IKEA och Sonos tar nytt grepp om ljus och ljud
Ljud och ljus är två viktiga faktorer när man vill skapa stämning i sitt hem. Tänd en lampa och gör ett mörkt och dystert rum till en plats där man vill dröja sig kvar – höj volymen och förvandla en grå måndag till en fantastisk dag. Så vad är väl en bättre start på samarbetet än att kombinera dessa två? Med SYMFONISK bordslampa med WiFi-högtalare har IKEA och Sonos skapat en produkt med rikt ljud och innovativ design som smälter in i hemmet på ett nytt sätt och som gör det enklare att möblera med ljud.
– Vi visste från början att vi ville utmana den traditionella hightech-estetiken. Lamphögtalaren är delvis inspirerad av eldstaden som företeelse – en enskild komponent som sprider ett varmt ljus och även ljud”, säger Iina Vuorivirta på IKEA of Sweden, en av formgivarna bakom SYMFONISK bordslampa med WiFi-högtalare.
Medan IKEA står för heminredningskunnandet och formgivningen har Sonos bidragit med sin gedigna expertis inom ljudområdet.
– Vår design var tvungen att fullt ut och utan några kompromisser matcha den kvalitet som Sonos står för. Samtidigt ville vi skapa något helt nytt”, säger Iina Vuorivirta.
– Ljud utgör en stor del av vår identitet – det kan vara allt från att höra dina barn skratta eller lyssna på den där 80-talshiten som din mamma gillade. Så ljud har helt klart en djupt känslomässig betydelse i våra liv, säger Tad Toulis, vice VD för design på Sonos.
– Det här samarbetet har hela tiden handlat om två företags gemensamma passion, värderingar och kunskaper. IKEA och Sonos inser betydelsen av bra ljud och dess potential att på ett positivt sätt påverka livet hemma för de många människorna. Vår avsikt var att skapa produkter som ingen av oss skulle kunna utveckla på egen hand. Och eftersom både musik och ljus är viktiga för atmosfären i ett rum, har vi utvecklat en produkt som kan leverera båda delar – nämligen SYMFONISK bordslampa med WiFi-högtalare, säger Tad Toulis.
För IKEA är ljudsatsningen en del av en större resa mot ett smartare hem. Utvecklingen började 2015 med en serie för trådlös laddning och fortsätter nu, ett steg i taget.
– En central del i IKEA Home Smart-konceptet är att skapa stämning och bekvämlighet, och SYMFONISK serie är helt enkelt perfekt för detta syfte. IKEA letar ständigt efter idéer som kan bidra till en bättre vardag hemma. Genom att integrera teknik med heminredningsartiklar och -lösningar kan vi göra detta på ett ännu bättre sätt, säger Björn Block, affärsledare för IKEA Home Smart på IKEA of Sweden.
Välkommen till möbelmässan i Milano på Torneria Tortona, via Novi 5, den 9–14 april där vi kommer ha kul med ljud och ljus (och där man förstås också kan få en smygtitt på nya SYMFONISK serie).
Om SYMFONISK serie
SYMFONISK omfattar produkterna bordslampa med WiFi-högtalare och SYMFONISK WiFi-bokhyllehögtalare inklusive tillbehören vägghögtalarställ och högtalarkrokar. Båda högtalarna är kompatibla med Sonos egna produktsortiment och kan styras via Sonos app.
SYMFONISK bordslampa med WiFi-högtalare
Med SYMFONISK bordslampa med WiFi-högtalare har IKEA och Sonos skapat en produkt med rikt ljud och innovativ design som smälter in i hemmet på ett helt nytt sätt och gör det lättare att möblera med ljud. SYMFONISK bordslampa kombinerar ljus och ljud i en och samma produkt för ett mindre rörigt hem med färre enheter och kablar.
SYMFONISK WiFi-bokhyllehögtalare
Med SYMFONISK bokhyllehögtalare erbjuder IKEA och Sonos en uppkopplad och mångsidig högtalare till ett överkomligt pris. Den flexibla bokhyllehögtalaren passar in på många platser i hemmet. Den kan gömmas undan eller visas upp, placeras liggande eller stående, väggmonteras eller användas som hylla. Med SYMFONISK högtalarkrokar kan högtalaren dessutom hängas i flertalet köksstänger.
Säljstart: augusti 2019.
Kontakter
Jeanette DagslandPresskontakt heminredning och sortiment
press.sto@ikea.comPressjourstelefon – medieförfrågningar om IKEA Sverige
Tel:0476-44 07 70prse@ikea.comPresslån och pressbilder av IKEA produkter
press.sto@ikea.comBilder
Länkar
Om
IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 90 miljoner besök under verksamhetsåret 2017. I Sverige finns cirka 11 000 medarbetare inom IKEA-koncernen, varav cirka 8 200 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
IKEA hyllar djärva och mångsidiga designikoner i den senaste Nytillverkad-kollektionen5.12.2024 11:00:17 CET | Pressmeddelande
Den sjätte upplagan av Nytillverkad-kollektionen återskapar en rad solitära sittmöbler från 60- och 70-talet, liksom anpassningsbara hyllor, lekfulla textilier och kurviga vaser som garanterat kommer att göra intryck.
IKEA höjer priset på varmkorv igen och introducerar korv med stöd4.12.2024 10:44:42 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige höjer priset på den ikoniska varmkorven från fem kronor till tio kronor. Prishöjningen, som är tillfällig och frivillig, görs för att stötta det viktiga arbete som Sveriges Stadsmissioner gör för att ge människor i utsatthet både gemenskap och mat i jul.
Januarinyheter på IKEA2.12.2024 10:00:20 CET | Pressmeddelande
Plötsligt känns våren inte så långt borta! Det firar vi med att lansera ett brett sortiment av färgglada, lekfulla och vackra nya sovrumsprodukter. Men inte enbart med nya produkter. Vi har också nya idéer om hur du kan fräscha upp ditt hem med en stram budget.
IKEA hjälper gamers att levla med sömn på Dreamhack22.11.2024 10:11:26 CET | Pressmeddelande
Många svenskar, inte minst barn och unga, kämpar med sin sömn och sitter uppe sent eller hela nätter och spelar. Med en av gamingvärldens största samlingspunkter runt hörnet tar IKEA sin expertis inom sömn och återhämtning till Dreamhack för att sömn-coacha besökare och spelare och ge dem möjlighet att prova på metoder för att de ska kunna återhämta sig för framgång.
IKEA lanserar ett nytt och personligt lojalitetsprogram för sina medlemmar13.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige blir ett av de första länderna i världen att lansera ett helt nytt lojalitetsprogram inom IKEA Family, där medlemmar nu får personliga förmåner. Genom att handla och interagera med IKEA samlar medlemmar nu poäng, vilket sedan kan omvandlas till personliga förmåner. Det nya poängsystemet innebär skräddarsydda belöningar anpassat efter varje kunds unika önskemål och behov.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum