IKEA och Helsingborg i unikt samarbete för ökad livskvalitet i staden

För första gången inleder IKEA ett flerårigt samarbete med en hel stad och tar därmed klivet utanför hemmets fyra väggar. Syftet är att - tillsammans med Helsingborgs stad - utforska och vidga begreppet hem, men även utveckla lösningar som kan göra livet i staden och i hemmet bättre.

IKEA och Helsingborgs stad har inlett ett samarbete inför och under stadsmässan H22 City Expo. En del av satsningen är The Garden. Illustration: Inter IKEA Systems B.V.

- I 70 år har vi på IKEA arbetat passionerat med att förbättra ”livet hemma”. Men idag omfattar hemmet även samhället och grannskapet utanför det traditionella hemmets väggar. Som globalt varumärke är vi nyfikna på hur vi kan bidra till att skapa ett bättre liv för fler – i en större kontext, säger Fredrik Håkansson Lundh, regionchef på IKEA Sverige.

För 200 år sedan bodde 90 procent av Sveriges befolkning på landet och 10 procent i staden. Idag är det i stort sett tvärtom (källa: SCB). Inte bara här, utan i hela världen. Urbaniseringen är för många en positiv utveckling, men kan samtidigt medföra utmaningar som trångboddhet, ojämlikhet och segregation.

IKEA och Helsingborgs stad inleder nu ett flerårigt samarbete för att ta fram konkreta lösningar, som kan hantera de förändringar som världens växande städer står inför. Initiativet syftar till att göra livet i staden och i hemmet mer hälsosamt, bättre och mer hållbart för de människor som bor där.

Samarbetet koncentrerar sig till tre platser:

• I stadsdelen Drottninghög är ambitionen att, tillsammans med invånarna, skapa mötesplatserna The Kitchen, The Garden och The Market.
    Ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet står i fokus och bland annat ska outnyttjade ytor i staden användas för att producera matvaror.

• I Fredriksdalsskogen vill vi att studenter från hela världen ska utforska hur ett alternativt och hållbart samhälle kan se ut och fungera.

• I en övergiven lagerlokal i Oceanhamnen vill IKEA utforska framtidens hem, handel och lokal produktion – allt med fokus på återbruk.
    Här ska ställas frågor kring hur våra hem kommer att fungera i framtiden? Hur ny teknik formar utvecklingen? Och hur framtidens tillverkning och detaljhandel ser ut?

- Jag är oerhört glad över att kunna presentera IKEA som en av Helsingborgs stads samarbetspartners inför och under H22 City Expo. Tillsammans kommer vi att hitta nya lösningar på hur vi bygger smartare och mer hållbara städer. Vi vet att IKEA har många spännande idéer i detta avseende. Vårt samarbete med IKEA kommer bana väg för en innovativ stadsutveckling och en ökad livskvalitet för helsingborgarna, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.

Genom samarbetet vill IKEA:

• Hitta lösningar som kan leda till ett sundare, mer hållbart och bättre liv hemma
    – där mat och hälsa spelar en viktig roll.
  • Undersöka hur framtidens hem kan bli mer överkomligt.
  • Utforska hur våra hem, tillverkning av produkter och allas våra sätt att handla ser ut i framtiden.
  • Utforska hur IKEA kan bidra till en positiv utveckling för staden och för alla som bor och verkar där.

- Vi vill lära oss mer om de många människornas behov för att bli ännu bättre på att möta våra kunder i framtiden. Tack vare detta samarbete kan vi bygga på våra globala kunskaper om livet hemma, vårt fokus på det smarta hemmet och våra klimat- och hållbarhetsorienterade matkoncept, säger Fredrik Håkansson Lundh.

Samarbetet kulminerar sommaren 2022 när Helsingborgs stad bjuder in världen till stadsmässan H22 City Expo under fem fullmatade veckor mellan den 30 maj och den 3 juli.

