IKEA satsar i Göteborg – öppnar ytterligare en planeringsstudio

Nu står det klart att IKEA till vintern öppnar ännu en planeringsstudio i Göteborg – på köpcentret Frölunda Torg. Men den som är nyfiken på det nya butiksformatet behöver inte vänta så länge – redan på fredag slår IKEA upp dörrarna till sin nya planeringsstudio på Kungsgatan

Tack vare satsningen  på Frölunda Torg vill IKEA inte bara göra det enklare för kunder att ta del av möbler och heminredning, utan även göra det lättare för fler att inspireras och få personlig hjälp av heminredningsexperter. Foto: Skandia Fastigheter
Tack vare satsningen på Frölunda Torg vill IKEA inte bara göra det enklare för kunder att ta del av möbler och heminredning, utan även göra det lättare för fler att inspireras och få personlig hjälp av heminredningsexperter. Foto: Skandia Fastigheter

– Samtidigt som vi nu står redo att välkomna kunder till vår nya planeringsstudio i Göteborg City är vi glada över att kunna dela med oss av nyheten att vi snart också öppnar upp på Frölunda Torg. Det är ett bra läge för oss på IKEA att nå ut med vår heminredningskunskap och tillsammans med kunder och medarbetare utveckla detta nya butiksformat, säger Anders Henricson, varuhuschef på IKEA Bäckebol.

I planeringsstudion på Frölunda Torg kommer kunderna möta heminrednings-experter och få personlig service för att planera sina hem eller beställa produkter ur hela sortimentet. Alla produkter levereras sedan dit kunden föredrar, inga produkter går att ta med sig hem direkt. Planen är att öppna i november/december.

IKEA kommer närmare

IKEA satsar stort på att komma närmare sina kunder och öppnar under det kommande året upp flera nya butiksformat på olika platser i Sverige.

Utöver satsningen i Göteborg som inkluderar ett nytt, större varuhus i Kållered och två nya planeringsstudios kommer IKEA att etablera ett cityvaruhus i centrala Stockholm, utveckla Malmövaruhuset till ett unikt center för livet hemma och öppna ett tiotal planeringsstudios i flertalet svenska städer.

– Med denna satsning vill vi inte bara göra det enklare för kunder att ta del av möbler och heminredning, utan även göra det lättare för fler att inspireras och få personlig hjälp av våra heminredningsexperter. Vi vill att fler ska känna att vi finns där när de behöver hjälp med att hitta mer hållbara lösningar som underlättar i vardagen – både hemma och på jobbet, säger Reza Shomali, utvecklingschef på IKEA Sverige.

Fakta: Här öppnar IKEA

• Stockholm, Planeringsstudio Bromma, öppnade den 14 juli
  • Norrköping, Planeringsstudio Ingelsta Shoppinggalleria, öppnade den 2 september
  • Göteborg, Planeringsstudio Kungsgatan, den 24 september
  • Göteborg, Planeringsstudio Frölunda Torg, november/december
  • Göteborg, Nya IKEA Kållered, öppningsdatum ej satt
  • Lund, Planeringsstudio Nova köpcentrum, oktober
  • Växjö, Planeringsstudio Grand Samarknad, oktober
  • Halmstad, Planeringsstudio Hallarna, november
  • Stockholm, Planeringsstudio Sickla, vintern 2021/2022
  • Stockholm, Cityvaruhus, sommaren 2022

Fler städer kommuniceras löpande.

Anders Henricson, varuhuschef på IKEA Bäckebol.
I planeringsstudion på Frölunda Torg kommer kunderna möta heminredningsexperter och få personlig service för att planera sina hem eller beställa produkter ur hela sortimentet.
Reza Shomali, utvecklingschef på IKEA Sverige.
I en planeringsstudio kan våra kunder inspireras och få personlig hjälp av våra heminredningsexperter.

IKEA påbörjar kampanj för att samla in 200 miljoner kronor till flyktingar - bjuder in till gratis konsert med Tove Styrke, Jose Gonzales och Sabina Ddumba på World Refugee Day15.6.2022 11:08:20 CEST | Pressmeddelande

World Refugee Day, måndagen den 20 juni, blir startskottet för IKEAs globala insamlingskampanj Together For All Refugees, som sätter fokus på flyktingars situation och har som mål att samla in 200 miljoner kronor till UNHCR. Som ett led i kampanjen bjuder IKEA även in till en gratis välgörenhetskonsert med José Gonzales, Sabina Ddumba och Tove Styrke på H22 City Expo i Helsingborg.

VÅRDANDE och KRÖSAMOS – två kollektioner från IKEA15.6.2022 09:00:15 CEST | Pressmeddelande

Lite tid och rum Kollektionen VÅRDANDE är designad för avkoppling. Med fokus på det enkla, naturliga och speciella är varje sak lätt och enkel att ta med. Väskor och korgar med handtag och smarta förvaringslösningar. Textiler som är lätta och mjuka picknick-lösningar. Kollektionen är gjord i samarbete med fem sociala företag i Asien med inspiration från asiatiska traditioner – för alla som söker mindfulness, meditation eller bara en stunds paus. Ta tillvara säsongen – och dela den med dina nära och kära KRÖSAMOS Kollektion består av köksredskap, servis och andra attiraljer som gör det enkelt att förbereda, servera, ge bort och dela sommarens och höstens smaker. ”Produkternas enkla former och mönster är inspirerade av asiatisk matlagning och höstens dämpade färger.” Henrik & Ida Preutz, Designers Säljstart: VÅRDANDE den 29:e juli och KRÖSAMOS den 26:e augusti på alla svenska IKEA varuhus och på IKEA.se Ladda ner VÅRDANDE högupplösta bilder: Bildbanken Ladda ner KRÖSAMOS högupplösta bild

IKEA visar bord för musikproduktion, fåtölj och skivspelare från den kommande kollektionen OBEGRÄNSAD i samarbete med Swedish House Mafia9.6.2022 13:00:33 CEST | Pressmeddelande

Tillsammans har IKEA och artisterna Swedish House Mafia utforskat musik och kreativitet hemma för att göra vardagen enklare för de som producerar, framför, spelar eller bara älskar musik. Idag, på IKEA Festival under designveckan i Milano 2022, visade IKEA ytterligare tre produkter från den kommande kollektionen OBEGRÄNSAD: ett bord för musikproduktion, en fåtölj och en skivspelare. Kollektionen lanseras till hösten.