IKEA öppnar hållbarhetsbutiker för att hjälpa fler att leva ett mer hållbart liv hemma

IKEA har redan introducerat hållbarhetssatsningar som Cirkulärbutiker, IKEA ReTuna Second hand, solpaneler för husägare och el från sol och vind för att göra det enklare att leva ett mer hållbart liv hemma. En forskningsrapport från Ingka Group och GlobeScan – Climate Action Research – visar att många gärna vill leva mer hållbart, men inte vet hur. Därför kompletterar IKEA nu sitt utbud i varuhusen med en Hållbarhetsbutik där kunder kan få konkreta tips för att kunna leva ett mer hållbart liv.
- En mer hållbar vardag börjar med nya vanor. Vi har i genomsnitt omkring 30 miljoner möten med konsumenter i våra svenska varuhus varje år. Det är en fantastisk plattform att nå ut med konkreta tips för att hjälpa fler att kunna leva ett mer hållbart liv hemma, säger Nina Fall, affärspartner för hållbarhet på IKEA Sverige.
Hållbarhetsbutiken är precis som Cirkulärbutiken med sin försäljning av second hand en naturlig del av varuhuset. Butiken består av en 50-75 kvadratmeter stor yta där kunderna får inspiration och tips kring produkter, lösningar och tjänster för en mer hållbar vardag inom fem områden: Förläng produktlivet, Välj återvunnet, Välj förnybar energi och energisnåla lösningar, Bli svinnsmart och Använd mindre vatten.
Förväntan från kunder att hållbarhet ska bli mer prisvärt
I rapporten Climate Action Research**, som bygger på frågor till 34 000 personer i 32 länder, säger 81 procent av de tillfrågade att alla kan göra någonting för att motverka klimatkrisen. 7 av 10 uppger att de är oroliga för klimatkrisen och 9 av 10 säger sig vara villiga att själva göra något. Samtidigt är det få som vet vad de konkret kan göra och hållbarhet upplevs som dyrt. Rapporten visar även att det finns en förväntan på företag och varumärken att göra ett mer hållbart liv prisvärt och attraktivt.
- Klimattoppmötet Cop26 sätter fingret på den globala klimatkrisen och det är
självklart för IKEA att delta. Vi är en stor aktör som beslutat att ta ett stort ansvar genom hela vår värdekedja. Hållbarhetsbutikerna är ett sätt att göra stora samhällsfrågor konkreta i vardagen för de många människorna och det är anledningen till att vi nu gör denna extra satsning inom hållbarhet, säger Nina Fall.
Redan idag erbjuder IKEA tjänster och produkter för ett mer hållbart liv hemma: Som möjligheten att sälja tillbaka och köpa begagnade produkter i såväl varuhus som online, flera växtbaserade alternativ i restaurangerna, samt solpaneler och el producerad av sol och vind.
Några produkter och lösningar i hållbarhetsbutikerna:
- IKEA Second hand-service och inspiration för att vårda och personifiera möbler.
- Produkter gjorda med återvunna material.
- El från sol och vind och solpaneler liksom energisnål belysning.
- Ekologisk och certifierad mat samt
produkter och tips för ett minskat matsvinn - LADDA laddningsbara batterier och andra flergångsartiklar
Idag har IKEA öppnat hålbarhetsbutiker i varuhusen i Malmö, Helsingborg, Älmhult, Kungens Kurva, Barkarby och i Bäckebol i Göteborg. Övriga varuhus öppnar sina under november.
*Ingka Group är den största franchisetagaren inom IKEA och driver varuhus på 32 marknader. Sverige är en av dessa marknader.
**Undersökningen var ett samarbete mellan Ingka Group och GlobeScan, ett globalt konsultföretag som arbetar med kunskap och strategier. Det totala antalet utfrågade personer i de 32 länderna uppgick till 34 059 vuxna. De berörda länderna var Australien, Kina, Indien, Japan, Sydkorea, Österrike, Belgien, Tyskland, Irland, Nederländerna, Polen, Schweiz, Storbritannien, Tjeckien, Ungern, Rumänien, Ryssland, Serbien, Slovakien, Ukraina, Danmark, Finland, Norge, Sverige, Kanada, USA, Kroatien, Frankrike, Italien, Portugal, Slovenien och Spanien.
Bilder









Om
Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 22 IKEA varuhus, samt 12 planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 208 miljoner besök under verksamhetsåret 2025. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
IKEA öppnar i tre nya städer i början av 202617.12.2025 09:39:50 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige fortsätter att etablera sig i fler nya städer i landet. I början av 2026 öppnas mindre enheter i Varberg samt Kristianstad och till våren öppnar en historisk IKEA Planera och beställ i Visby, den första IKEA-enheten på Gotland någonsin.
Färgsprakande vår med SMÖRFISK och TJÄRLEK16.12.2025 10:00:08 CET | Pressmeddelande
När våren kommer är det tid att förnya hemmet med vackra blommönster och dukning i livfulla pasteller. Med kollektionerna SMÖRFISK och TJÄRLEK från IKEA, matchande dekoration och en dos kreativitet, har du allt du behöver för att förvandla ditt dukade bord till en färgsprakande vårbukett.
Svenska entreprenörer inom social hållbarhet får stöd för att kunna växa genom nytt program16.12.2025 08:02:12 CET | Pressmeddelande
Elva sociala entreprenörer inom social hållbarhet från hela Sverige har valts ut till det nya acceleratorprogrammet Everyone’s Business, ett initiativ av Reach for Change och IKEA Social Entrepreneurship. I Everyone’s Business får deltagarna tillgång till nätverk, kunskap, mentorskap och 300 000 kronor var för att kunna skala upp sina verksamheter och göra större skillnad för fler.
GOKVÄLLÅ – en glädjefull kollektion från IKEA8.12.2025 10:00:42 CET | Pressmeddelande
Lys upp ditt hem inför ramadan! Samla familj, vänner och grannar för en magisk tid med varma hjärtan och öppna hem.
Låt ditt hem komma ut och leka med den nya IKEA kollektionen GREJSIMOJS4.12.2025 15:00:21 CET | Pressmeddelande
IKEA lanserar GREJSIMOJS, en kollektion med 33 produkter, utformad för att hylla glädjen och vikten av lek för alla, i alla åldrar, i alla hem.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
