IKEA lär barn om livet i havet – lanserar AR-spel i samarbete med Meta och Warpin Reality

IKEAs leksakskollektion BLÅVINGAD, med inspiration från havsdjupens mysterier och som delvis producerats av återvunnen PET- och plast från havet, lanserades i oktober 2022. Genom kollektionen vill vi bidra till att kommande generationer ska bli mer medvetna om hur utsläpp och nedskräpning påverkar naturen och inte minst våra livsviktiga hav.
För att öka intresset för och kunskapen om livet under ytan lanserar IKEA nu det interaktiva spelet Lilla Äventyret. Spelet, som är i AR-format, öppnas som ett filter i Instagram-appen och spelas tillsammans med såväl vuxen som barn. Väl inne i spelet finns det flera läromöjligheter och fakta om undervattensdjur. Man kan även ta bilder med spelets filter och låta sig förevigas med en bläckfisk, sköldpadda eller späckhuggare från kollektionen.
- Vi utforskar löpande nya sätt att möta våra kunder. Nu genom att utveckla ett spel för alla som söker en kul upplevelser för hela familjen hos oss. Vi har utgått från BLÅVINGAD som bygger på barns intresse och nyfikenhet, men också på oro kopplad till haven. Tack vare spelet kan barnen medan de är våra varuhus lära sig mer om livet i havet och det som sker under ytan, säger Helena Gouiveia, marknadschef på IKEA Sverige.
Instagram-spelet Lilla Äventyret lanseras den 13 februari i IKEAs varuhus och experimentet pågår under de fyra sportlovsveckorna i 21 svenska varuhus. Spelet är utvecklat i samarbete med Meta och Warpin Reality. Därmed är IKEA Sverige den första återförsäljaren globalt som utforskar Meta SPARK AR i stor skala. Vi hoppas att experimentet ska öka förståelsen om hur augmented reality kan påverka en fysisk shoppingmiljö. Spelet testar man på genom att scanna en QR-kod i varuhuset och går sedan mellan de olika stationerna för att prova på spelets olika delar.
- I takt med att teknik utvecklas så ökar även möjligheterna för varumärken att skapa mer lockande och uppslukande upplevelser. Detta projekt är ett intressant steg i att skapa en rikare kundupplevelse på IKEA genom att väva in teknologi som augmented reality som en del av shoppingupplevelsen, säger Josefine Billström Raasakka, Creative Shop Meta.
- Det har varit otroligt kul att få skapa denna innovativa familjeupplevelse i AR tillsammans med Meta och IKEA. I tätt samarbete med Meta har vi utmanat och testat gränserna i SPARK AR och gått från ett enkelt filter till att skapa en unik upplevelse för hela familjen. Det blir spännande att se hur alla barnfamiljer spelar, leker och har kul tillsammans med IKEAs Lilla äventyret. Det är inspirerande att se hur IKEA utforskar nya möjligheter och samtidigt är det ett bra exempel på hur man med hjälp av AR kan förbättra kundupplevelsen i butik. Vi är så stolta och glada över att få ha varit en del i detta projekt, säger Emma Ridderstad, VD, Warpin Reality.
Läs mer om kollektionen BLÅVINGAD här
Om spelet:
- Spelet Lilla Äventyret är en digital och annorlunda upplevelse där vuxna och barn kan interagera tillsammans genom att hitta och lära sig mer om olika djur i havet.
- Spelet öppnas i ett Instagram-filter. Du behöver senaste versionen av Instagram på din mobil för att kunna genomföra aktiviteten.
- Spelet passar familjer med barn från 3 år.
- Öppna filtret genom att skanna QR-koden i ditt varuhus.
- Hitta och scanna bilden på respektive station för att prova på spelets olika delar. Det finns totalt fyra stationer i varje varuhus.
- För att ha ett eget instagram-konto måste du vara minst 13 år.
Bilder



Om
Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 22 IKEA varuhus, samt 12 planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 208 miljoner besök under verksamhetsåret 2025. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
Låt ditt hem komma ut och leka med den nya IKEA kollektionen GREJSIMOJS4.12.2025 15:00:21 CET | Pressmeddelande
IKEA lanserar GREJSIMOJS, en kollektion med 33 produkter, utformad för att hylla glädjen och vikten av lek för alla, i alla åldrar, i alla hem.
IKEA höjer priset på kaffe och introducerar kaffe med hopp4.12.2025 07:59:53 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige höjer priset på en kopp kaffe med fem kronor. Prishöjningen, som är tillfällig och frivillig, görs för att stötta det viktiga arbete som den ideella organisationen Mind gör för alla som kämpar med ensamhet, ångest och psykisk ohälsa.
Januarinyheter på IKEA1.12.2025 10:00:14 CET | Pressmeddelande
Januari- ett helt nytt år ligger framför dig! Låt dig inspireras av olika stilar, experimentera med kontraster och njut av ditt hem, det finns inget rätt eller fel.
IKEA bjuder in till långbordsfrukost för ökad gemenskap26.11.2025 13:22:28 CET | Pressmeddelande
För andra gången på kort tid dukar IKEA upp till långbord för 10 000 personer för att sätta köksbordet i fokus – som en plats för samtal, möten och gemenskap. Initiativet är en ännu ett sätt för att främja inkludering och gemenskap i en tid när många känner sig ensamma.
IKEA och Teklan förvandlar belysning och ljud till färgstarka objekt25.11.2025 12:59:58 CET | Pressmeddelande
IKEA och Tekla Evelina Severin (Teklan) presenterar en rad nya produkter som förenar teknik med personlig stil. Produkterna är resultatet av ett samarbete som sätter uttryck i första rummet. De högkvalitativa ljudprodukterna har djärva mönster och oväntade färgkombinationer som gör tekniken till en roligare och mer synlig del av hemmet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
