IKEA

IKEA tar hemmet utanför de fyra väggarna på H22 City Expo - Fem veckor av inspiration, innovation, demokratisk design och underhållning

Dela
IKEA är huvudpartner till den största arenan för innovation och hållbar stadsutveckling i Norden under 2022 - H22 City Expo*. Nu har IKEA slagit upp dörrarna till framtiden på sina två nya mötesplatser i Helsingborg: Magasin 405 och DM på Drottninghög.
Var går gränsen för det vi kallar hem? I utställningen ÖGONBLICK visar vi på ett abstrakt sätt olika livssituationer som t ex ”Livet hemma – du och jag”, ”Leva med barn” och ”Leva tillsammans – delat boende”
Var går gränsen för det vi kallar hem? I utställningen ÖGONBLICK visar vi på ett abstrakt sätt olika livssituationer som t ex ”Livet hemma – du och jag”, ”Leva med barn” och ”Leva tillsammans – delat boende”

IKEAs ambition är att ständigt hjälpa fler att göra livet hemma bättre - detta gäller innanför hemmets fyra väggar som utanför. H22 City Expo är en innovationsplattform som erbjuder en unik möjlighet för IKEA att testa nya idéer, teknologier, lösningar och affärsmodeller för framtiden.

- I vårt samarbete med Helsingborg stad och de som bor här har vi inom ramen för H22 City Expo skapatflera unika mötesplatser där vi utforskar livet hemma i framtiden,både innanför och utanför de fyra väggarna. Vi vill lära oss hur vi lokalt kan testa innovativa lösningarsom vi kan skala upp och införa på andra platser i världen där IKEA finns, säger BelénFrau, Global Communication Manager för Ingka koncernen.

DM - En marknadsplats för de många människorna

DM som står för Do Moreär ett nystartat bolag som drivs av Ingka koncernen i syfte att testa en ny affärsmodell för samhällsengagemang. Här finns en marknad med popup-butiker, odling, mat, evenemang, skolaktiviteter och plats att umgås. DM är beläget I Drottninghög i Helsingborg.Med initiativet vill IKEA vara en positiv kraft i samhället och ge människor som står längre från arbetsmarknaden möjlighet att använda DM som språngbräda till sysselsättning genom praktik, anställning eller egenföretagande.

Affärsmodellen är uppdelad i fyra delar: DM Market, DM Äta och DM Odla samt DM Recruit – ett Initiativ som genererat mer än 50 arbetstillfällen på DM och IKEA varuhuset i Helsingborg. 

- Vår förhoppning är att DM, tillsammans med våra andra mötesplatser, kan utgöraen positiv kraft i samhället, genom att vi skapar arbetstillfällen och ger invånarna möjlighetatt skapa tillsammans och känna samhörighet. Tack vare initiativet har vi kunnat rekrytera medarbetare, som av olika anledningar stått långt ifrån den svenska arbetsmarknaden, säger Fredrik Håkansson Lundh, Regionchef på IKEA Sverige.

IKEA Festival på Magasin 405 – framtidens hem i olika situationer

Magasin 405 ligger i gamla hamndistriktet, Oceanhamnen, i ett tre våningar högt kulturmonument. I detta historiska och outnyttjade lager utforskar IKEA hur livet hemma kan komma att se ut i framtiden.

Utställningen ÖGONBLICK - här har IKEA skapat sju olika hörnor tillsammans med scenografer och inredare  IKEA. Där visar vi livet hemma på ett helt nytt sätt. Se alla bilder.

Life at Home Stories – 60 korta dokumentärer om människor från alla samhällsskikt och deras liv hemma i olika länder i världen. Se Life at Home stories på Youtube

Första Hemmet - IKEA tar här ett nytt perspektiv på låga priser och undersöker vad människor behöver äga och vad som går att dela med andra. Vi utforskar det första hemmet genom olika skeden i livetSe alla bilder

På Magasin 405 finns även en marknad med produkter från IKEA presenterade på nya sätt. 

Food court med framtidens mat - besökare kan uppleva nya smaker baserade på IKEAs FOOD-strategi för 2025, där vi introducerar växtbaserade varianter av välkända klassiker. Se korv med bröd möta fine-dining på KOVKIOSK, ät plantbullar på BULLERIA, våfflor på FRASIG eller olika former av tunnbrödsrullar på TUNNBRÖD. 

