IKEA öppnar cityvaruhus mitt i Stockholm

IKEA tar nu nästa steg i sin storsatsning på Stockholm genom att öppna ett 8 000 kvadratmeter stort cityvaruhus som sträcker sig över totalt fyra våningsplan i köpcentret Gallerian. Med satsningen kommer IKEA närmare människor i de mest centrala delarna av huvudstaden. Cityvaruhuset öppnar sommaren 2022.

Det nya cityvaruhuset i Stockholm blir 8 000 kvadratmeter stort och sträcker sig över totalt fyra våningsplan i köpcentret Gallerian. Illustration: BSK Arkitekter

Det nya cityvaruhuset, som öppnar sommaren 2022, är en del av IKEAs större satsning på Stockholm. Fram till 2025 planerar IKEA att öppna totalt fyra nya butiker i olika format och redan nästa vecka öppnar den första – en planeringsstudio i Bromma.

– Storstadsområdet växer. Därför vill vi komplettera våra två varuhus i Stockholm och vår e-handel med fler mötesplatser. Det ger våra kunder fler möjligheter att besöka oss där de bor, lever och arbetar. Oavsett var man är, vad man behöver och när man behöver det vill vi finnas där för att hjälpa till att skapa ett bättre liv hemma, säger LenaHerder, landschef på IKEA Sverige.

Under de senaste åren har IKEA öppnat centrala butiker inyaformat i storstäder som Paris, New York och Tokyo. Cityvaruhuset i Stockholm blir 8 000 kvadratmeter stort och sträcka sig över totalt fyra våningsplan i Gallerian. Det är det första cityvaruhuset som IKEA öppnar i Sverige.

Här kommer kunderna kunna köpa med sig ettstort sortiment av heminredningsprodukter och få personlig service av heminredningsexperter. En grön tråd kommer att löpa genom butiken för att göra det lättare för kunder att hitta mer hållbara produkter och lösningar. I varhuset kommer det även att finnas en avdelning enbart för second hand-möbler. Genom det nya restaurangkonceptet Swedish Deli blir det också möjligt att ta del av matupplevelsen som många förknippar med IKEA.

– Med vårt nya cityvaruhus blir vi närvarande i stockholmarnas liv på ett helt annat sätt än tidigare. Vi vill skapa en plats där människor kan mötas och inspireras till att skapa ett bättre och mer hållbart liv hemma – till ett pris som de har råd med. Här kommer vi bjuda in till events med designers, släppa nya kollektioner och skapa kreativa workshops, säger Sara Vestberg, inredningschef på IKEA Sverige.

Som del av expansionen i Stockholm investerar IKEA även i nuvarande varuhusi Kungens Kurva och Barkarby. Med satsningen i Stockholm kommer IKEA att rekrytera 500 nya medarbetare i Stockholm under de närmsta åren. I den nya citybutiken i Gallerian kommer det arbeta runt 120 personer.

Om Cityvaruhuset
Cityvaruhuset i Gallerian kommer att finnas på fyra våningar och ha en yta av drygt 8 000 kvadratmeter. Tre av våningarna är öppna för kunder, resten är lager och medarbetarytor. Cityvaruhuset innehåller inget tag-själv-lager, utan större artiklar kommer levereras direkt till kunder.

IKEA i Stockholm
IKEA öppnade sitt första varuhus i Stockholm 1965 i Kungens Kurva. Byggnaden har blivit ett landmärke och har enligt Stockholms länsmuseum högt kulturhistoriskt värde. 1993 öppnade varuhuset i Barkarby. 2016 invigdes IKEAs första planeringsstudio i Sverige, IKEA Kök, på Regeringsgatan 65. IKEA Kök kommer att flytta in i cityvaruhuset i samband med att det öppnar under sommaren 2022.

Cityvaruhuset i Stockholm, blir 8 000 kvadratmeter stort och sträcker sig över totalt fyra våningsplan i Gallerian. Illustration: BSK Arkitekter
Sara Vestberg, inredningschef på IKEA Sverige, Cecilia Åkesson, centrumchef för Gallerian på AMF Fastigheter, Lena Herder, landschef för IKEA Sverige och Mats Hederos, VD på AMF Fastigheter utanför köpcentret Gallerian i Stockholm. Foto: Paulina Westerlind
Sara Vestberg, inredningschef på IKEA Sverige, Cecilia Åkesson, centrumchef för Gallerian på AMF Fastigheter, Lena Herder, landschef för IKEA Sverige och Mats Hederos, VD på AMF Fastigheter inne i köpcentret Gallerian i Stockholm. Foto: Paulina Westerlind
Cityvaruhuset i Stockholm blir 8 000 kvadratmeter stort och sträcker sig över totalt fyra våningsplan i Gallerian. Illustration: BSK Arkitekter
Lena Herder, landschef på IKEA Sverige. Foto: Paulina Westerlind
Sara Vestberg, inredningschef på IKEA Sverige. Foto: Paulina Westerlind
Under de senaste åren har IKEA öppnat centrala butiker i nya format i storstäder som Paris, New York och Tokyo.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

IKEA fasar ut plast – senast 2028 ska förpackningarna vara fria från plast23.11.2021 12:05:08 CET | Pressmeddelande

I linje med sitt åtagande att ha en positiv inverkan på människor och planet fasar IKEA nu ut plasten från sina förpackningar. Utfasningen sker i flera steg och omfattar till en början alla nya produkter för att senast 2028 omfatta hela sortimentet. Målet är att minska plastavfall och föroreningar samtidigt som IKEA är med och driver på omställningen till förpackningar tillverkade av förnybara och återvunna material.

IKEA erbjuder en bättre deal för plånbok och planet på Black Friday 19.11.2021 07:41:04 CET | Pressmeddelande

För andra året i rad uppmanar IKEA Sverige sina kunder att spara på både plånbok och planet under Black Friday. Detta genom att uppmärksamma sina tjänster för begagnat och köpa tillbaka gamla IKEA möbler med extra bra betalning. Nytt för i år är även extra bra priser på allt i Cirkulärbutiken – en butik som nu även finns online. Här vill IKEA inspirera till mer hållbara val i vardagen genom att ge inredning och möbler en andra chans och hem till ett lägre pris.

IKEA öppnar hållbarhetsbutiker för att hjälpa fler att leva ett mer hållbart liv hemma 4.11.2021 09:46:41 CET | Pressmeddelande

Nu öppnar Ingka Group* hållbarhetsbutiker på alla sina varuhus i Sverige. En satsning på tips kring vad du konkret kan göra för att leva ett mer hållbart liv hemma. I de nya butikerna erbjuder IKEA inspiration och information samt presenterar produkter och tjänster som visar att hållbarhet kan vara både prisvärt och attraktivt.