IKEA Sverige ökar sin försäljning under ett år då livet hemma varit viktigare än någonsin

Tack vare 161 miljoner besök på IKEA.se och i varuhusen ökade IKEA Sverige sin försäljning till 18 miljarder kronor. Detta under ett verksamhetsår* som präglats av covid-19. Med hållbara investeringar, heminredningsexpertis i samtliga kanaler och låga priser vill IKEA Sverige nu nå ännu fler av de många.

– Jag är otroligt stolt över våra medarbetares insatser under detta speciella år. Vår fina försäljning är resultatet av en sann entreprenörsanda där alla hjälpts åt för att snabbt ställa om vår verksamhet och hitta nya sätt att möta och hjälpa våra kunder, säger Lena Herder, landschef IKEA Sverige.

Att svenskarna tillbringat mer tid än någonsin i sina hem, har lett till en rejält ökad försäljning inom områden som kök, hemmakontor, utomhusmöbler och sovrum samt produkter som bidrar till mer hållbart liv hemma. Den online-genererade försäljningen har under verksamhetsåret ökat med omkring 40 procent och den sammantagna tillväxten landar kring 200 miljoner kronor.

Nya serviceerbjudanden

Antalet kunder som valde att besöka IKEA online – för att inspireras, få hjälp eller beställa – ökade kraftigt från mitten av mars. För att möta kundernas förändrade köpmönster har IKEA i snabb takt utvecklat tjänster kopplade till handel online – en utveckling som påskyndats av covid-19. Redan i april fick kunderna i Sverige möjlighet att beställa sina varor online för att sedan hämta dem utanför varuhusen. Kunderna har nu även möjlighet att tillsammans med en heminredningsexpert planera såväl kök som hela hem – och det digitalt via dator eller telefon. Dessutom har IKEAs hemleveranser av paket blivit smidigare och mer prisvärda.

– Vi har snabbt ställt om vår verksamhet efter kundernas behov och önskemål och samtidigt skapat tillväxt. Detta under en pandemi som påverkat hela vårt samhälle. Det är en fantastisk bedrift av alla våra medarbetare, säger Lena Herder.

De svenska varuhusen har hållit öppet under hela verksamhetsåret. Varuhusens restauranger har dock varit stängda från mitten av mars till mitten av augusti.

För att hjälpa alla dem som drabbats av covid-19 skänkte IKEA Retail (Ingka Group) 26 miljoner euro globalt, varav 17 miljoner kronor användes i Sverige.

Hållbarhet, expansion och låga priser i fokus

I 75 år har varuhusen varit en avgörande del av IKEAs framgång – och kommer även fortsättningsvis att vara så. Under ett tak finns allt för livet hemma, samtidigt som heminredningsexperter erbjuder inspiration och smarta lösningar för hemmets alla rum. I linje med den digitala utvecklingen fortsätter IKEA att utveckla service som hjälper människor att handla där och när det passar dem – oavsett om det är i varuhus eller online.

- Under verksamhetsår 2020 hade vi haft det största antalet besök hos IKEA Sverige någonsin. Även antalet medlemmar i IKEA Family är nu det största någonsin. Vi siktar högt och vill nu nå ännu fler av de många människorna, säger Lena Herder.

Parallellt med de digitala satsningarna förstärker IKEA det fysiska mötet genom att öppna ett helt nytt varuhus i Kållered och etablera nya butiker och koncept i Europas snabbast växande huvudstad Stockholm. Under året ska IKEA lägga fortsatt kraft på att nå målet att vara cirkulära till 2030. Redan i somras startade försäljningen av second hand på varuhusen och inom kort öppnas världens första renodlade IKEA butik för second hand på återbruksgallerian ReTuna i Eskilstuna. För att verkligen nå fler, investerar IKEA nu även stort i ännu lägre priser.

Fakta IKEA Sverige verksamhetsåret 2020:

• Total försäljning: 18 miljarder SEK (jämfört med 17,8 miljarder SEK VÅ19).
  • Totalt antal besök: 161 miljoner besök (jämfört med 151 miljoner VÅ19)
  • Den online-genererade handeln ökade med omkring 40 procent.
  • 3,9 miljoner sålda varmkorvar, 318 000 veggie hot dogs, 650 000 RYET LED-lampor och 200 000 regnbågskassar.
  • Drygt 800 paket med solpaneler för svenska hem.
  • 3 miljoner medlemmar i IKEA Family.

