IKEA och Helsingborg i unikt samarbete för ökad livskvalitet i staden

För första gången inleder IKEA ett flerårigt samarbete med en hel stad och tar därmed klivet utanför hemmets fyra väggar. Syftet är att - tillsammans med Helsingborgs stad - utforska och vidga begreppet hem, men även utveckla lösningar som kan göra livet i staden och i hemmet bättre.
IKEA och Helsingborgs stad har inlett ett samarbete inför och under stadsmässan H22 City Expo. En del av satsningen är The Garden. Illustration: Inter IKEA Systems B.V.

- I 70 år har vi på IKEA arbetat passionerat med att förbättra ”livet hemma”. Men idag omfattar hemmet även samhället och grannskapet utanför det traditionella hemmets väggar. Som globalt varumärke är vi nyfikna på hur vi kan bidra till att skapa ett bättre liv för fler – i en större kontext, säger Fredrik Håkansson Lundh, regionchef på IKEA Sverige.

För 200 år sedan bodde 90 procent av Sveriges befolkning på landet och 10 procent i staden. Idag är det i stort sett tvärtom (källa: SCB). Inte bara här, utan i hela världen. Urbaniseringen är för många en positiv utveckling, men kan samtidigt medföra utmaningar som trångboddhet, ojämlikhet och segregation.

IKEA och Helsingborgs stad inleder nu ett flerårigt samarbete för att ta fram konkreta lösningar, som kan hantera de förändringar som världens växande städer står inför. Initiativet syftar till att göra livet i staden och i hemmet mer hälsosamt, bättre och mer hållbart för de människor som bor där.

Samarbetet koncentrerar sig till tre platser:

• I stadsdelen Drottninghög är ambitionen att, tillsammans med invånarna, skapa mötesplatserna The Kitchen, The Garden och The Market.
    Ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet står i fokus och bland annat ska outnyttjade ytor i staden användas för att producera matvaror.

• I Fredriksdalsskogen vill vi att studenter från hela världen ska utforska hur ett alternativt och hållbart samhälle kan se ut och fungera.

• I en övergiven lagerlokal i Oceanhamnen vill IKEA utforska framtidens hem, handel och lokal produktion – allt med fokus på återbruk.
    Här ska ställas frågor kring hur våra hem kommer att fungera i framtiden? Hur ny teknik formar utvecklingen? Och hur framtidens tillverkning och detaljhandel ser ut?

- Jag är oerhört glad över att kunna presentera IKEA som en av Helsingborgs stads samarbetspartners inför och under H22 City Expo. Tillsammans kommer vi att hitta nya lösningar på hur vi bygger smartare och mer hållbara städer. Vi vet att IKEA har många spännande idéer i detta avseende. Vårt samarbete med IKEA kommer bana väg för en innovativ stadsutveckling och en ökad livskvalitet för helsingborgarna, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.

Genom samarbetet vill IKEA:

• Hitta lösningar som kan leda till ett sundare, mer hållbart och bättre liv hemma
    – där mat och hälsa spelar en viktig roll.
  • Undersöka hur framtidens hem kan bli mer överkomligt.
  • Utforska hur våra hem, tillverkning av produkter och allas våra sätt att handla ser ut i framtiden.
  • Utforska hur IKEA kan bidra till en positiv utveckling för staden och för alla som bor och verkar där.

- Vi vill lära oss mer om de många människornas behov för att bli ännu bättre på att möta våra kunder i framtiden. Tack vare detta samarbete kan vi bygga på våra globala kunskaper om livet hemma, vårt fokus på det smarta hemmet och våra klimat- och hållbarhetsorienterade matkoncept, säger Fredrik Håkansson Lundh.

Samarbetet kulminerar sommaren 2022 när Helsingborgs stad bjuder in världen till stadsmässan H22 City Expo under fem fullmatade veckor mellan den 30 maj och den 3 juli.

Länkar till web och The Oracle
För att lyfta berättelserna bakom H22 lanserar IKEA en podcast med namnet ”Oracle”, där allt från framtidens prisvärda hem och framtidens shopping i city till samvaro, mat och hälsa utforskas. Här möter du företagsledare och lokala hjältar från Helsingborg. Vill du veta mer om H22 eller Oracle, besök h22.ikea.com

Fredrik Håkansson Lundh, regionchef på IKEA Sverige. Illustration: Inter IKEA Systems B.V.
I stadsdelen Drottninghög är ambitionen att, tillsammans med invånarna, skapa ett antal mötesplatser – en av dem är "The Market". Illustration: Inter IKEA Systems B.V.