IKEA öppnar mindre butiker i tiotalet svenska städer utan varuhus – Norrköping först ut

Med start i höst börjar IKEA testa en ny typ av mindre butiksformat för att komma närmare människor i ett tiotal svenska städer. Syftet är att nå fler kunder och göra det lättare att få hjälp med att planera, inreda och beställa produkter ur sortimentet. Först på tur är Norrköping.

IKEA testar nu en ny typ av mindre butiksformat för att komma närmare människor i ett tiotal svenska städer utan IKEA varuhus. I butikerna får kunderna möta heminredningsexperter för personlig service.

Med start redan i september kommer IKEA bli mer tillgängliga i städer där det inte finns något IKEA varuhus idag. Som ett komplement till de redan etablerade varuhusen och digitala lösningar, utforskar IKEA nu ännu ett mindre butiksformat.

– Människor besöker idag IKEA av flera olika anledningar. Därför vill vi gvåra kunder fler alternativ att besöka oss beroende på vad de behöver. I våra stora varuhus har vi samlat allt IKEA har att erbjuda, men när kunder vill ha hjälp med att planera ett kök eller beställa en smart garderobslösning ger de nya butikerna oss möjlighet komma närmare människor i deras vardag där de lever, arbetar och rör sig, säger Reza Shomali, utvecklingschef på IKEA Sverige.

de mindre butiksformaten kommer kunderna möta heminredningsexperter och få personlig service för att planera sina hem eller beställa produkter ur IKEAs sortiment. Alla produkter levereras sedan dit kunden föredrar, men inga produkter går att ta med sig hem direkt.

Norrköping första staden ut

Butikerna kommer att ligga i populära köpcentra och shoppingkvarter. Ambitionen är att öppna i ett tiotal svenska städer redan under 2021. Det nya butiksformatet är under utveckling, vilket innebär att de nya enheterna till en början är temporära. Beroende på hur lösningen tas emot av kunderna lokalt utvärderas både val av butiksformat och plats innan IKEA tar beslut om en mer långsiktig etablering.

Först ut att testa det nya formatet är Norrköping, där IKEA kommer att öppna Ingelsta Shoppinggalleria september. Enheten kommer att drivas av IKEA Linköping.

– Vi är så glada över att komma närmare våra kunder Norrköping och hoppas att de är lika nyfikna som vi på att utforska ett nytt sätt att mötas på. Vi ser fram emot att dela med oss av vår kunskap om livet hemma på en ny plats och göra det lättare för fler att ta del av vår heminredning. Samtidigt vill vi i detta innovationsprojekt lyssna på och lära oss av våra kunder så att vi kan fortsätta utveckla våra butiksformat tillsammans, säger Maria Ängsberg, varuhuschef på IKEA Linköping.

IKEA öppnar mindre butiksformat i ett tiotal svenska städer – Norrköping blir först ut.
Nu ska IKEA testa en ny typ av mindre butiksformat för att komma närmare människor i ett tiotal svenska städer utan IKEA varuhus.
Maria Ängsberg, varuhuschef på IKEA Linköping.
Reza Shomali, utvecklingschef på IKEA Sverige.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 172 miljoner besök under verksamhetsåret 2022. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

IKEA uppmuntrar människor att följa sin drömmar i ny kampanj  3.2.2023 13:01:25 CET | Pressmeddelande

I den senaste kampanjen från IKEA får vi möta människor som följer sin dröm med lite hjälp av IKEA. Med stor kunskap om livet hemma vet vi att vår heminredning stöttar de många människornas livsdrömmar. Detta vill vi utforska, dels i en klassisk kampanj, men även i en youtube-serie med Hampus Hedström som på ett lite annorlunda sätt visar att drömjobbet finns på IKEA. Kampanjen går upp på fem europeiska marknader med start i nästa vecka.

IKEA samarbetar med Annie Leibovitz - som ska rikta sin ikoniska kameralins mot livet hemma26.1.2023 14:12:52 CET | Pressmeddelande

IKEA inleder nu ett samarbete med den kända amerikanska fotografen Annie Leibovitz, som kommer att ta rollen som IKEA Artist in Residence. Som IKEA Artist in Residence kommer hon att fotografera människor i deras hem i sju olika länder – ett av dem är Sverige. Målet är en serie med 25 porträtt som belyser nyanserna i "livet hemma" och skapar ett kraftfullt fotografiskt dokument inspirerat av IKEAs Life at Home-rapport.

IKEA och Sabine Marcelis lanserar kollektionen VARMBLIXT som utforskar kraften i skulptural design och ljus17.1.2023 14:14:05 CET | Pressmeddelande

IKEA och den Rotterdam-baserade designern Sabine Marcelis lanserar kollektionen VARMBLIXT som riktar ljuset bland annat på skulpturala belysningsobjekt, unika föremål till dukning och servering och färgstarka mattor. Kollektionen – som består av tjugo produkter som är designade att interagera med både direkt och indirekt ljus – finns i varuhus och på IKEA.se från och med den 3:e februari 2023.