IKEA öppnar i Lund, Växjö och Halmstad - tre nya planeringsstudios etableras i köpcentrum

IKEA fortsätter sin satsning på planeringsstudios för att komma närmare människor i ett tiotal svenska städer. Redan i höst öppnar IKEA nästa enheter på Nova köpcentrum i Lund, Hallarna i Halmstad och på Grand Samarkand i Växjö. Syftet är att nå fler och göra det lättare att få hjälp med att planera, inreda och beställa produkter.

I mitten av juni berättade IKEA om sina planer att öppna så kallade planeringsstudios i tiotalet städer runt om i landet. Norrköping blir första staden ut med en studio på Ingelsta köpcenter och nyligen blev det även klart att en studio öppnar mitt i centrala Göteborg. Därmed ska IKEA bli mer tillgängliga på platser där det idag inte finns något varuhus. De nya formaten ska komplettera de redan etablerade varuhusen, e-handeln och IKEAs digitala lösningar.

– Människor besöker oss av många olika anledningar. Därför erbjuder vi fler alternativ att besöka oss beroende på vad du som kund behöver. I våra stora varuhus finns allt IKEA har att erbjuda, men när kunder vill ha hjälp med att planera ett kök eller beställa en smart garderobslösning ger de nya butikerna oss möjlighet komma närmare människor i deras vardag där de lever, arbetar och rör sig, säger Reza Shomali, utvecklingschef på IKEA Sverige.

I de mindre formaten som IKEA kallar planeringsstudios kan kunderna möta heminredningsexperter och få personlig service för att planera sina hem eller beställa produkter ur hela sortimentet. Alla produkter levereras sedan dit du önskar, men inga produkter går att ta med sig hem direkt.

Butikerna kommer att ligga i populära köpcentra och shoppingkvarter. Ambitionen är att öppna i ett tiotal svenska städer redan under 2021. Det nya formaten är under utveckling, vilket innebär att de nya enheterna till en början är temporära. Beroende på hur lösningen tas emot av kunderna lokalt utvärderas både val av butiksformat och plats innan IKEA tar beslut om en mer långsiktig etablering.

Redan klara Norrköping och Göteborg, som öppnar i September, får sällskap av IKEA Växjö i Grand Samarkand, IKEA Halmstad i Hallarna samt IKEA Lund som öppnar på Nova. Lund och Växjö öppnar i oktober, medan Halmstad öppnar i början av november.

– Vi är glada över att komma närmare våra kunder i Växjö och hoppas att de är lika nyfikna som vi på att utforska ett nytt sätt att mötas på. Här vill vi dela med oss av heminredningskompetens och göra det lättare för fler att ta del av våra produkter. Samtidigt som vi lyssnar och lär av våra kunder för att tillsammans utveckla våra butiksformat , säger Sara Schill, Varuhuschef på IKEA Älmhult.

Agneta Simon, varuhuschef, IKEA Helsingborg:

- Vi har många kunder i Halmstad som längtat efter att vi ska komma närmare och därför tycker vi att Halmstad är en perfekt plats för detta nya butiksformat. Det känns kul att äntligen få komma närmare invånarna i Halmstad och dela med oss av vår kunskap om livet hemma på en ny plats.

Tobias Bogefors, varuhuschef, IKEA Malmö:

Lund är en spännande stad med ett starkt företagsklimat, många invånare med ett starkt heminredningsintresse och dessutom universitetet med över 40 000 studenter. Vi vetatt många där längtat efter oss och därför hoppas vi att Lundaborna är lika nyfikna som vi på att utforska ett nytt sätt att mötas på.

Detta är IKEAs nya planeringsstudios:

• Växjö är 80 kvadratmeter stort, belägen på Grand Samarkand
  • Halmstad är 82 kvadratmeter stort, beläget i Hallarna
  • Lund är 85 kvadratmeter stort, beläget på Nova
  • Här kan våra kunder inspireras av olika delar av vårt sortiment samt få personlig service och hjälp med att planera och inreda alla olika rum hemma.
  • Genom digitala tjänster och personliga planeringsmöten kan våra kunder få hjälp att planera ett nytt badrum, kök, en hel garderobsvägg eller göra ett omtag på vardagsrummet.
  • Ingenting går att köpa med sig från butiken, men allting går att få levererat hem. Dessutom går det att få hjälp med montering.

Sara Schill, varuhuschef, IKEA Älmhult
Agneta Simon, varuhuschef, IKEA Helsingborg