På Scenen utanför Magasin 405 kommer världsartister som The Hellacopters, Phlake, Sarah Klang, TIMBUKTU, Sabina Ddumba och många fler att uppträda. Här kan besökarna dessutom uppleva flera inspirationsföreläsningar om Demokratisk Design och livepodinspelning med The Oracle, IKEAs egna podcast som skapats specifikt för H22 City Expo. 

- IKEA Festival handlar om att få människor att mötas kring det som inspirerar och är viktiga för dem. Livet hemma, musik, mat och design var ämnen vi tänkte på i synnerhet när vi fyllde denna gamla 4 500 kvadratmeter stora lagerbyggnad med mat, kreativitet och inspiration, säger Marcus Engman, Chief Creative Officer på Ingka koncernen.

IKEA finns på H22 mellan 30 maj och 3 juli. Samtliga tre platser och evenemang under är gratis för besökare. Hela programmet finns här - Programme - H22 at IKEA 

  

Bilder

Var går gränsen för det vi kallar hem? I utställningen ÖGONBLICK visar vi på ett abstrakt sätt olika livssituationer som t ex ”Livet hemma – du och jag”, ”Leva med barn” och ”Leva tillsammans – delat boende”
Var går gränsen för det vi kallar hem? I utställningen ÖGONBLICK visar vi på ett abstrakt sätt olika livssituationer som t ex ”Livet hemma – du och jag”, ”Leva med barn” och ”Leva tillsammans – delat boende”
Ladda ned bild
Marcus Engman, Chief Creative Officer på Ingka Group
Marcus Engman, Chief Creative Officer på Ingka Group
Ladda ned bild
Utanför Magains 405 har IKEA byggt upp en tillfällig skog. Här har vi igenom en internationell arkitekttävling för studenter tagit fram idéer på nya typer av naturnära boenden.
Utanför Magains 405 har IKEA byggt upp en tillfällig skog. Här har vi igenom en internationell arkitekttävling för studenter tagit fram idéer på nya typer av naturnära boenden.
Ladda ned bild
Från utställningen ÖGONBLICK
Från utställningen ÖGONBLICK
Ladda ned bild
Ladda ned bild
DM står för Do More och här finns någonting för alla: mat, odling, marknader, pop-up-butiker. Vår tanke är att undersöka hur IKEA kan ta en mer aktiv roll i samhället för att försöka vara en positiv kraft genom att t ex ge människor som står längre från arbetsmarknaden en möjlighet till anställning hos oss eller hos våra partners.
DM står för Do More och här finns någonting för alla: mat, odling, marknader, pop-up-butiker. Vår tanke är att undersöka hur IKEA kan ta en mer aktiv roll i samhället för att försöka vara en positiv kraft genom att t ex ge människor som står längre från arbetsmarknaden en möjlighet till anställning hos oss eller hos våra partners.
Ladda ned bild
Kan socialt företagande och odling medverka till ökad integration och få fler människor i arbete? Det tror vi! Vid DM arbetar IKEAs första trädgårdsmästare någonsin. Här har vi skapat en mötesplats där alla får lära sig hur man odlar. Det som odlas blir sedan mat i restaurangen bredvid.
Kan socialt företagande och odling medverka till ökad integration och få fler människor i arbete? Det tror vi! Vid DM arbetar IKEAs första trädgårdsmästare någonsin. Här har vi skapat en mötesplats där alla får lära sig hur man odlar. Det som odlas blir sedan mat i restaurangen bredvid.
Ladda ned bild
Växthuset vid DM
Växthuset vid DM
Ladda ned bild
Från utställningen ÖGONBLICK
Från utställningen ÖGONBLICK
Ladda ned bild
Från utställningen ÖGONBLICK
Från utställningen ÖGONBLICK
Ladda ned bild
Från utställningen ÖGONBLICK
Från utställningen ÖGONBLICK
Ladda ned bild

Om

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 164 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

 

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

IKEA lanserar ett nytt och personligt lojalitetsprogram för sina medlemmar13.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

IKEA Sverige blir ett av de första länderna i världen att lansera ett helt nytt lojalitetsprogram inom IKEA Family, där medlemmar nu får personliga förmåner. Genom att handla och interagera med IKEA samlar medlemmar nu poäng, vilket sedan kan omvandlas till personliga förmåner. Det nya poängsystemet innebär skräddarsydda belöningar anpassat efter varje kunds unika önskemål och behov.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye