IKEA

IKEA Sverige ökar sin försäljning under ett år då livet hemma varit viktigare än någonsin

Dela

Tack vare 161 miljoner besök på IKEA.se och i varuhusen ökade IKEA Sverige sin försäljning till 18 miljarder kronor. Detta under ett verksamhetsår* som präglats av covid-19. Med hållbara investeringar, heminredningsexpertis i samtliga kanaler och låga priser vill IKEA Sverige nu nå ännu fler av de många.

– Jag är otroligt stolt över våra medarbetares insatser under detta speciella år. Vår fina försäljning är resultatet av en sann entreprenörsanda där alla hjälpts åt för att snabbt ställa om vår verksamhet och hitta nya sätt att möta och hjälpa våra kunder, säger Lena Herder, landschef IKEA Sverige.

Att svenskarna tillbringat mer tid än någonsin i sina hem, har lett till en rejält ökad försäljning inom områden som kök, hemmakontor, utomhusmöbler och sovrum samt produkter som bidrar till mer hållbart liv hemma. Den online-genererade försäljningen har under verksamhetsåret ökat med omkring 40 procent och den sammantagna tillväxten landar kring 200 miljoner kronor.

Nya serviceerbjudanden

Antalet kunder som valde att besöka IKEA online – för att inspireras, få hjälp eller beställa – ökade kraftigt från mitten av mars. För att möta kundernas förändrade köpmönster har IKEA i snabb takt utvecklat tjänster kopplade till handel online – en utveckling som påskyndats av covid-19. Redan i april fick kunderna i Sverige möjlighet att beställa sina varor online för att sedan hämta dem utanför varuhusen. Kunderna har nu även möjlighet att tillsammans med en heminredningsexpert planera såväl kök som hela hem – och det digitalt via dator eller telefon. Dessutom har IKEAs hemleveranser av paket blivit smidigare och mer prisvärda.

– Vi har snabbt ställt om vår verksamhet efter kundernas behov och önskemål och samtidigt skapat tillväxt. Detta under en pandemi som påverkat hela vårt samhälle. Det är en fantastisk bedrift av alla våra medarbetare, säger Lena Herder.

De svenska varuhusen har hållit öppet under hela verksamhetsåret. Varuhusens restauranger har dock varit stängda från mitten av mars till mitten av augusti.

För att hjälpa alla dem som drabbats av covid-19 skänkte IKEA Retail (Ingka Group) 26 miljoner euro globalt, varav 17 miljoner kronor användes i Sverige.

Hållbarhet, expansion och låga priser i fokus

I 75 år har varuhusen varit en avgörande del av IKEAs framgång – och kommer även fortsättningsvis att vara så. Under ett tak finns allt för livet hemma, samtidigt som heminredningsexperter erbjuder inspiration och smarta lösningar för hemmets alla rum. I linje med den digitala utvecklingen fortsätter IKEA att utveckla service som hjälper människor att handla där och när det passar dem – oavsett om det är i varuhus eller online.

- Under verksamhetsår 2020 hade vi haft det största antalet besök hos IKEA Sverige någonsin. Även antalet medlemmar i IKEA Family är nu det största någonsin. Vi siktar högt och vill nu nå ännu fler av de många människorna, säger Lena Herder.

Parallellt med de digitala satsningarna förstärker IKEA det fysiska mötet genom att öppna ett helt nytt varuhus i Kållered och etablera nya butiker och koncept i Europas snabbast växande huvudstad Stockholm. Under året ska IKEA lägga fortsatt kraft på att nå målet att vara cirkulära till 2030. Redan i somras startade försäljningen av second hand på varuhusen och inom kort öppnas världens första renodlade IKEA butik för second hand på återbruksgallerian ReTuna i Eskilstuna. För att verkligen nå fler, investerar IKEA nu även stort i ännu lägre priser.

Fakta IKEA Sverige verksamhetsåret 2020:

  • Total försäljning: 18 miljarder SEK (jämfört med 17,8 miljarder SEK VÅ19).
  • Totalt antal besök: 161 miljoner besök (jämfört med 151 miljoner VÅ19)
  • Den online-genererade handeln ökade med omkring 40 procent.
  • 3,9 miljoner sålda varmkorvar, 318 000 veggie hot dogs, 650 000 RYET LED-lampor och 200 000 regnbågskassar.
  • Drygt 800 paket med solpaneler för svenska hem.
  • 3 miljoner medlemmar i IKEA Family.

*1 september 2019 - 31 augusti 2020

Fakta Inkga Group FY20: Trots ett utmanande år presenterar Ingka Group en stabil försäljning i varuhus och online. Koncernens totala försäljning för verksamhetsår 2020 uppgick till 35.2 miljarder euro att jämföra med 36.7 miljarder euro för verksamhetsår 2019. Under året öppnade Ingka 26 nya IKEA destinationer, det vill säga varuhus, planeringsstudios och mindre citybutiker – vilket innebär att Ingka Group nu äger 378 varuhus och 58 planeringsstudios och mindre citybutiker på 31 marknader. För mer information läs pressmeddelande: 

Kontakter

Bilder

Om

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 37 miljoner besök och IKEA.se 113 miljoner besök under verksamhetsåret 2019. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

 

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

IKEA lanserar Buy Back Friday och ett nytt verktyg för att värdera begagnade möbler13.10.2020 13:00:38 CESTPressmeddelande

Under årets Black Friday kommer IKEA Sverige, tillsammans med 27 andra marknader, köpa tillbaka begagnade IKEA-möbler och på så vis uppmuntra fler till ett mer hållbart liv hemma. Det är första gången i IKEAs 77-åriga historia som tusentals möbler samtidigt och världen över köps tillbaka för att erbjudas ett nytt hem. IKEA Sverige lanserar även ett verktyg som hjälper kunder att digitalt värdera sina begagnade IKEA-möbler.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum