IKEA öppnar cityvaruhus mitt i Stockholm

IKEA tar nu nästa steg i sin storsatsning på Stockholm genom att öppna ett 8 000 kvadratmeter stort cityvaruhus som sträcker sig över totalt fyra våningsplan i köpcentret Gallerian. Med satsningen kommer IKEA närmare människor i de mest centrala delarna av huvudstaden. Cityvaruhuset öppnar sommaren 2022.
Det nya cityvaruhuset i Stockholm blir 8 000 kvadratmeter stort och sträcker sig över totalt fyra våningsplan i köpcentret Gallerian. Illustration: BSK Arkitekter

Det nya cityvaruhuset, som öppnar sommaren 2022, är en del av IKEAs större satsning på Stockholm. Fram till 2025 planerar IKEA att öppna totalt fyra nya butiker i olika format och redan nästa vecka öppnar den första – en planeringsstudio i Bromma.

– Storstadsområdet växer. Därför vill vi komplettera våra två varuhus i Stockholm och vår e-handel med fler mötesplatser. Det ger våra kunder fler möjligheter att besöka oss där de bor, lever och arbetar. Oavsett var man är, vad man behöver och när man behöver det vill vi finnas där för att hjälpa till att skapa ett bättre liv hemma, säger LenaHerder, landschef på IKEA Sverige.

Under de senaste åren har IKEA öppnat centrala butiker inyaformat i storstäder som Paris, New York och Tokyo. Cityvaruhuset i Stockholm blir 8 000 kvadratmeter stort och sträcka sig över totalt fyra våningsplan i Gallerian. Det är det första cityvaruhuset som IKEA öppnar i Sverige.

Här kommer kunderna kunna köpa med sig ettstort sortiment av heminredningsprodukter och få personlig service av heminredningsexperter. En grön tråd kommer att löpa genom butiken för att göra det lättare för kunder att hitta mer hållbara produkter och lösningar. I varhuset kommer det även att finnas en avdelning enbart för second hand-möbler. Genom det nya restaurangkonceptet Swedish Deli blir det också möjligt att ta del av matupplevelsen som många förknippar med IKEA.

– Med vårt nya cityvaruhus blir vi närvarande i stockholmarnas liv på ett helt annat sätt än tidigare. Vi vill skapa en plats där människor kan mötas och inspireras till att skapa ett bättre och mer hållbart liv hemma – till ett pris som de har råd med. Här kommer vi bjuda in till events med designers, släppa nya kollektioner och skapa kreativa workshops, säger Sara Vestberg, inredningschef på IKEA Sverige.

Som del av expansionen i Stockholm investerar IKEA även i nuvarande varuhusi Kungens Kurva och Barkarby. Med satsningen i Stockholm kommer IKEA att rekrytera 500 nya medarbetare i Stockholm under de närmsta åren. I den nya citybutiken i Gallerian kommer det arbeta runt 120 personer.

Om Cityvaruhuset
Cityvaruhuset i Gallerian kommer att finnas på fyra våningar och ha en yta av drygt 8 000 kvadratmeter. Tre av våningarna är öppna för kunder, resten är lager och medarbetarytor. Cityvaruhuset innehåller inget tag-själv-lager, utan större artiklar kommer levereras direkt till kunder.

IKEA i Stockholm
IKEA öppnade sitt första varuhus i Stockholm 1965 i Kungens Kurva. Byggnaden har blivit ett landmärke och har enligt Stockholms länsmuseum högt kulturhistoriskt värde. 1993 öppnade varuhuset i Barkarby. 2016 invigdes IKEAs första planeringsstudio i Sverige, IKEA Kök, på Regeringsgatan 65. IKEA Kök kommer att flytta in i cityvaruhuset i samband med att det öppnar under sommaren 2022.

Cityvaruhuset i Stockholm, blir 8 000 kvadratmeter stort och sträcker sig över totalt fyra våningsplan i Gallerian. Illustration: BSK Arkitekter
Sara Vestberg, inredningschef på IKEA Sverige, Cecilia Åkesson, centrumchef för Gallerian på AMF Fastigheter, Lena Herder, landschef för IKEA Sverige och Mats Hederos, VD på AMF Fastigheter utanför köpcentret Gallerian i Stockholm. Foto: Paulina Westerlind
Sara Vestberg, inredningschef på IKEA Sverige, Cecilia Åkesson, centrumchef för Gallerian på AMF Fastigheter, Lena Herder, landschef för IKEA Sverige och Mats Hederos, VD på AMF Fastigheter inne i köpcentret Gallerian i Stockholm. Foto: Paulina Westerlind
Cityvaruhuset i Stockholm blir 8 000 kvadratmeter stort och sträcker sig över totalt fyra våningsplan i Gallerian. Illustration: BSK Arkitekter
Lena Herder, landschef på IKEA Sverige. Foto: Paulina Westerlind
Sara Vestberg, inredningschef på IKEA Sverige. Foto: Paulina Westerlind
Under de senaste åren har IKEA öppnat centrala butiker i nya format i storstäder som Paris, New York och Tokyo.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 164 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

IKEA lanserar UTSÅDD – nyheter för hemmets husdjur21.3.2024 12:07:56 CET | Pressmeddelande

Nu lanserar IKEA de lekfulla husdjursprodukterna UTSÅDD, som har utvecklats i samarbete med veterinärer, experter på husdjursprodukter och en krävande panel av katter och hundar. Med UTSÅDD vill IKEA förenkla och förgylla livet hemma med husdjur, genom att erbjuda produkter som är lätta att rengöra, tål att användas dagligen och som sömlöst smälter in i hemmet. UTSÅDD säljs på IKEA.se från 21 mars och IKEA Malmö varuhus från 1 april.

IKEA hyllar 60- och 70-talens kreativitet och flower power genom den fjärde lanseringen av kollektionen Nytillverkad12.3.2024 11:00:15 CET | Pressmeddelande

IKEA fortsätter att ta fram älskad design från sitt arkiv, och förbättrar dem för dagens och morgondagens behov. Den fjärde utgåvan av kollektionen Nytillverkad är ännu en blinkning till det förflutna och hyllar 60- och 70-talens anda av flower power, djärvhet och kreativitet. Denna lansering av Nytillverkad kommer att finnas tillgänglig på IKEA i slutet av mars 2024.