IKEA öppnar mindre butiker i tiotalet svenska städer utan varuhus – Norrköping först ut

Med start i höst börjar IKEA testa en ny typ av mindre butiksformat för att komma närmare människor i ett tiotal svenska städer. Syftet är att nå fler kunder och göra det lättare att få hjälp med att planera, inreda och beställa produkter ur sortimentet. Först på tur är Norrköping.

IKEA testar nu en ny typ av mindre butiksformat för att komma närmare människor i ett tiotal svenska städer utan IKEA varuhus. I butikerna får kunderna möta heminredningsexperter för personlig service.

Med start redan i september kommer IKEA bli mer tillgängliga i städer där det inte finns något IKEA varuhus idag. Som ett komplement till de redan etablerade varuhusen och digitala lösningar, utforskar IKEA nu ännu ett mindre butiksformat.

– Människor besöker idag IKEA av flera olika anledningar. Därför vill vi gvåra kunder fler alternativ att besöka oss beroende på vad de behöver. I våra stora varuhus har vi samlat allt IKEA har att erbjuda, men när kunder vill ha hjälp med att planera ett kök eller beställa en smart garderobslösning ger de nya butikerna oss möjlighet komma närmare människor i deras vardag där de lever, arbetar och rör sig, säger Reza Shomali, utvecklingschef på IKEA Sverige.

de mindre butiksformaten kommer kunderna möta heminredningsexperter och få personlig service för att planera sina hem eller beställa produkter ur IKEAs sortiment. Alla produkter levereras sedan dit kunden föredrar, men inga produkter går att ta med sig hem direkt.

Norrköping första staden ut

Butikerna kommer att ligga i populära köpcentra och shoppingkvarter. Ambitionen är att öppna i ett tiotal svenska städer redan under 2021. Det nya butiksformatet är under utveckling, vilket innebär att de nya enheterna till en början är temporära. Beroende på hur lösningen tas emot av kunderna lokalt utvärderas både val av butiksformat och plats innan IKEA tar beslut om en mer långsiktig etablering.

Först ut att testa det nya formatet är Norrköping, där IKEA kommer att öppna Ingelsta Shoppinggalleria september. Enheten kommer att drivas av IKEA Linköping.

– Vi är så glada över att komma närmare våra kunder Norrköping och hoppas att de är lika nyfikna som vi på att utforska ett nytt sätt att mötas på. Vi ser fram emot att dela med oss av vår kunskap om livet hemma på en ny plats och göra det lättare för fler att ta del av vår heminredning. Samtidigt vill vi i detta innovationsprojekt lyssna på och lära oss av våra kunder så att vi kan fortsätta utveckla våra butiksformat tillsammans, säger Maria Ängsberg, varuhuschef på IKEA Linköping.

IKEA öppnar mindre butiksformat i ett tiotal svenska städer – Norrköping blir först ut.
Nu ska IKEA testa en ny typ av mindre butiksformat för att komma närmare människor i ett tiotal svenska städer utan IKEA varuhus.
Maria Ängsberg, varuhuschef på IKEA Linköping.
Reza Shomali, utvecklingschef på IKEA Sverige.

IKEA påbörjar kampanj för att samla in 200 miljoner kronor till flyktingar - bjuder in till gratis konsert med Tove Styrke, Jose Gonzales och Sabina Ddumba på World Refugee Day15.6.2022 11:08:20 CEST | Pressmeddelande

World Refugee Day, måndagen den 20 juni, blir startskottet för IKEAs globala insamlingskampanj Together For All Refugees, som sätter fokus på flyktingars situation och har som mål att samla in 200 miljoner kronor till UNHCR. Som ett led i kampanjen bjuder IKEA även in till en gratis välgörenhetskonsert med José Gonzales, Sabina Ddumba och Tove Styrke på H22 City Expo i Helsingborg.

VÅRDANDE och KRÖSAMOS – två kollektioner från IKEA15.6.2022 09:00:15 CEST | Pressmeddelande

Lite tid och rum Kollektionen VÅRDANDE är designad för avkoppling. Med fokus på det enkla, naturliga och speciella är varje sak lätt och enkel att ta med. Väskor och korgar med handtag och smarta förvaringslösningar. Textiler som är lätta och mjuka picknick-lösningar. Kollektionen är gjord i samarbete med fem sociala företag i Asien med inspiration från asiatiska traditioner – för alla som söker mindfulness, meditation eller bara en stunds paus. Ta tillvara säsongen – och dela den med dina nära och kära KRÖSAMOS Kollektion består av köksredskap, servis och andra attiraljer som gör det enkelt att förbereda, servera, ge bort och dela sommarens och höstens smaker. ”Produkternas enkla former och mönster är inspirerade av asiatisk matlagning och höstens dämpade färger.” Henrik & Ida Preutz, Designers Säljstart: VÅRDANDE den 29:e juli och KRÖSAMOS den 26:e augusti på alla svenska IKEA varuhus och på IKEA.se Ladda ner VÅRDANDE högupplösta bilder: Bildbanken Ladda ner KRÖSAMOS högupplösta bild

IKEA visar bord för musikproduktion, fåtölj och skivspelare från den kommande kollektionen OBEGRÄNSAD i samarbete med Swedish House Mafia9.6.2022 13:00:33 CEST | Pressmeddelande

Tillsammans har IKEA och artisterna Swedish House Mafia utforskat musik och kreativitet hemma för att göra vardagen enklare för de som producerar, framför, spelar eller bara älskar musik. Idag, på IKEA Festival under designveckan i Milano 2022, visade IKEA ytterligare tre produkter från den kommande kollektionen OBEGRÄNSAD: ett bord för musikproduktion, en fåtölj och en skivspelare. Kollektionen lanseras till hösten.