IKEA och Swedish House Mafia i nytt samarbete

IKEA inleder ett samarbete med musikfenomenet Swedish House Mafia – detta för att göra musikskapande tillgängligt för fler genom en kollektion som ska göra det lättare att producera, spela och lyssna på musik hemma. Kollektionen är tänkt att lanseras i september 2022.

IKEA inleder ett samarbete med Swedish House Mafia i syfte att tillsammans kunna demokratisera kreativitet och musikproduktion så att ännu fler får chansen att bli mer kreativa hemma.

Musik har en viktig roll i hemmet, oavsett om du producerar, spelar eller lyssnar. Allt fler människor skapar sin egen musik hemma och för många musikälskare kan just hemmet vara platsen där de börjar utforska sin kreativitet. Utmaningen är att ett hem ofta formas för att möta andra behov än dem du har som skapare av eller lyssnare på musik.

Ambitionen med kollektionen tillsammans med Swedish House Mafia är att göra musikskapandet tillgängligt för fler samt möta de behov som musikskapare och lyssnare har i hemmet.

- Vi på IKEA är glada över att nu kunna berätta om vårt samarbete med Swedish House Mafia. Tack vare deras gedigna kompetens inom musikproduktion hoppas vi tillsammans kunna demokratisera kreativitet och musikproduktion så att ännu fler får chansen att bli mer kreativa hemma, säger James Futcher, Creative Leader på IKEA of Sweden.

Skapa något fräscht tillsammans
Grammy Award-nominerade trion Swedish House Mafia, bestående av Axwell, Steve Angello och Sebastian Ingrosso, är pionjärer inom elektronisk musik och deras liveuppträdanden är legendariska runt om i världen.

- Såväl vi som IKEA ville ta ett kliv ut ur vår komfortzon och skapa något nytt och fräscht tillsammans: Ett samarbete mellan musikskapare och experter på livet hemma. För oss var det viktigt att samarbeta med någon som delar vår vision om att göra det möjligt för alla att skapa musik hemma. Som kreatörer och producenter förstår vi också vikten av en hemmastudio samt de behov och utmaningar som många framtida artister och kreatörer möter just där hemma, säger Swedish House Mafia.

Hemma studio till ett överkomligt pris
Kollektionen, som är tänkt att lanseras i september 2022, ska bestå av heminredningslösningar som gör det lättare att nå ett kreativt flöde som hjälper dig att producera, spela och lyssna på musik hemma.

- Vi vill utforska hur vi på IKEA tillsammans med Swedish House Mafia skulle kunna göra vardagen enklare för alla dem som lyssnar på och skapar musik. Denna kollektion är tänkt att göra det möjligt för människor att skapa den perfekta hemmastudion – och det till ett överkomligt pris, säger James Futcher.

Om Swedish House
Mafia
Grammy Award-nominerade trion Swedish House Mafia består av Axwell, Steve Angello och Sebastian Ingrosso och är allmänt erkända som pionjärer inom elektronisk musik med legendariska liveuppträdanden. Bandet erövrade världen med hitsinglar som Don't You Worry Child, Save The World och One.

År 2013 chockade de musikvärlden och sina fans genom att tillkännage en paus med en avskedsturné, som sålde över en miljon biljetter. Swedish House Mafia återförenades för ett överraskningsframträdande på Ultra Miami 2018, och strax efter sålde deras första konsert på fem år ut i Sverige.

Med en stor global följarskara, spektakulära liveframträdanden och de nyutgivna singlarna It Gets Better och Lifetime från deras kommande album som lanserades med omslaget på tidningen Billboard och på Late Night With Jimmy Fallon är 2021 starten på nästa del av deras otroliga resa.

James Futcher, Creative Leader på IKEA of Sweden.
IKEA inleder ett samarbete med musikfenomenet Swedish House Mafia – detta för att göra musikskapandet tillgängligt för fler genom en kollektion som ska göra det lättare att producera, spela och lyssna på musik hemma.

IKEA påbörjar kampanj för att samla in 200 miljoner kronor till flyktingar - bjuder in till gratis konsert med Tove Styrke, Jose Gonzales och Sabina Ddumba på World Refugee Day15.6.2022 11:08:20 CEST | Pressmeddelande

World Refugee Day, måndagen den 20 juni, blir startskottet för IKEAs globala insamlingskampanj Together For All Refugees, som sätter fokus på flyktingars situation och har som mål att samla in 200 miljoner kronor till UNHCR. Som ett led i kampanjen bjuder IKEA även in till en gratis välgörenhetskonsert med José Gonzales, Sabina Ddumba och Tove Styrke på H22 City Expo i Helsingborg.

VÅRDANDE och KRÖSAMOS – två kollektioner från IKEA15.6.2022 09:00:15 CEST | Pressmeddelande

Lite tid och rum Kollektionen VÅRDANDE är designad för avkoppling. Med fokus på det enkla, naturliga och speciella är varje sak lätt och enkel att ta med. Väskor och korgar med handtag och smarta förvaringslösningar. Textiler som är lätta och mjuka picknick-lösningar. Kollektionen är gjord i samarbete med fem sociala företag i Asien med inspiration från asiatiska traditioner – för alla som söker mindfulness, meditation eller bara en stunds paus. Ta tillvara säsongen – och dela den med dina nära och kära KRÖSAMOS Kollektion består av köksredskap, servis och andra attiraljer som gör det enkelt att förbereda, servera, ge bort och dela sommarens och höstens smaker. ”Produkternas enkla former och mönster är inspirerade av asiatisk matlagning och höstens dämpade färger.” Henrik & Ida Preutz, Designers Säljstart: VÅRDANDE den 29:e juli och KRÖSAMOS den 26:e augusti på alla svenska IKEA varuhus och på IKEA.se Ladda ner VÅRDANDE högupplösta bilder: Bildbanken Ladda ner KRÖSAMOS högupplösta bild

IKEA visar bord för musikproduktion, fåtölj och skivspelare från den kommande kollektionen OBEGRÄNSAD i samarbete med Swedish House Mafia9.6.2022 13:00:33 CEST | Pressmeddelande

Tillsammans har IKEA och artisterna Swedish House Mafia utforskat musik och kreativitet hemma för att göra vardagen enklare för de som producerar, framför, spelar eller bara älskar musik. Idag, på IKEA Festival under designveckan i Milano 2022, visade IKEA ytterligare tre produkter från den kommande kollektionen OBEGRÄNSAD: ett bord för musikproduktion, en fåtölj och en skivspelare. Kollektionen lanseras till hösten.