IKEA Sverige donerar 11 miljoner kronor för att stötta utsatta människor i spåren av corona

Det är de redan utsatta människorna som drabbas hårdast i den pågående pandemin. Därför fortsätter IKEA Sverige sina ansträngningar och donerar drygt 11 miljoner kronor till fem organisationer som alla skapar en bättre tillvaro för människor i utsatthet.

IKEA Sveriges insatser startade i våras då 17 miljoner kronor avsattes för att mildra effekterna av coronaviruset. Då var insatserna av mer akut art och man donerade bland annat skyddsutrustning, mat och produkter till sjukvården.

Nu befinner sig Sverige i ett annat läge och därför förändras inriktningen på initiativen. Pandemin medför ökade risker för ett ojämlikt samhälle och därför satsar IKEA Sverige de resterande dryga 11 miljoner kronorna på människor i utsatthet och man gör det tillsammans med Rädda Barnen, Sveriges Stadsmissioner, Mind, BRIS och RFSL.

- Att livet hemma är viktigt har blivit extra tydligt för oss alla under pandemin. Därför har vi valt att fokusera på insatser som stöttar människor som av olika anledningar far illa i sina hem eller som inte ens har en plats att kalla ”mitt hem”, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef IKEA Sverige.

Donationerna består dels av pengar, dels av produkter där IKEA bidrar med riktade heminredningslösningar.

– Det känns bra att vi tillsammans kan vara en positiv kraft i samhället och hjälpa utsatta barn och äldre, människor som lider av psykisk ohälsa eller lever i utanförskap. Organisationerna vi har valt att samarbeta med har ett fantastiskt engagemang och stor kunskap som verkligen bidrar till ökad hälsa i samhället, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef IKEA Sverige.

Aktiviteterna kommer att pågå från och med nu och drygt ett år framåt.

- Vi är fantastiskt glada över stödet från IKEA. Vi har sett ett ökat behov av vårt medmänskliga stöd under coronapandemin och med hjälp av detta bidrag kan vi ta emot ännu fler samtal från oroliga och ensamma äldre. Vi hoppas också att detta kan skapa ett ökat intresse att bli volontär på Mind. Då kan vi sprida ännu mer medmänsklighet i vårt samhälle tillsammans med IKEA, säger Karin Schulz, generalsekreterare för Mind.

FAKTA OM SAMARBETSPARTNERS

Rädda Barnen är en global barnrättsorganisation som funnits sedan 1919. Rädda barnen kämpar för barns rätt till trygghet. Tillsammans med Rädda Barnen vill IKEA stärka stödet runt barn och unga som växer upp i socialt och ekonomiskt utsatthet.

Sveriges Stadsmissioner bedriver en omfattande social verksamhet för människor som lever i utsatthet och erbjuder genom sin verksamhet akut såväl som långsiktigt förändringsstöd. Genom utdelning av mat, mötesplatser, arbetsträning, boenden och skyddade boenden vill IKEA tillsammans med Sveriges Stadsmissioner stärka skyddsnätet runt de mest utsatta i Sverige.

Mind är en nationell förening med uppgift att främja psykisk hälsa. Psykisk ohälsa har ökat markant som följd till pandemin i samtliga åldersgrupper. Dessutom har fler äldre drabbats av isolering och ensamhet. Genom Mind vill IKEA agera för att motverka allvarliga konsekvenser kopplade till psykisk ohälsa.

BRIS, Barnens rätt i samhället, är en av Sveriges ledande barnrättsorganisationer som varje dag kämpar för ett bättre samhälle för barn. Tillsammans med BRIS vill IKEA säkerställa att fler barn får hjälp.

RFSL, Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas, transpersoners, queeras och intersexpersoners rättigheter. RFSL driver verksamhet på 39 platser. Tillsammans med RFSL vill IKEA vill bidra till att skapa trygga mötesplatser där alla tillåts vara sig själva.

Läs mer om de olika initiativen som Sverige och andra länder gör för att skapa ett bättre samhälle i spåren av corona: https://together.ikeacocreation.com/

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

IKEA lanserar ny global skogsagenda för att främja ansvarsfullt skogsbruk och värna biologisk mångfald - Mål gällande trä från mer hållbara källor uppnått25.1.2021 12:18:32 CETPressmeddelande

IKEA har under många år använt sin storlek och räckvidd för att motverka utarmningen av skog och avskogning runt om i världen. Trycket på världens skogar fortsätter att öka och därför presenterar IKEA idag en ny skogsagenda för 2030. Detta i syfte att värna den biologiska mångfalden, bromsa klimatförändringarna och främja innovationer som gör det möjligt att använda trä på ett ännu smartare sätt.

