IKEA lanserar OSYNLIG kollektion i samarbete med Ben Gorham

Genom samarbetet med en av världens främsta doftkreatörer, Ben Gorham, utforskar IKEA Osynlig Design – tanken att det inte enbart är hur ditt hem ser ut som påverkar hur det får dig att må. Resultatet är OSYNLIG, en kollektion av doftljus med 13 dofter som väcker minnen och förstärker känslan av att vara hemma.

Dofter
kan trigga starka minnen och ha kraftfull inverkan på människors humör och känslor. Doften av kanel kan exempelvis få dig att känna julstämning. Doften av tall och lägereld väcker för många minnen av en sommar du aldrig glömmer. En doft av nytvättad tvätt kan ta dig tillbaka till ditt föräldrahem. Enligt IKEA Life at home report, gör människor starka kopplingar mellan hur de uppfattar doft och känslan av att känna sig hemma.

Den idén inspirerade IKEAs samarbete med Ben Gorham, grundare av doft- och modehuset Byredo. Företaget erbjuder en rad av exklusiva dofter för att bäras och att ha i hemmet. Deras doftljus och parfymer har utvecklats genom en ödmjuk approach- en enkel komposition av råvaror av högsta kvalitet. Tillsammans med Ben Gorham har IKEA utforskat hur man kan använda styrkan av dofter genom att skapa osynlig design och att förbättra livet hemma.

OSYNLIG är en ljuskollektion med 13 dofter som skapats för att framkalla en rad olika känslor – från nostalgi över det du gjort, till drömmar om det man kanske kommer att göra- och framförallt, att göra upplevelsen av att vara hemma ännu bättre.

Kollektionen består av 13 dofter som vi hoppas ska passa en bred publik. Doftnoterna är fördelade på tre basnoter – blommig, träig och fräsch. Kollektionen lanseras den 6 november 2020 på IKEA varuhus samt hos IKEA.se, med undantag av varuhusen i Haparanda, Gävle, Örebro, Sundsvall och Linköping. Med OSYNLIG kollektion önskar IKEA att erbjuda härliga dofter och osynlig design.

När möjligheterna att justera de tredimensionella aspekterna av våra hem är begränsade kan den osynliga designen - användningen av doft, ljud och ljus - erbjuda nya och oväntade lösningar på de utmaningar vi möter i våra hem idag.

”Doft är en mycket relevant del av hemmet och det skapar en känsla av komfort och trygghet. Vi försöker utveckla en mängd av dofter som stärker idén att alla har olika relationer till en doft, och ingenting är rätt eller fel", säger Ben Gorham.

”Osynlig design är det skiktet ovanpå funktionaliteten som kompletterar hemmet, de saker man inte kan ta på så som ljus, stämning och atmosfär som gör att du kan få en riktigt känslomässig, intressant miljö”, säger James Futcher, kreativ ledare på IKEA för OSYNLIG. ”Det är den här tanken som fick mig att tänka annorlunda om mitt egna hem och möjligheten vi hade med att utveckla OSYNLIG - det handlade aldrig om att skapa doftljus lika mycket som det var att uppmuntra fler att nyttja minnen, andra abstrakta saker, när de skall bygga sina egna hem”.

OSYNLIG finns i 13 olika dofter och tre olika storlekar (19 olika ljus)
Pris: 49 KR 249 KR

H7xW8 cm, 49 KR
H10xW11 cm, 99 KR
H11xW21 cm, 249 KR

TILLGÄNGLIGA DOFTLJUS FÖRDELAT I DOFTNOTER
( Produktnamn i kursiv är något försenade. ”PE” med efterföljande siffror är det bildnummer som du söker på i bildbanken för respektive produktbild ).

Frisk

1. Teblad och verbena, vit/blå, H10xW8cm (PE793243)
  2. Svart vinbär och fresia, lila/turkos, H10xW8 cm (PE793222)
  3. Granatäpple och bärnsten. vit/brun, H10xW8 cm (PE793218)
  4. Basilika och mint, orange/grön, H10xW8 cm (PE793206)
  5. Fikon och cypress, lila/blå, H10xW8 cm (PE793216)
  6. Fikon och cypress, lila/blå, H9xW18cm (PE792184)
  7. Fikon och cypress, lila/blå, H7xW6cm (PE793204)

