IKEA och Sonos lanserar den nya SYMFONISK

Tre år efter lanseringen av sina första samarbetsprodukter introducerar IKEA och Sonos den nya SYMFONISK i form av en golvlampa med wifi-högtalare. Vilket gör det enklare än någonsin att möblera med ljud.

Den nya SYMFONISK börjar att säljas i januari 2023.

År 2019 lanserades den första SYMFONISK som innebar de första produkterna som utvecklats tillsammans av IKEA och Sonos. Nu fortsätter samarbetet med lanseringen av nästa version av SYMFONISK som är både en golvlampa och en högtalare.

Precis som de tidigare produkterna, som utvecklats av IKEA och Sonos, kombinerar den nya SYMFONISK högkvalitativt ljud med en tankeväckande design som smälter in i hemmet på ett nytt sätt.

– Jag har lärt mig mycket om hur människor vill möblera med ljus och ljud. Vi vet också att många vill ha flera ljuskällor på olika nivåer och i olika delar av rummet för att skapa rätt stämning. Utmaningen av att inte ha en bra plats att sätta lampan på fick oss att skapa en golvlampa, säger Stjepan Begic, Range Design Leader på IKEA.

Både IKEA och Sonos inser vikten av ljud och dess positiva effekt på livet hemma. Att skapa atmosfär genom ljus och ljud är centralt i serien SYMFONISK . Produkterna SYMFONISK är uppskattade för att de tillåter integrering av fantastiskt ljud i funktionella möbler, vilket omfattar möjligheten att övervinna en av de största utmaningarna när man placerar högtalare: att hitta en plats att ställa den och få den att smälta in i inredningen.

– Sedan lanseringen av den första SYMFONISK högtalaren har vi byggt vidare på våra kunskaper om att skapa en snygg möbel som för heminredning och ljud närmare varandra än någonsin, säger Stjepan Begic.

Nya SYMFONISK är designad med enkelhet och ger ett förhöjt ljud samtidigt som ljuset sprids. Golvlampans högtalare har en skärm i bambu och kan anpassas genom olika SYMFONISK högtalarlampskärmar, som kan köpas separat. Den går att para ihop med andra produkter från SYMFONISK eller Sonos. Lampan kan även fungera som en bakre högtalare för att skapa en hemmabio-anläggning med ljus och ljud som fyller rummet.

– SYMFONISK är ett utmärkt exempel på hur vårt samarbete fortsätter att utmana den traditionella idén om ljud i hemmet, säger Sara Lincoln, produktchef på Sonos.

Vi skapade golvlampans högtalare för att låta bra på egen hand, men också för att vara mångsidig. Den fungerar smidigt med alla våra Sonos-högtalare och är ett utmärkt alternativ för dem som vill lägga till bakre högtalare till in hemmabio, när de kombineras med våra soundbars som Ray och Beam, säger Sara Lincoln.

Alla SYMFONISK-produkter ingår i Sonos-systemet, vilket gör det enkelt att ansluta till musik och ljud. Aktiverad av DIRIGERA, IKEA hubben för smarta produkter, kan SYMFONISK läggas till i appen IKEA Home smart och styras tillsammans med andra smarta enheter.

Med nyfikenhet och gemensamma värderingar kommer IKEA och Sonos att fortsätta utmana varandra för att hitta nya lösningar som kan förbättra livet hemma genom ett bra ljud integrerat i heminredningsprodukter.

Säljstart och pris

Den nya SYMFONISK golvlamphögtalaren kommer att finnas att köpa på alla IKEAs varuhus i Sverige under januari 2023. Priset är 2195 kronor.

Bilder: Fler bilder finns i vår bildbank

Om serien SYMFONISK

I SYMFONISK ingår SYMFONISK golvlampa med WiFi högtalare, SYMFONISK tavelram med WiFi högtalare, SYMFONISK bordslampa med WiFi högtalare och hyllan SYMFONISK med WiFi högtalare.

Alla SYMFONISK-produkter är kompatibla med Sonos nuvarande produktsortiment och kan styras av IKEA Home smart-appen och Sonos app.

Om Sonos

Sonos är ett världsledande företag inom ljudupplevelser. Som skapare av trådlösa ljudsystem för flera rum i hemmet hjälper Sonos innovationer världen att lyssna bättre.

Sonos har sitt högvarter i Santa Barbara, Kalifornien.

Den nya SYMFONISK börjar att säljas i januari 2023.
Nya SYMFONISK är designad med enkelhet och ger ett förhöjt ljud samtidigt som ljuset sprids.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 172 miljoner besök under verksamhetsåret 2022. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

IKEA uppmuntrar människor att följa sin drömmar i ny kampanj  3.2.2023 13:01:25 CET | Pressmeddelande

I den senaste kampanjen från IKEA får vi möta människor som följer sin dröm med lite hjälp av IKEA. Med stor kunskap om livet hemma vet vi att vår heminredning stöttar de många människornas livsdrömmar. Detta vill vi utforska, dels i en klassisk kampanj, men även i en youtube-serie med Hampus Hedström som på ett lite annorlunda sätt visar att drömjobbet finns på IKEA. Kampanjen går upp på fem europeiska marknader med start i nästa vecka.

IKEA samarbetar med Annie Leibovitz - som ska rikta sin ikoniska kameralins mot livet hemma26.1.2023 14:12:52 CET | Pressmeddelande

IKEA inleder nu ett samarbete med den kända amerikanska fotografen Annie Leibovitz, som kommer att ta rollen som IKEA Artist in Residence. Som IKEA Artist in Residence kommer hon att fotografera människor i deras hem i sju olika länder – ett av dem är Sverige. Målet är en serie med 25 porträtt som belyser nyanserna i "livet hemma" och skapar ett kraftfullt fotografiskt dokument inspirerat av IKEAs Life at Home-rapport.

IKEA och Sabine Marcelis lanserar kollektionen VARMBLIXT som utforskar kraften i skulptural design och ljus17.1.2023 14:14:05 CET | Pressmeddelande

IKEA och den Rotterdam-baserade designern Sabine Marcelis lanserar kollektionen VARMBLIXT som riktar ljuset bland annat på skulpturala belysningsobjekt, unika föremål till dukning och servering och färgstarka mattor. Kollektionen – som består av tjugo produkter som är designade att interagera med både direkt och indirekt ljus – finns i varuhus och på IKEA.se från och med den 3:e februari 2023.