IKEA Sverige donerar 11 miljoner kronor för att stötta utsatta människor i spåren av corona

Det är de redan utsatta människorna som drabbas hårdast i den pågående pandemin. Därför fortsätter IKEA Sverige sina ansträngningar och donerar drygt 11 miljoner kronor till fem organisationer som alla skapar en bättre tillvaro för människor i utsatthet.

IKEA Sveriges insatser startade i våras då 17 miljoner kronor avsattes för att mildra effekterna av coronaviruset. Då var insatserna av mer akut art och man donerade bland annat skyddsutrustning, mat och produkter till sjukvården.

Nu befinner sig Sverige i ett annat läge och därför förändras inriktningen på initiativen. Pandemin medför ökade risker för ett ojämlikt samhälle och därför satsar IKEA Sverige de resterande dryga 11 miljoner kronorna på människor i utsatthet och man gör det tillsammans med Rädda Barnen, Sveriges Stadsmissioner, Mind, BRIS och RFSL.

- Att livet hemma är viktigt har blivit extra tydligt för oss alla under pandemin. Därför har vi valt att fokusera på insatser som stöttar människor som av olika anledningar far illa i sina hem eller som inte ens har en plats att kalla ”mitt hem”, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef IKEA Sverige.

Donationerna består dels av pengar, dels av produkter där IKEA bidrar med riktade heminredningslösningar.

– Det känns bra att vi tillsammans kan vara en positiv kraft i samhället och hjälpa utsatta barn och äldre, människor som lider av psykisk ohälsa eller lever i utanförskap. Organisationerna vi har valt att samarbeta med har ett fantastiskt engagemang och stor kunskap som verkligen bidrar till ökad hälsa i samhället, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef IKEA Sverige.

Aktiviteterna kommer att pågå från och med nu och drygt ett år framåt.

- Vi är fantastiskt glada över stödet från IKEA. Vi har sett ett ökat behov av vårt medmänskliga stöd under coronapandemin och med hjälp av detta bidrag kan vi ta emot ännu fler samtal från oroliga och ensamma äldre. Vi hoppas också att detta kan skapa ett ökat intresse att bli volontär på Mind. Då kan vi sprida ännu mer medmänsklighet i vårt samhälle tillsammans med IKEA, säger Karin Schulz, generalsekreterare för Mind.

FAKTA OM SAMARBETSPARTNERS

Rädda Barnen är en global barnrättsorganisation som funnits sedan 1919. Rädda barnen kämpar för barns rätt till trygghet. Tillsammans med Rädda Barnen vill IKEA stärka stödet runt barn och unga som växer upp i socialt och ekonomiskt utsatthet.

Sveriges Stadsmissioner bedriver en omfattande social verksamhet för människor som lever i utsatthet och erbjuder genom sin verksamhet akut såväl som långsiktigt förändringsstöd. Genom utdelning av mat, mötesplatser, arbetsträning, boenden och skyddade boenden vill IKEA tillsammans med Sveriges Stadsmissioner stärka skyddsnätet runt de mest utsatta i Sverige.

Mind är en nationell förening med uppgift att främja psykisk hälsa. Psykisk ohälsa har ökat markant som följd till pandemin i samtliga åldersgrupper. Dessutom har fler äldre drabbats av isolering och ensamhet. Genom Mind vill IKEA agera för att motverka allvarliga konsekvenser kopplade till psykisk ohälsa.

BRIS, Barnens rätt i samhället, är en av Sveriges ledande barnrättsorganisationer som varje dag kämpar för ett bättre samhälle för barn. Tillsammans med BRIS vill IKEA säkerställa att fler barn får hjälp.

RFSL, Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas, transpersoners, queeras och intersexpersoners rättigheter. RFSL driver verksamhet på 39 platser. Tillsammans med RFSL vill IKEA vill bidra till att skapa trygga mötesplatser där alla tillåts vara sig själva.

Läs mer om de olika initiativen som Sverige och andra länder gör för att skapa ett bättre samhälle i spåren av corona: https://together.ikeacocreation.com/

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 37 miljoner besök och IKEA.se 113 miljoner besök under verksamhetsåret 2019. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

IKEA lanserar Buy Back Friday och ett nytt verktyg för att värdera begagnade möbler13.10.2020 13:00:38 CESTPressmeddelande

Under årets Black Friday kommer IKEA Sverige, tillsammans med 27 andra marknader, köpa tillbaka begagnade IKEA-möbler och på så vis uppmuntra fler till ett mer hållbart liv hemma. Det är första gången i IKEAs 77-åriga historia som tusentals möbler samtidigt och världen över köps tillbaka för att erbjudas ett nytt hem. IKEA Sverige lanserar även ett verktyg som hjälper kunder att digitalt värdera sina begagnade IKEA-möbler.