IKEA öppnar planeringsstudio vid Avenyn i Göteborg

IKEA fortsätter sin satsning på planeringsstudios för att komma närmare människor i ett tiotal svenska städer. Redan till hösten öppnar IKEA sin nästa enhet på Kungsgatan, mitt i Göteborg. Syftet är att nå fler kunder och göra det lättare att få hjälp med att planera, inreda och beställa produkter ur sortimentet.

Den nya planeringsstudion ska ligga i Centrumhuset, beläget vid korsningen Kungsgatan och Östra Hamngatan, mitt i centrala Göteborg. Foto: Vasakronan

I mitten av juni berättade IKEA om sina planer att öppna så kallade planeringsstudios i tiotalet städer runt om i landet. Norrköping blir första staden ut med en studio på Ingelsta köpcenter. Därmed ska IKEA bli mer tillgängliga på platser där det idag inte finns något varuhus. De nya formaten ska komplettera de redan etablerade varuhusen, e-handeln och IKEAs digitala lösningar.

– Människor besöker idag IKEA av flera olika anledningar. Därför vill vi ge våra kunder fler alternativ att besöka oss beroende på vad de behöver. I våra stora varuhus har vi samlat allt IKEA har att erbjuda, men när kunder vill ha hjälp med att planera ett kök eller beställa en smart garderobslösning ger de nya butikerna oss möjlighet komma närmare människor i deras vardag där de lever, arbetar och rör sig, säger Reza Shomali, utvecklingschef på IKEA Sverige.

I de mindre formaten som IKEA kallar planeringsstudios kan kunderna möta heminredningsexperter och få personlig service för att planera sina hem eller beställa produkter ur hela sortimentet. Alla produkter levereras sedan dit kunden föredrar, men inga produkter går att ta med sig hem direkt.

Butikerna kommer att ligga i populära köpcentra och shoppingkvarter. Ambitionen är att öppna i ett tiotal svenska städer redan under 2021. Det nya formaten är under utveckling, vilket innebär att de nya enheterna till en början är temporära. Beroende på hur lösningen tas emot av kunderna lokalt utvärderas både val av butiksformat och plats innan IKEA tar beslut om en mer långsiktig etablering.

Först ut att testa det nya formatet blir Norrköping, där IKEA öppnar i Ingelsta shoppinggalleria i september. Nu tar IKEA nästa steg och öppnar även vid Avenyn i Göteborg.

– Vi är så glada över att komma närmare våra kunder i Göteborg och hoppas att de är lika nyfikna som vi på att utforska ett nytt sätt att mötas på. Vi ser fram emot att dela med oss av vår kunskap om livet hemma på en ny plats och göra det lättare för fler att ta del av vår heminredning. Samtidigt vill vi i detta innovationsprojekt lyssna på och lära oss av våra kunder så att vi kan fortsätta utveckla våra butiksformat tillsammans, säger Anders Henricsson, Varuhuschef på IKEA Bäckebol.

Detta är IKEA Göteborg City Planeringsstudio:

• 95 kvadratmeter stor.
  • Belägen på Kungsgatan, mitt i centrala Göteborg - ett stenkast från Kungsportsplatsen och Avenyn
  • Här kan våra kunder inspireras av olika delar av vårt sortiment samt få personlig service och hjälp med att planera och inreda alla olika rum hemma.
  • Genom digitala tjänster och personliga planeringsmöten kan våra kunder få hjälp att planera ett nytt badrum, kök, en hel garderobsvägg eller göra ett omtag på vardagsrummet.
  • Ingenting går att köpa med sig från butiken, men allting går att få levererat hem. Dessutom går det att få hjälp med montering.

Bild på Centrumhuset där den nya planeringsstudion ska ligga. Foto: Vasakronan
Bild på Centrumhuset där den nya planeringsstudion ska ligga. Foto: Vasakronan
Här kan våra kunder få personlig hjälp från våra heminredningsexpeter att inreda alla rum där hemma.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

IKEA fasar ut plast – senast 2028 ska förpackningarna vara fria från plast23.11.2021 12:05:08 CET | Pressmeddelande

I linje med sitt åtagande att ha en positiv inverkan på människor och planet fasar IKEA nu ut plasten från sina förpackningar. Utfasningen sker i flera steg och omfattar till en början alla nya produkter för att senast 2028 omfatta hela sortimentet. Målet är att minska plastavfall och föroreningar samtidigt som IKEA är med och driver på omställningen till förpackningar tillverkade av förnybara och återvunna material.

IKEA erbjuder en bättre deal för plånbok och planet på Black Friday 19.11.2021 07:41:04 CET | Pressmeddelande

För andra året i rad uppmanar IKEA Sverige sina kunder att spara på både plånbok och planet under Black Friday. Detta genom att uppmärksamma sina tjänster för begagnat och köpa tillbaka gamla IKEA möbler med extra bra betalning. Nytt för i år är även extra bra priser på allt i Cirkulärbutiken – en butik som nu även finns online. Här vill IKEA inspirera till mer hållbara val i vardagen genom att ge inredning och möbler en andra chans och hem till ett lägre pris.

IKEA öppnar hållbarhetsbutiker för att hjälpa fler att leva ett mer hållbart liv hemma 4.11.2021 09:46:41 CET | Pressmeddelande

Nu öppnar Ingka Group* hållbarhetsbutiker på alla sina varuhus i Sverige. En satsning på tips kring vad du konkret kan göra för att leva ett mer hållbart liv hemma. I de nya butikerna erbjuder IKEA inspiration och information samt presenterar produkter och tjänster som visar att hållbarhet kan vara både prisvärt och attraktivt.