IKEA Sverige donerar 11 miljoner kronor för att stötta utsatta människor i spåren av corona

Det är de redan utsatta människorna som drabbas hårdast i den pågående pandemin. Därför fortsätter IKEA Sverige sina ansträngningar och donerar drygt 11 miljoner kronor till fem organisationer som alla skapar en bättre tillvaro för människor i utsatthet.

IKEA Sveriges insatser startade i våras då 17 miljoner kronor avsattes för att mildra effekterna av coronaviruset. Då var insatserna av mer akut art och man donerade bland annat skyddsutrustning, mat och produkter till sjukvården.

Nu befinner sig Sverige i ett annat läge och därför förändras inriktningen på initiativen. Pandemin medför ökade risker för ett ojämlikt samhälle och därför satsar IKEA Sverige de resterande dryga 11 miljoner kronorna på människor i utsatthet och man gör det tillsammans med Rädda Barnen, Sveriges Stadsmissioner, Mind, BRIS och RFSL.

- Att livet hemma är viktigt har blivit extra tydligt för oss alla under pandemin. Därför har vi valt att fokusera på insatser som stöttar människor som av olika anledningar far illa i sina hem eller som inte ens har en plats att kalla ”mitt hem”, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef IKEA Sverige.

Donationerna består dels av pengar, dels av produkter där IKEA bidrar med riktade heminredningslösningar.

– Det känns bra att vi tillsammans kan vara en positiv kraft i samhället och hjälpa utsatta barn och äldre, människor som lider av psykisk ohälsa eller lever i utanförskap. Organisationerna vi har valt att samarbeta med har ett fantastiskt engagemang och stor kunskap som verkligen bidrar till ökad hälsa i samhället, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef IKEA Sverige.

Aktiviteterna kommer att pågå från och med nu och drygt ett år framåt.

- Vi är fantastiskt glada över stödet från IKEA. Vi har sett ett ökat behov av vårt medmänskliga stöd under coronapandemin och med hjälp av detta bidrag kan vi ta emot ännu fler samtal från oroliga och ensamma äldre. Vi hoppas också att detta kan skapa ett ökat intresse att bli volontär på Mind. Då kan vi sprida ännu mer medmänsklighet i vårt samhälle tillsammans med IKEA, säger Karin Schulz, generalsekreterare för Mind.

FAKTA OM SAMARBETSPARTNERS

Rädda Barnen är en global barnrättsorganisation som funnits sedan 1919. Rädda barnen kämpar för barns rätt till trygghet. Tillsammans med Rädda Barnen vill IKEA stärka stödet runt barn och unga som växer upp i socialt och ekonomiskt utsatthet.

Sveriges Stadsmissioner bedriver en omfattande social verksamhet för människor som lever i utsatthet och erbjuder genom sin verksamhet akut såväl som långsiktigt förändringsstöd. Genom utdelning av mat, mötesplatser, arbetsträning, boenden och skyddade boenden vill IKEA tillsammans med Sveriges Stadsmissioner stärka skyddsnätet runt de mest utsatta i Sverige.

Mind är en nationell förening med uppgift att främja psykisk hälsa. Psykisk ohälsa har ökat markant som följd till pandemin i samtliga åldersgrupper. Dessutom har fler äldre drabbats av isolering och ensamhet. Genom Mind vill IKEA agera för att motverka allvarliga konsekvenser kopplade till psykisk ohälsa.

BRIS, Barnens rätt i samhället, är en av Sveriges ledande barnrättsorganisationer som varje dag kämpar för ett bättre samhälle för barn. Tillsammans med BRIS vill IKEA säkerställa att fler barn får hjälp.

RFSL, Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas, transpersoners, queeras och intersexpersoners rättigheter. RFSL driver verksamhet på 39 platser. Tillsammans med RFSL vill IKEA vill bidra till att skapa trygga mötesplatser där alla tillåts vara sig själva.

Läs mer om de olika initiativen som Sverige och andra länder gör för att skapa ett bättre samhälle i spåren av corona: https://together.ikeacocreation.com/

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 172 miljoner besök under verksamhetsåret 2022. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

IKEA uppmuntrar människor att följa sin drömmar i ny kampanj  3.2.2023 13:01:25 CET | Pressmeddelande

I den senaste kampanjen från IKEA får vi möta människor som följer sin dröm med lite hjälp av IKEA. Med stor kunskap om livet hemma vet vi att vår heminredning stöttar de många människornas livsdrömmar. Detta vill vi utforska, dels i en klassisk kampanj, men även i en youtube-serie med Hampus Hedström som på ett lite annorlunda sätt visar att drömjobbet finns på IKEA. Kampanjen går upp på fem europeiska marknader med start i nästa vecka.

IKEA samarbetar med Annie Leibovitz - som ska rikta sin ikoniska kameralins mot livet hemma26.1.2023 14:12:52 CET | Pressmeddelande

IKEA inleder nu ett samarbete med den kända amerikanska fotografen Annie Leibovitz, som kommer att ta rollen som IKEA Artist in Residence. Som IKEA Artist in Residence kommer hon att fotografera människor i deras hem i sju olika länder – ett av dem är Sverige. Målet är en serie med 25 porträtt som belyser nyanserna i "livet hemma" och skapar ett kraftfullt fotografiskt dokument inspirerat av IKEAs Life at Home-rapport.

IKEA och Sabine Marcelis lanserar kollektionen VARMBLIXT som utforskar kraften i skulptural design och ljus17.1.2023 14:14:05 CET | Pressmeddelande

IKEA och den Rotterdam-baserade designern Sabine Marcelis lanserar kollektionen VARMBLIXT som riktar ljuset bland annat på skulpturala belysningsobjekt, unika föremål till dukning och servering och färgstarka mattor. Kollektionen – som består av tjugo produkter som är designade att interagera med både direkt och indirekt ljus – finns i varuhus och på IKEA.se från och med den 3:e februari 2023.