IKEA öppnar Cirkulärbutiken i alla sina varuhus

Under våren kommer IKEA att öppna Cirkulärbutiken i alla sina svenska varuhus. Här får möbler och heminredning från IKEA en andra chans samtidigt som IKEA vill göra det enklare för sina kunder att förlänga livet på sina produkter och inspirera till mer hållbara val i vardagen.

I den nya Cirkulärbutiken kommer IKEA att rädda möbler från att bli avfall och ge dem en ny chans att leva vidare. Från Malmö i söder till Haparanda i norr står IKEA-varuhus redo att ta hand om gamla IKEA-möbler och sälja dem vidare för att ge dem ett nytt liv, i ett annat hem. Samtidigt vill IKEA genom sina medarbetare och events i butiken inspirera fler människor till att leva ett mer hållbart liv inom planetens gränser.

-        Vi är mitt i den största omvandlingen i IKEAs historia, att bli cirkulära till 2030. Med Cirkulärbutiken vill vi inspirera fler att leva ett cirkulärt liv, som är bra för både plånbok och planet, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige.

Tack vara butikerna tar IKEA ännu ett steg mot sitt mål att inspirera fler människor till att leva ett mer hållbart liv inom planetens gränser och samtidigt bana väg för att kunna ställa om från en linjär till en cirkulär affärsmodell. En viktig del i IKEAs hållbarhetsarbete är att alla produkter ska designas utifrån cirkulära principer och av förnybara och återvunna material inom tio år, samtidigt som det ska bli lättare för kunderna att förlänga livet på sina möbler och produkter.

-        Att förlänga livet på våra produkter är ett arbete vi gör tillsammans med våra kunder. Vi tror att det är viktigt att hållbarhet blir en naturlig del i samtalen med våra kunder och att vi kan dela med oss vår kunskap om att leva ett mer hållbart liv inom planetens gränser, säger Jonas Carlehed.

Cirkulärbutiken är en utveckling av den tidigare Fynd-avdelningen. Här har IKEA länge arbetat för att förlänga livet på möbler och minska antalet produkter som kastas bort genom att fixa till och packa om skadade föremål. Förutom en ny layout kommer den nya butiken att fortsätta vara en plats för att hitta fynd, och kommer även att inkludera ett ännu bredare utbud av smarta heminredningslösningar till låga priser.

• Om tio år ska alla IKEA-produkter vara tillverkade av förnybara eller återvunna material, och designade för att återanvändas, återförsäljas eller återvinnas.
  • 2019 gav vi 47 miljoner produkter ett nytt liv genom våra Fynd-avdelningar över hela världen.
  • Sedan sommaren 2020 köper vi tillbaka och säljer vidare begagnade IKEA-möbler i alla våra varuhus. Alla möbler som säljs i Cirkulärbutiken har getts en ny chans, istället för att bli slängda i onödan. Det som säljs kommer antingen från utgånget sortiment eller från kunder som sålt tillbaka sina oönskade möbler till oss.
  • Samtliga varuhus i hela Sverige kommer att ha en Cirkulärbutiken innan sommaren 2020. Under kommande år är planen densamma för alla IKEA-varuhus i hela världen.
  • Under hösten 2020 tog vi ett annat viktigt steg när vi slog upp dörrarna till vår första renodlade second hand-butik på återbruksgallerian ReTuna i Eskilstuna. Den stora skillnaden är att vi i second hand-butiken kan renovera möbler som behöver lagas. I våra varuhus krävs det att produkterna är i ett visst skick för att vi ska köpa tillbaka begagnade möbler och sälja dem vidare.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 164 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

IKEA lanserar UTSÅDD – nyheter för hemmets husdjur21.3.2024 12:07:56 CET | Pressmeddelande

Nu lanserar IKEA de lekfulla husdjursprodukterna UTSÅDD, som har utvecklats i samarbete med veterinärer, experter på husdjursprodukter och en krävande panel av katter och hundar. Med UTSÅDD vill IKEA förenkla och förgylla livet hemma med husdjur, genom att erbjuda produkter som är lätta att rengöra, tål att användas dagligen och som sömlöst smälter in i hemmet. UTSÅDD säljs på IKEA.se från 21 mars och IKEA Malmö varuhus från 1 april.