Länkar till web och The Oracle
För att lyfta berättelserna bakom H22 lanserar IKEA en podcast med namnet ”Oracle”, där allt från framtidens prisvärda hem och framtidens shopping i city till samvaro, mat och hälsa utforskas. Här möter du företagsledare och lokala hjältar från Helsingborg. Vill du veta mer om H22 eller Oracle, besök h22.ikea.com

Fredrik Håkansson Lundh, regionchef på IKEA Sverige. Illustration: Inter IKEA Systems B.V.
I stadsdelen Drottninghög är ambitionen att, tillsammans med invånarna, skapa ett antal mötesplatser – en av dem är "The Market". Illustration: Inter IKEA Systems B.V.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Duka upp för nya minnen med INBJUDEN12.2.2021 10:00:16 CETPressmeddelande

Våren och sommaren erbjuder många tillfällen värda att uppmärksammas. Med IKEA kollektionen INBJUDEN skapar du en romantisk stämning för ett oförglömligt tillfälle, oavsett om det handlar om en högtid eller att sätta guldkant på vardagen, och fira det stora även i det lilla. Varför inte fira att våren och sommaren snart är här? INBJUDEN kollektion består av porslin, bestick, glas och uppläggningsfat samt bordsdekorationer som dukar, servetter, vaser, ljushållare, kuddar, hängande pom-poms, girlanger och konstgjorda blommor. Allt för att skapa nya minnen - nu eller genom framtida festligheter. Säljstart: 12:e mars 2021 på IKEA.se och i svenska IKEA varuhus med undantag av Gävle, Örebro, Linköping, Sundsvall och Haparanda. Kollektionen är på tillfälligt besök. Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken I bildbanken finns även priser och produktinformation. Kalendarium: Säljstart: Nyhet: Pressinformation: Pressbilder: 5 Februari 2021 LJUVARE kollektion Pressmeddelande Bildbank Februari 2021

Ingka-koncernen överträffar mål: Producerar mer förnybar el än vad som används i egna verksamheten29.1.2021 08:39:37 CETPressmeddelande

Under ett utmanande år, då livet hemma varit viktigare än någonsin, har Ingka-koncernen* fokuserat på att stötta samhället och partners längs hela sin värdekedja och nå de med störst behov. Trots utmaningarna fortsätter Ingka att leverera på sina hållbarhetsmål och samtidigt leverera ett starkt resultat – något som möjliggör fortsatta investeringar. Ingka-koncernens Annual Summary & Sustainability Report för verksamhetsåret 2020 visar även att Ingka för första gången producerat mer förnybar energi än vad koncernen förbrukat i egna verksamheten.

IKEA lanserar ny global skogsagenda för att främja ansvarsfullt skogsbruk och värna biologisk mångfald - Mål gällande trä från mer hållbara källor uppnått25.1.2021 12:18:32 CETPressmeddelande

IKEA har under många år använt sin storlek och räckvidd för att motverka utarmningen av skog och avskogning runt om i världen. Trycket på världens skogar fortsätter att öka och därför presenterar IKEA idag en ny skogsagenda för 2030. Detta i syfte att värna den biologiska mångfalden, bromsa klimatförändringarna och främja innovationer som gör det möjligt att använda trä på ett ännu smartare sätt.

Hållbarhetsrapport för 2020: IKEA fortsätter att minska sitt totala klimatfotavtryck25.1.2021 12:04:18 CETPressmeddelande

Verksamhetsåret 2020* har varit utmanande på många sätt, med fokus på att minska effekterna av pandemin för kunder, medarbetare och samarbetspartners. Samtidigt har IKEA fortsatt att leverera på den långsiktiga hållbarhetsstrategin. Några av de största framstegen under året är att skogsmålet för 2020 uppnåddes, att fler än 9 500 produkter nu utvärderats utifrån IKEAs cirkulära designprinciper och att klimatfotavtrycket fortsatte att minska. Detta finns att läsa i IKEAs hållbarhetsrapport som tas fram av Inter IKEA Group och omfattar hela franchisesystemet och värdekedjan.