Blommig

1. Persikeblomma och bambu, beige/vit, H10xW8 cm (PE793241)
  2. Syren och bärnsten, ljusgrön/lila, H10xW8 cm (PE793235)
  3. Rosor och hallon, rosa/blå, H10xW8 cm (PE801550)
  4. Bomulls- och äppleblomma, grön/brun, H10xW8 cm (PE793208)
  5. Bomulls- och äppleblomma, grön/brun, H9xWc18m (PE792244)
  6. Bomulls- och äppleblomma,grön/brun, H7xW6 cm (PE793203)

Träig

1. Sandelträ och vanilj, svart/ brun, H10xW8 cm (PE801548)
  2. Tobak och honung, svart/b, H10xW8 cm (PE801546)
  3. Tobak och honung, svart/blå, H9xW18 cm (PE792183)
  4. Tobak och honung, svart/blå, H7xW6 cm (PE793205)
  5. Björk och enbär, brun/beige, H10xW8 cm (PE793225)
  6. Brasved och kryddor, mörkgrön, H10xW8 cm (PE793229)

SÄLJSTART: Fredagen 6:e november 2020 på IKEA varuhus och på IKEA.se, med undantag av varuhusen i Haparanda, Gävle, Örebro, Sundsvall och Linköping. OSYNLIG är en tillfällig kollektion

Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken
Läs mer: Pressmaterial (Pdf)

OSYNLIG film: A short story about scent.

Kalendarium:

Säljstart:  Nyhet:  Pressinformation: Pressbilder:
Oktober 2020  Vinter 2020 kollektion  Pressmeddelande Bildbank
September 2020  RÅVAROR sortiment Pressmeddelande Bildbank
Oktober 2020 DEKORERA kollektion Pressmeddelande Bildbank

IKEA påbörjar kampanj för att samla in 200 miljoner kronor till flyktingar - bjuder in till gratis konsert med Tove Styrke, Jose Gonzales och Sabina Ddumba på World Refugee Day15.6.2022 11:08:20 CEST | Pressmeddelande

World Refugee Day, måndagen den 20 juni, blir startskottet för IKEAs globala insamlingskampanj Together For All Refugees, som sätter fokus på flyktingars situation och har som mål att samla in 200 miljoner kronor till UNHCR. Som ett led i kampanjen bjuder IKEA även in till en gratis välgörenhetskonsert med José Gonzales, Sabina Ddumba och Tove Styrke på H22 City Expo i Helsingborg.

VÅRDANDE och KRÖSAMOS – två kollektioner från IKEA15.6.2022 09:00:15 CEST | Pressmeddelande

Lite tid och rum Kollektionen VÅRDANDE är designad för avkoppling. Med fokus på det enkla, naturliga och speciella är varje sak lätt och enkel att ta med. Väskor och korgar med handtag och smarta förvaringslösningar. Textiler som är lätta och mjuka picknick-lösningar. Kollektionen är gjord i samarbete med fem sociala företag i Asien med inspiration från asiatiska traditioner – för alla som söker mindfulness, meditation eller bara en stunds paus. Ta tillvara säsongen – och dela den med dina nära och kära KRÖSAMOS Kollektion består av köksredskap, servis och andra attiraljer som gör det enkelt att förbereda, servera, ge bort och dela sommarens och höstens smaker. ”Produkternas enkla former och mönster är inspirerade av asiatisk matlagning och höstens dämpade färger.” Henrik & Ida Preutz, Designers Säljstart: VÅRDANDE den 29:e juli och KRÖSAMOS den 26:e augusti på alla svenska IKEA varuhus och på IKEA.se Ladda ner VÅRDANDE högupplösta bilder: Bildbanken Ladda ner KRÖSAMOS högupplösta bild

IKEA visar bord för musikproduktion, fåtölj och skivspelare från den kommande kollektionen OBEGRÄNSAD i samarbete med Swedish House Mafia9.6.2022 13:00:33 CEST | Pressmeddelande

Tillsammans har IKEA och artisterna Swedish House Mafia utforskat musik och kreativitet hemma för att göra vardagen enklare för de som producerar, framför, spelar eller bara älskar musik. Idag, på IKEA Festival under designveckan i Milano 2022, visade IKEA ytterligare tre produkter från den kommande kollektionen OBEGRÄNSAD: ett bord för musikproduktion, en fåtölj och en skivspelare. Kollektionen lanseras till hösten.