*1 september 2019 - 31 augusti 2020

Fakta Inkga Group FY20: Trots ett utmanande år presenterar Ingka Group en stabil försäljning i varuhus och online. Koncernens totala försäljning för verksamhetsår 2020 uppgick till 35.2 miljarder euro att jämföra med 36.7 miljarder euro för verksamhetsår 2019. Under året öppnade Ingka 26 nya IKEA destinationer, det vill säga varuhus, planeringsstudios och mindre citybutiker – vilket innebär att Ingka Group nu äger 378 varuhus och 58 planeringsstudios och mindre citybutiker på 31 marknader. För mer information läs pressmeddelande:

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 37 miljoner besök och IKEA.se 113 miljoner besök under verksamhetsåret 2019. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Hitta inspiration i Ramadan tillsammans med IKEA7.1.2021 10:03:09 CETPressmeddelande

Med LJUVARE kollektion från IKEA vill vi inspirera till att ge hemmet ny energi. En djärv blandning av designelement från mellanöstern blandad med skandinavisk stil; kollektionen LJUVARE bryter formen av den traditionella estetiken för Ramadan. Lugnande jordnära toner i orange och krämigt vit i kombination med glittrande guld skapar en festlig stämning. Alla produkter i LJUVARE är designade av den i mellanöstern kända formgivaren Nada Debs samt Paulin Machado, designer hos IKEA, och har skapats med känslan av att vara handgjorda – från värmeljushållare och mysiga golvkuddar till tallrikar och guldfärgade termosar. Skapa stämningen med LJUVARE accenter och servis som du kan använda hela året – oavsett om du är värd för iftar, suhoor eller en festlig måltid med dina nära. Säljstart: 5:e februari 2021 på IKEA.se och i svenska IKEA varuhus med undantag av Gävle, Örebro, Linköping, Sundsvall och Haparanda. Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken Läs mer: Pressmaterial (Pdf) Kalendarium: Sä

Februarinyheter på IKEA4.1.2021 11:00:06 CETPressmeddelande

Välkommen till februari på IKEA! De senaste nyheterna på IKEA hyllar säsongen genom sin ljusare och fräschare palett och närheten till naturen. Från laptopbord till skåp och vaser - elegant enkelhet är den gyllene tråden. Rena linjer och okomplicerad form tillåter funktion eller material, och ofta båda, att stå i fokus. Håll ett öga på naturfiber som björk, bambu och rotting. Ladda ner högupplösta bilder: Bildbank Februarinyheter Pris- och produktinformation: Februarinyheter (Pdf) Välkommen till säsongen för ett mer organiserat du! Passa på att byta ut kaos mot ordning – oavsett var du är och hur långt du vill gå. Låt dig inspireras av nyheter och idéer och börja rensa ut, sortera, plocka fram, göm, återvinn, ge bort, sälj. Vi har idéer och lösningar för varje utrymme – från där du hänger din jacka till där du sover, borstar tänderna, äter eller bara är. Ladda ner högupplösta bilder: Bildbank Organise Pris- och produktinformation: Organise (Pdf) Säljstart: Februari 2021 på IKEA.se och

IKEA lanserar FÖRÄNDRING kollektion framtagen av risstrån för bättre luft.28.12.2020 10:02:37 CETPressmeddelande

Risstrå är en del av risplantan som normalt bränns efter skörd och därmed resulterar i allvarliga problem med luftföroreningar. IKEA kollektion FÖRÄNDRING har som mål att bidra till bättre luft genom att istället omvandla risstrå till förnybart råmaterial för tillverkning av IKEA produkter. Kollektionen innehåller mattor, lampskärmar och andra dekorativa föremål – alla gjorda av skörderester från risfälten. FÖRÄNDRING kollektion är på tillfälligt besök hos IKEA från den 8:e januari 2021.

IKEA säger upp avtal med leverantör i Kina efter fusk med märkning av trä18.12.2020 10:30:21 CETPressmeddelande

IKEA har avslutat sitt samarbete med en av sina leverantörer i Kina efter att vi avslöjat fusk med märkning av trä som använts i deras produktion. - Det som hänt är helt oacceptabelt. Det strider mot kraven i vår uppförandekod och går stick i stäv med våra värderingar. Samtidigt kan jag slå fast att vår kontroll fungerar och att vi själva upptäckt fusket, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige.

Efter 70 år – nu vänder IKEA blad7.12.2020 13:00:00 CETPressmeddelande

IKEA katalogen har en fantastisk och lång historia. Under 70 år har den varit välkänd och älskad och spelat en viktig roll i hur vi på IKEA nått ut till och inspirerat de många människorna runt om i världen med våra möbler och vår heminredning. Allt för att möjliggöra ett bättre liv hemma. Men tiderna förändras, våra kunders vanor har förändrats och vi har längs vägen hittat andra sätt att dela med oss av vår heminredningskunskap och vårt utbud. IKEA katalogen används inte lika mycket längre och IKEA har därför fattat det svåra men riktiga beslutet att avsluta IKEA katalogens framgångsrika karriär.