IKEA Sveriges tillväxt ökar med 1 miljard
– Jag är otroligt glad och stolt över medarbetarnas insats och engagemang under året. IKEA Sveriges fina försäljning under det gångna året är tack vare dem och deras ihärdiga vilja och drivkraft till att skapa en så bra köpupplevelse som möjligt för våra kunder, säger Lena Herder, landschef IKEA Sverige.
IKEA ökar den onlinegenererade försäljningen i Sverige med 33 procent jämfört med föregående verksamhetsår, samtidigt som försäljningen till företagskunder ökar med 29 procent. IKEAs köksbutik i centrala Stockholm ökar sin försäljning med 56 procent och samtliga av landets 20 varuhus genererar en positiv tillväxt. Summerat landar IKEA i Sverige på en tillväxt på över 1 miljard kronor.
– Vi gör denna tillväxt på IKEAs hemmamarknad, som dessutom är vår mest etablerade. Samtidigt gör vi det under ett verksamhetsår då vi genomfört det största förändringsarbetet i IKEAs historia. En förändring som gör att vi nu står bättre rustade för att möta våra kunder, framtiden och ett ständigt skiftande detaljhandelslandskap. Det är på många sätt en fantastisk bedrift, säger Lena Herder.
Hållbart fokus framåt
I 75 år har varuhusen varit en avgörande del av IKEAs framgång – och det kommer de även vara i fortsättningenHär finns medarbetarnas heminredningsexpertis, inspiration och lösningar för hemmets alla rum och här lever och andas IKEA-kulturen. Men varuhusens roll håller på att förändras. Till exempel. är alla varuhus i Sverige idag också lokala lager för online-handlande kunder. När det digitala och fysiska mötet blir alltmer integrerat, satsar vi på service som hjälper våra kunder att handla på det sätt de vill.
Under det kommande året ska vi skapa tillväxt och stärka relationerna till kunderna genom vår ambitiösa hållbarhetsagenda och vår unika heminredningsexpertis. Och vi ska vara tillgängliga på relevanta sätt för de många människorna där de är, på deras villkor och utifrån deras behov.
Fakta IKEA Sverige FY19
- Total försäljning: 17,8 miljarder SEK (jämfört med 16,8 miljarder SEK förra året)
- Besök i varuhusen: drygt 37 miljoner (samma nivå som föregående år)
- Besök online: 113 miljoner (ökning med 16 procent jämfört med förra året)
- 1,7 miljoner kuddar, 5 miljoner varmkorvar samt en halv miljon veggie hot dogs, 1,3 miljoner Glimma värmeljus (förpackning à 100 styck i varje), 2 miljoner matlådor sålda
- 2,9 miljoner medlemmar i IKEA Family
*1 september 2018 - 31 augusti 2019
Fakta Ingka Group FY19
Globalt ökar Ingka Group försäljningen i sina varuhus och online med 5 procent till 36,7 miljarder euro. Besöken till varuhusen ökar till 839 miljoner besök (838 miljoner FY18) och antalet besökare på IKEA.com landar på 2,58 miljarder (+10%). Under året öppnade sju nya traditionella IKEA-varuhus, vilket gör att Ingka nu äger 374 varuhus på 30 marknader. För mer information läs bifogat pressmeddelande.
Nyckelord
Kontakter
Jakob HolmströmPressansvarig
jakob.holmstrom1@ikea.comBilder
Dokument
Länkar
Om
IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 90 miljoner besök under verksamhetsåret 2017. I Sverige finns cirka 11 000 medarbetare inom IKEA-koncernen, varav cirka 8 200 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
Årets Kock-vinnaren Jessie Sommarström utvecklar ny rätt tillsammans med IKEA Sverige22.4.2024 08:01:57 CEST | Pressmeddelande
IKEA ser en ökad efterfrågan på växtbaserade rätter. Nu har Jessie Sommarström, vinnare av Årets Kock 2022, tagit fram en modern version av den klassiska pannbiffen som IKEA Sverige nu börjar sälja. Pannbiffen, som består av kött och färs på hela, svenskodlade baljväxter, börjar serveras den 14 maj.
IKEA visar POÄNG fåtölj och KLIPPAN soffa på Milan Design Week 202415.4.2024 12:02:28 CEST | Pressmeddelande
Som en av höjdpunkterna på Milan Design Week 2024 presenterar IKEA de uppdaterade designerna av de ikoniska bästsäljarna - KLIPPAN soffa och POÄNG fåtölj. Dessa är de senaste tillskotten till kollektionen Nytillverkad, som blandar klassisk design med moderna inslag.
IKEA lanserar BRÄNNBOLL – en game-changer för gaming i hela hemmet15.4.2024 12:01:15 CEST | Pressmeddelande
IKEA lanserar kollektionen BRÄNNBOLL, inspirerad av de föränderliga och varierande behoven hos gamers och de som lever med dem. Kollektionen innehåller tjugo mångsidiga produkter som hjälper gamers att skapa en bekväm och engagerande miljö när spelet är igång – och som smälter in i hemmet när spelet är avstängt.
IKEA lanserar UTSÅDD – nyheter för hemmets husdjur21.3.2024 12:07:56 CET | Pressmeddelande
Nu lanserar IKEA de lekfulla husdjursprodukterna UTSÅDD, som har utvecklats i samarbete med veterinärer, experter på husdjursprodukter och en krävande panel av katter och hundar. Med UTSÅDD vill IKEA förenkla och förgylla livet hemma med husdjur, genom att erbjuda produkter som är lätta att rengöra, tål att användas dagligen och som sömlöst smälter in i hemmet. UTSÅDD säljs på IKEA.se från 21 mars och IKEA Malmö varuhus från 1 april.
IKEA vill hitta Sveriges värsta garderob14.3.2024 09:20:05 CET | Pressmeddelande
Använder du en stol som garderob? Eller golvet? Eller har du bara sådan oordning i din garderob att du aldrig hittar kläderna du letar efter? Rasar kläderna ut över dig när du öppnar garderobsdörren? Nu letar IKEA Sverige efter Sveriges värsta garderob, där vinnaren belönas med en komplett PAX garderobslösning planerad tillsammans med en av våra garderobsspecialister.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum