IKEA Sverige minskar matsvinn i sina varuhus med 43 procent - sparat motsvarande 1,2 miljoner måltider på fyra år

IKEA Sverige har minskat sitt matsvinn med 43 procent på fyra år, vilket motsvarar hela 1 270 088 måltider eller 2 184,6 ton CO2e utsläpp under samma period. Omkring en tredjedel av all mat som produceras och skördas runt om i världen går idag till spill och står därmed för mellan åtta och tio procent av de globala utsläppen av växthusgaser.
Målet att minska produktionen av matavfall på IKEA med 50 procent globalt, sattes år 2017 som en del av IKEAs målsättning att bli cirkulärt och klimatpositivt senast år 2030**.
IKEA Sverige lagar och serverar mat till runt 20 miljoner kunder årligen i sina 21 varuhus och såg en möjlighet att ta itu med frågan om matsvinn genom att kombinera medarbetares medvetenhet med teknik.
En viktig faktor för att lyckas med arbetet är dels användningen av artificiell intelligens genom Ingkas partnerskap med företaget Winnow Solutions, dels ett omfattande utbildningsprogram för alla medarbetare som arbetar med mat. Verktyget Winnow Vision AI, som använder samma typ av teknik som finns i förarlösa bilar, mäter och registrerar matsvinn på IKEAs restauranger, bistros och Swedish Food Markets, världen över.
- Vi är glada att vi genom att kombinera våra medarbetares kunskap med smart teknik kunnat minska matsvinnet med 43 procent på fyra år och fortsätter att arbeta med frågan genom olika initiativ, säger Marcus Carlsson, Food Manager på IKEA Sverige.
* Att bli klimatpositiv innebär att minska växthusgasutsläppen med mer än vad värdekedjan från IKEA släpper ut till 2030 samtidigt som IKEA växer. IKEA har anslutit sig till Parisavtalet och att bidra till att begränsa den globala temperaturhöjningen till 1,5 °C över för-industriella nivåer. Detta inkluderar ett åtagande om att halvera de absoluta netto-utsläppen av växthusgaser från den totala värdekedjan för IKEA till 2030. Vi ska uppnå detta genom att drastiskt minska utsläppen av växthusgaser genom att arbeta mot vetenskapliga mål och genom att ta bort kol från atmosfären genom naturliga processer och lagra det i mark, växter och produkter genom bättre skogs- och jordbruksförvaltning inom värdekedjan för IKEA. Vi kommer att bidra till ytterligare minskade växthusutsläpp i samhället genom att gå längre än till oss själva, till exempel genom att göra det möjligt för kunderna att producera förnybar energi hemma. Läs mer om IKEAs åtagande här.
** Målet att minska matavfallet med 50 procent för Ingka koncernen mäts som en minskning för alla varuhus tillsammans jämfört med en baslinje som fastställdes 2017. I juli 2022 var minskningen av matavfall 54 procent.
International Day of Awareness of Food Loss and Waste 2022 (unep.org)
Bilder



Om
Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 22 IKEA varuhus, samt 12 planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 208 miljoner besök under verksamhetsåret 2025. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
IKEA öppnar i tre nya städer i början av 202617.12.2025 09:39:50 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige fortsätter att etablera sig i fler nya städer i landet. I början av 2026 öppnas mindre enheter i Varberg samt Kristianstad och till våren öppnar en historisk IKEA Planera och beställ i Visby, den första IKEA-enheten på Gotland någonsin.
Färgsprakande vår med SMÖRFISK och TJÄRLEK16.12.2025 10:00:08 CET | Pressmeddelande
När våren kommer är det tid att förnya hemmet med vackra blommönster och dukning i livfulla pasteller. Med kollektionerna SMÖRFISK och TJÄRLEK från IKEA, matchande dekoration och en dos kreativitet, har du allt du behöver för att förvandla ditt dukade bord till en färgsprakande vårbukett.
Svenska entreprenörer inom social hållbarhet får stöd för att kunna växa genom nytt program16.12.2025 08:02:12 CET | Pressmeddelande
Elva sociala entreprenörer inom social hållbarhet från hela Sverige har valts ut till det nya acceleratorprogrammet Everyone’s Business, ett initiativ av Reach for Change och IKEA Social Entrepreneurship. I Everyone’s Business får deltagarna tillgång till nätverk, kunskap, mentorskap och 300 000 kronor var för att kunna skala upp sina verksamheter och göra större skillnad för fler.
GOKVÄLLÅ – en glädjefull kollektion från IKEA8.12.2025 10:00:42 CET | Pressmeddelande
Lys upp ditt hem inför ramadan! Samla familj, vänner och grannar för en magisk tid med varma hjärtan och öppna hem.
Låt ditt hem komma ut och leka med den nya IKEA kollektionen GREJSIMOJS4.12.2025 15:00:21 CET | Pressmeddelande
IKEA lanserar GREJSIMOJS, en kollektion med 33 produkter, utformad för att hylla glädjen och vikten av lek för alla, i alla åldrar, i alla hem.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
