IKEA lanserar OSYNLIG kollektion i samarbete med Ben Gorham

Genom samarbetet med en av världens främsta doftkreatörer, Ben Gorham, utforskar IKEA Osynlig Design – tanken att det inte enbart är hur ditt hem ser ut som påverkar hur det får dig att må. Resultatet är OSYNLIG, en kollektion av doftljus med 13 dofter som väcker minnen och förstärker känslan av att vara hemma.

Dofter
kan trigga starka minnen och ha kraftfull inverkan på människors humör och känslor. Doften av kanel kan exempelvis få dig att känna julstämning. Doften av tall och lägereld väcker för många minnen av en sommar du aldrig glömmer. En doft av nytvättad tvätt kan ta dig tillbaka till ditt föräldrahem. Enligt IKEA Life at home report, gör människor starka kopplingar mellan hur de uppfattar doft och känslan av att känna sig hemma.

Den idén inspirerade IKEAs samarbete med Ben Gorham, grundare av doft- och modehuset Byredo. Företaget erbjuder en rad av exklusiva dofter för att bäras och att ha i hemmet. Deras doftljus och parfymer har utvecklats genom en ödmjuk approach- en enkel komposition av råvaror av högsta kvalitet. Tillsammans med Ben Gorham har IKEA utforskat hur man kan använda styrkan av dofter genom att skapa osynlig design och att förbättra livet hemma.

OSYNLIG är en ljuskollektion med 13 dofter som skapats för att framkalla en rad olika känslor – från nostalgi över det du gjort, till drömmar om det man kanske kommer att göra- och framförallt, att göra upplevelsen av att vara hemma ännu bättre.

Kollektionen består av 13 dofter som vi hoppas ska passa en bred publik. Doftnoterna är fördelade på tre basnoter – blommig, träig och fräsch. Kollektionen lanseras den 6 november 2020 på IKEA varuhus samt hos IKEA.se, med undantag av varuhusen i Haparanda, Gävle, Örebro, Sundsvall och Linköping. Med OSYNLIG kollektion önskar IKEA att erbjuda härliga dofter och osynlig design.

När möjligheterna att justera de tredimensionella aspekterna av våra hem är begränsade kan den osynliga designen - användningen av doft, ljud och ljus - erbjuda nya och oväntade lösningar på de utmaningar vi möter i våra hem idag.

”Doft är en mycket relevant del av hemmet och det skapar en känsla av komfort och trygghet. Vi försöker utveckla en mängd av dofter som stärker idén att alla har olika relationer till en doft, och ingenting är rätt eller fel", säger Ben Gorham.

”Osynlig design är det skiktet ovanpå funktionaliteten som kompletterar hemmet, de saker man inte kan ta på så som ljus, stämning och atmosfär som gör att du kan få en riktigt känslomässig, intressant miljö”, säger James Futcher, kreativ ledare på IKEA för OSYNLIG. ”Det är den här tanken som fick mig att tänka annorlunda om mitt egna hem och möjligheten vi hade med att utveckla OSYNLIG - det handlade aldrig om att skapa doftljus lika mycket som det var att uppmuntra fler att nyttja minnen, andra abstrakta saker, när de skall bygga sina egna hem”.

OSYNLIG finns i 13 olika dofter och tre olika storlekar (19 olika ljus)
Pris: 49 KR 249 KR

H7xW8 cm, 49 KR
H10xW11 cm, 99 KR
H11xW21 cm, 249 KR

TILLGÄNGLIGA DOFTLJUS FÖRDELAT I DOFTNOTER
( Produktnamn i kursiv är något försenade. ”PE” med efterföljande siffror är det bildnummer som du söker på i bildbanken för respektive produktbild ).

Frisk

1. Teblad och verbena, vit/blå, H10xW8cm (PE793243)
  2. Svart vinbär och fresia, lila/turkos, H10xW8 cm (PE793222)
  3. Granatäpple och bärnsten. vit/brun, H10xW8 cm (PE793218)
  4. Basilika och mint, orange/grön, H10xW8 cm (PE793206)
  5. Fikon och cypress, lila/blå, H10xW8 cm (PE793216)
  6. Fikon och cypress, lila/blå, H9xW18cm (PE792184)
  7. Fikon och cypress, lila/blå, H7xW6cm (PE793204)

Blommig

1. Persikeblomma och bambu, beige/vit, H10xW8 cm (PE793241)
  2. Syren och bärnsten, ljusgrön/lila, H10xW8 cm (PE793235)
  3. Rosor och hallon, rosa/blå, H10xW8 cm (PE801550)
  4. Bomulls- och äppleblomma, grön/brun, H10xW8 cm (PE793208)
  5. Bomulls- och äppleblomma, grön/brun, H9xWc18m (PE792244)
  6. Bomulls- och äppleblomma,grön/brun, H7xW6 cm (PE793203)

Träig

1. Sandelträ och vanilj, svart/ brun, H10xW8 cm (PE801548)
  2. Tobak och honung, svart/b, H10xW8 cm (PE801546)
  3. Tobak och honung, svart/blå, H9xW18 cm (PE792183)
  4. Tobak och honung, svart/blå, H7xW6 cm (PE793205)
  5. Björk och enbär, brun/beige, H10xW8 cm (PE793225)
  6. Brasved och kryddor, mörkgrön, H10xW8 cm (PE793229)

SÄLJSTART: Fredagen 6:e november 2020 på IKEA varuhus och på IKEA.se, med undantag av varuhusen i Haparanda, Gävle, Örebro, Sundsvall och Linköping. OSYNLIG är en tillfällig kollektion

Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken
Läs mer: Pressmaterial (Pdf)

OSYNLIG film: A short story about scent.

Kalendarium:

Säljstart:  Nyhet:  Pressinformation: Pressbilder:
Oktober 2020  Vinter 2020 kollektion  Pressmeddelande Bildbank
September 2020  RÅVAROR sortiment Pressmeddelande Bildbank
Oktober 2020 DEKORERA kollektion Pressmeddelande Bildbank

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 164 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

IKEA lanserar UTSÅDD – nyheter för hemmets husdjur21.3.2024 12:07:56 CET | Pressmeddelande

Nu lanserar IKEA de lekfulla husdjursprodukterna UTSÅDD, som har utvecklats i samarbete med veterinärer, experter på husdjursprodukter och en krävande panel av katter och hundar. Med UTSÅDD vill IKEA förenkla och förgylla livet hemma med husdjur, genom att erbjuda produkter som är lätta att rengöra, tål att användas dagligen och som sömlöst smälter in i hemmet. UTSÅDD säljs på IKEA.se från 21 mars och IKEA Malmö varuhus från 1 april.

IKEA hyllar 60- och 70-talens kreativitet och flower power genom den fjärde lanseringen av kollektionen Nytillverkad12.3.2024 11:00:15 CET | Pressmeddelande

IKEA fortsätter att ta fram älskad design från sitt arkiv, och förbättrar dem för dagens och morgondagens behov. Den fjärde utgåvan av kollektionen Nytillverkad är ännu en blinkning till det förflutna och hyllar 60- och 70-talens anda av flower power, djärvhet och kreativitet. Denna lansering av Nytillverkad kommer att finnas tillgänglig på IKEA i slutet av mars 2024.