IKEA lär barn om livet i havet – lanserar AR-spel i samarbete med Meta och Warpin Reality

Den populära barnkollektionen BLÅVINGAD har inspirerat till det nya AR-spelet, Lilla Äventyret, som lanseras den 13 februari i samarbete med Meta och Warpin Reality. I spelet kan vuxna och barn ha kul tillsammans och samtidigt lära sig mer om livet under ytan och många av de djur som lever i havet. Varför? För att göra barnens vistelse i varuhuset mer lustfylld och få fler att värna om ett renare hav.
För att öka intresset för och kunskapen om livet under ytan lanserar IKEA nu det interaktiva spelet Lilla Äventyret. Spelet, som är i AR-format, öppnas som ett filter i Instagram-appen och spelas tillsammans med såväl vuxen som barn.

IKEAs leksakskollektion BLÅVINGAD, med inspiration från havsdjupens mysterier och som delvis producerats av återvunnen PET- och plast från havet, lanserades i oktober 2022. Genom kollektionen vill vi bidra till att kommande generationer ska bli mer medvetna om hur utsläpp och nedskräpning påverkar naturen och inte minst våra livsviktiga hav.

För att öka intresset för och kunskapen om livet under ytan lanserar IKEA nu det interaktiva spelet Lilla Äventyret.Spelet, som är i AR-format, öppnas som ett filter i Instagram-appen och spelas tillsammans med såväl vuxen som barn. Väl inne i spelet finns det flera läromöjligheter och fakta om undervattensdjur. Man kan även ta bilder med spelets filter och låta sig förevigas med en bläckfisk, sköldpadda eller späckhuggare från kollektionen.

- Vi utforskar löpande nya sätt att möta våra kunder. Nu genom att utveckla ett spel för alla som söker en kul upplevelser för hela familjen hos oss. Vi har utgått från BLÅVINGAD som bygger på barns intresse och nyfikenhet, men också på oro kopplad till haven. Tack vare spelet kan barnen medan de är våra varuhus lära sig mer om livet i havet och det som sker under ytan, säger Helena Gouiveia, marknadschef på IKEA Sverige.

Instagram-spelet Lilla Äventyret lanseras den 13 februari i IKEAs varuhus och experimentet pågår under de fyra sportlovsveckorna i 21 svenska varuhus. Spelet är utvecklat i samarbete med Meta och Warpin Reality. Därmed är IKEA Sverige den första återförsäljaren globalt som utforskar Meta SPARK AR i stor skala. Vi hoppas att experimentet ska öka förståelsen om hur augmented reality kan påverka en fysisk shoppingmiljö. Spelet testar man på genom att scanna en QR-kod i varuhuset och går sedan mellan de olika stationerna för att prova på spelets olika delar.

- I takt med att teknik utvecklas så ökar även möjligheterna för varumärken att skapa mer lockande och uppslukande upplevelser. Detta projekt är ett intressant steg i att skapa en rikare kundupplevelse på IKEA genom att väva in teknologi som augmented reality som en del av shoppingupplevelsen, säger Josefine Billström Raasakka, Creative Shop Meta.

- Det har varit otroligt kul att få skapa denna innovativa familjeupplevelse i AR tillsammans med Meta och IKEA. I tätt samarbete med Meta har vi utmanat och testat gränserna i SPARK AR och gått från ett enkelt filter till att skapa en unik upplevelse för hela familjen. Det blir spännande att se hur alla barnfamiljer spelar, leker och har kul tillsammans med IKEAs Lilla äventyret. Det är inspirerande att se hur IKEA utforskar nya möjligheter och samtidigt är det ett bra exempel på hur man med hjälp av AR kan förbättra kundupplevelsen i butik. Vi är så stolta och glada över att få ha varit en del i detta projekt, säger Emma Ridderstad, VD, Warpin Reality.

Läs mer om kollektionen BLÅVINGAD här

Om spelet:

• Spelet Lilla Äventyret är en digital och annorlunda upplevelse där vuxna och barn kan interagera tillsammans genom att hitta och lära sig mer om olika djur i havet.

• Spelet öppnas i ett Instagram-filter. Du behöver senaste versionen av Instagram på din mobil för att kunna genomföra aktiviteten.

• Spelet passar familjer med barn från 3 år.

• Öppna filtret genom att skanna QR-koden i ditt varuhus.

• Hitta och scanna bilden på respektive station för att prova på spelets olika delar. Det finns totalt fyra stationer i varje varuhus.

• För att ha ett eget instagram-konto måste du vara minst 13 år.

Helena Gouiveia, marknadschef på IKEA Sverige.