Hållbarhetsrapport för 2020: IKEA fortsätter att minska sitt totala klimatfotavtryck25.1.2021 12:04:18 CETPressmeddelande

Verksamhetsåret 2020* har varit utmanande på många sätt, med fokus på att minska effekterna av pandemin för kunder, medarbetare och samarbetspartners. Samtidigt har IKEA fortsatt att leverera på den långsiktiga hållbarhetsstrategin. Några av de största framstegen under året är att skogsmålet för 2020 uppnåddes, att fler än 9 500 produkter nu utvärderats utifrån IKEAs cirkulära designprinciper och att klimatfotavtrycket fortsatte att minska. Detta finns att läsa i IKEAs hållbarhetsrapport som tas fram av Inter IKEA Group och omfattar hela franchisesystemet och värdekedjan.

Hitta inspiration i Ramadan tillsammans med IKEA7.1.2021 10:03:09 CETPressmeddelande

Med LJUVARE kollektion från IKEA vill vi inspirera till att ge hemmet ny energi. En djärv blandning av designelement från mellanöstern blandad med skandinavisk stil; kollektionen LJUVARE bryter formen av den traditionella estetiken för Ramadan. Lugnande jordnära toner i orange och krämigt vit i kombination med glittrande guld skapar en festlig stämning. Alla produkter i LJUVARE är designade av den i mellanöstern kända formgivaren Nada Debs samt Paulin Machado, designer hos IKEA, och har skapats med känslan av att vara handgjorda – från värmeljushållare och mysiga golvkuddar till tallrikar och guldfärgade termosar. Skapa stämningen med LJUVARE accenter och servis som du kan använda hela året – oavsett om du är värd för iftar, suhoor eller en festlig måltid med dina nära. Säljstart: 5:e februari 2021 på IKEA.se och i svenska IKEA varuhus med undantag av Gävle, Örebro, Linköping, Sundsvall och Haparanda. Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken Läs mer: Pressmaterial (Pdf) Kalendarium: Sä

Februarinyheter på IKEA4.1.2021 11:00:06 CETPressmeddelande

Välkommen till februari på IKEA! De senaste nyheterna på IKEA hyllar säsongen genom sin ljusare och fräschare palett och närheten till naturen. Från laptopbord till skåp och vaser - elegant enkelhet är den gyllene tråden. Rena linjer och okomplicerad form tillåter funktion eller material, och ofta båda, att stå i fokus. Håll ett öga på naturfiber som björk, bambu och rotting. Ladda ner högupplösta bilder: Bildbank Februarinyheter Pris- och produktinformation: Februarinyheter (Pdf) Välkommen till säsongen för ett mer organiserat du! Passa på att byta ut kaos mot ordning – oavsett var du är och hur långt du vill gå. Låt dig inspireras av nyheter och idéer och börja rensa ut, sortera, plocka fram, göm, återvinn, ge bort, sälj. Vi har idéer och lösningar för varje utrymme – från där du hänger din jacka till där du sover, borstar tänderna, äter eller bara är. Ladda ner högupplösta bilder: Bildbank Organise Pris- och produktinformation: Organise (Pdf) Säljstart: Februari 2021 på IKEA.se och

IKEA lanserar FÖRÄNDRING kollektion framtagen av risstrån för bättre luft.28.12.2020 10:02:37 CETPressmeddelande

Risstrå är en del av risplantan som normalt bränns efter skörd och därmed resulterar i allvarliga problem med luftföroreningar. IKEA kollektion FÖRÄNDRING har som mål att bidra till bättre luft genom att istället omvandla risstrå till förnybart råmaterial för tillverkning av IKEA produkter. Kollektionen innehåller mattor, lampskärmar och andra dekorativa föremål – alla gjorda av skörderester från risfälten. FÖRÄNDRING kollektion är på tillfälligt besök hos IKEA från den 8:e januari 2021.

IKEA säger upp avtal med leverantör i Kina efter fusk med märkning av trä18.12.2020 10:30:21 CETPressmeddelande

IKEA har avslutat sitt samarbete med en av sina leverantörer i Kina efter att vi avslöjat fusk med märkning av trä som använts i deras produktion. - Det som hänt är helt oacceptabelt. Det strider mot kraven i vår uppförandekod och går stick i stäv med våra värderingar. Samtidigt kan jag slå fast att vår kontroll fungerar och att vi själva upptäckt fusket, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige.