rekommenderad musik baserat på användarens egna preferenser. VAPPEBY är kompatibel med andra streamingtjänster och ljudkällor som finns på den anslutna enheten.

- Det här är ett viktigt tillägg till vårt Bluetooth-högtalarsortiment och ett viktigt steg på IKEAs resa mot att demokratisera musik för de många människorna. Vårt primära fokus är att öka användarupplevelsen och sänka trösklarna för att göra musik och ljus lättåtkomligt för fler, säger Stjepan Begic.

Högtalaren har en batteritid på upp till 12 timmar och laddas med USB-C. Den kommer att finnas tillgänglig i blått från och med april i svenska varuhus och online. Funktionen Spotify Tap är tillgänglig på alla Spotify-marknader.

Ladda ner högupplösta bilder här: VAPPEBY bluetooth-högtalare med lampa

Om Spotify
Spotify förändrade för all framtid sättet att lyssna på musik när de lanserades 2008. Upptäck, hantera och ta del av över 82 miljoner låtar, samt mer än 3,6 miljoner podcast-titlar, utan kostnad, eller uppgradera till Spotify Premium för att få tillgång till exklusiva funktioner för musik, förbättrad ljudkvalitet och en on-demand, offline och annonsfri upplevelse. Idag är Spotify världens mest populära tjänst för prenumeration på audio streaming med 406 miljoner användare, varav 180 miljoner prenumeranter, på 184 marknader. Spotify och alla andra varumärken relaterade till varumärket Spotify tillhör Spoitfy AB.

Stjepan Begic, produktägare på IKEA
Stjepan Begic, produktägare på IKEA

Finalisterna i IKEAs globala arkitektur-tävling utsedda     29.4.2022 13:40:07 CEST | Pressmeddelande

Tre finalister har nu utsetts i den globala tävlingenför arkitekt-studenter som IKEA* utlyste tidigare i vår. Uppgiften som studenter över hela världen tog sig an gick ut på att designa prisvärda och hållbara mini-hus som passar i den tillfälliga skog som byggs vid Magasin 405 i den nya stadsdelen Oceanhamnen i Helsingborg. Tävlingen är en av flera satsningar som IKEA genomför under stadsmässan H22 City Expo i sommar.