IKEA och O-Ringen bjöd in till orienteringstävling i varuhuset i Uppsala

Har du någonsin gått vilse i ett tag-själv-lager? För första gången någonsin anordnade IKEA en orienteringstävling på ett av sina varuhus. Den 27 juli tävlade 1400 orienterare från hela landet om vem som bäst kunde ta sig genom heminredningsavdelningar, kassalinjer och lager med karta och kompass.

Drygt 1400 orienterare tävlade i varuhuset i Uppsala. Fotograf: Peter Holgersson

Mellan den 24 och den 30 juli anordnas O-Ringen, som med sina 20 000 deltagare är världens största orienteringstävling. Tävlingen genomförs under en hel vecka varje år och det på ett helt nytt ställe i landet - i år har turen kommit till Uppsala. Som en del av tävlingsveckan anordnades O-Ringen Indoor i IKEAs varuhus i Uppsala, samtidigt som varuhuset hade öppet som vanligt för alla kunder.

- Vi ser detta som en viktig del i vårt arbete med att uppmuntra människor till mer rörelse, och vi hoppas såklart att det blir en riktig folkfest. Varuhuset i Uppsala är 36 000 kvadratmeter stort och ser lite annorlunda ut än vanliga orienteringsmarker. Målet för oss är i normala fall att det ska vara lätt att hitta och i princip omöjligt att gå vilse, men nu hoppas vi att banan som ritats upp ska göra det lite klurigt även för de duktigaste, säger Anette Rödin, Customer Experience Manager på IKEA Uppsala.

IKEA har sedan flera år tillbaka arbetat för att fler ska ha möjlighet att leva ett aktivt och hälsosamt liv. Framför allt genom att stötta Generation Pep, som driver ett långsiktigt folkhälsoarbete med barn och unga i fokus. Tävlingen hade plats för 1400 deltagare där 200 personer hade möjlighet att starta varje timma. För de allra snabbaste blev totaltiden på banan drygt 11 minuter i den svåraste klassen.

- För många orienterare har det varit en dröm att få orientera på ett IKEA-varuhus. Vi är därför jätteglada att IKEA nappade på idéen att bjuda in orienteringen till sig och att vi får genomföra ett orienteringsäventyr även inomhus under O-Ringen Uppsala 2022, säger Anna Wennertorp, marknadschef på O-Ringen.

O-Ringen Indoor genomförs i ett samarbete mellan O-Ringen, IKEA Uppsala samt teamet bakom Stockholm Indoor Cup, världens största tävling i inomhusorientering, som har ritat tävlingsbanan.

Om O-Ringen:

O-Ringen är världens största orienteringsäventyr. Det genomförs vecka 30 varje år på en ny plats i Sverige. O-Ringen är en mötesplats och en folkfest för i snitt ca 18.000 orienterare som tillsammans under tävlingsveckan gör runt 80.000 starter. Ett vanligt år bor ca 10 000 av deltagarna på O-Ringens officiella camping. Deltagarna kommer från hela världen och ett 40-tal nationer brukar vara representerade. Från världseliten till motionär deltar i de över 100 klasser, från de yngsta i 10-årsklasserna till de verkliga veteranerna 95 år och äldre.

Många orienterare utanför IKEA Uppsala. Fotograf: Peter Holgersson
Fotograf: Peter Holgersson

IKEA och WIP Industries investerar i ny fabrik för kastruller i småländska Åseda - ska drivas med förnybar energi och använda återvunnet stål1.7.2022 09:32:38 CEST | Pressmeddelande

IKEA ökar sin produktion i Sverige genom att investera i en helt ny fabrik för grytor och kastruller i småländska Åseda. Anläggningen ska drivas med förnybar energi och använda återvunnet stål i produktionen. Med höga krav på hållbar produktion ska den nya fabriken producera flera miljoner IKEA grytor och kastruller varje år. Syftet är att erbjuda IKEA kunder i Europa ännu mer prisvärda och hållbara produkter.

Idag öppnar IKEA sitt nya varuhus i Gallerian mitt i Stockholm30.6.2022 14:25:08 CEST | Pressmeddelande

Idag, torsdagen den 30 juni, tar IKEA nästa steg i sin jättesatsning på Stockholm genom att öppna ett drygt 8 000 kvadratmeter stort cityvaruhus som sträcker sig över totalt fyra våningsplan i köpcentret Gallerian. Tack vare satsningen kommer IKEA närmare stockholmarna och blir ett självklart besöksmål i de centrala delarna av Stockholm – inte minst via ett helt nytt matkoncept med frukost, lunch och till och med after work.

IKEA påbörjar kampanj för att samla in 200 miljoner kronor till flyktingar - bjuder in till gratis konsert med Tove Styrke, Jose Gonzales och Sabina Ddumba på World Refugee Day15.6.2022 11:08:20 CEST | Pressmeddelande

World Refugee Day, måndagen den 20 juni, blir startskottet för IKEAs globala insamlingskampanj Together For All Refugees, som sätter fokus på flyktingars situation och har som mål att samla in 200 miljoner kronor till UNHCR. Som ett led i kampanjen bjuder IKEA även in till en gratis välgörenhetskonsert med José Gonzales, Sabina Ddumba och Tove Styrke på H22 City Expo i Helsingborg.