IKEA tar hemmet utanför de fyra väggarna på H22 City Expo - Fem veckor av inspiration, innovation, demokratisk design och underhållning
![Var går gränsen för det vi kallar hem? I utställningen ÖGONBLICK visar vi på ett abstrakt sätt olika livssituationer som t ex ”Livet hemma – du och jag”, ”Leva med barn” och ”Leva tillsammans – delat boende”](/data/images/00082/2cf2f15a-8edc-4582-8a32-38cf77eec336-w_720.jpg)
IKEAs ambition är att ständigt hjälpa fler att göra livet hemma bättre - detta gäller innanför hemmets fyra väggar som utanför. H22 City Expo är en innovationsplattform som erbjuder en unik möjlighet för IKEA att testa nya idéer, teknologier, lösningar och affärsmodeller för framtiden.
- I vårt samarbete med Helsingborg stad och de som bor här har vi inom ramen för H22 City Expo skapatflera unika mötesplatser där vi utforskar livet hemma i framtiden,både innanför och utanför de fyra väggarna. Vi vill lära oss hur vi lokalt kan testa innovativa lösningarsom vi kan skala upp och införa på andra platser i världen där IKEA finns, säger BelénFrau, Global Communication Manager för Ingka koncernen.
DM - En marknadsplats för de många människorna
DM som står för Do Moreär ett nystartat bolag som drivs av Ingka koncernen i syfte att testa en ny affärsmodell för samhällsengagemang. Här finns en marknad med popup-butiker, odling, mat, evenemang, skolaktiviteter och plats att umgås. DM är beläget I Drottninghög i Helsingborg.Med initiativet vill IKEA vara en positiv kraft i samhället och ge människor som står längre från arbetsmarknaden möjlighet att använda DM som språngbräda till sysselsättning genom praktik, anställning eller egenföretagande.
Affärsmodellen är uppdelad i fyra delar: DM Market, DM Äta och DM Odla samt DM Recruit – ett Initiativ som genererat mer än 50 arbetstillfällen på DM och IKEA varuhuset i Helsingborg.
- Vår förhoppning är att DM, tillsammans med våra andra mötesplatser, kan utgöraen positiv kraft i samhället, genom att vi skapar arbetstillfällen och ger invånarna möjlighetatt skapa tillsammans och känna samhörighet. Tack vare initiativet har vi kunnat rekrytera medarbetare, som av olika anledningar stått långt ifrån den svenska arbetsmarknaden, säger Fredrik Håkansson Lundh, Regionchef på IKEA Sverige.
IKEA Festival på Magasin 405 – framtidens hem i olika situationer
Magasin 405 ligger i gamla hamndistriktet, Oceanhamnen, i ett tre våningar högt kulturmonument. I detta historiska och outnyttjade lager utforskar IKEA hur livet hemma kan komma att se ut i framtiden.
Utställningen ÖGONBLICK - här har IKEA skapat sju olika hörnor tillsammans med scenografer och inredare på IKEA. Där visar vi livet hemma på ett helt nytt sätt. Se alla bilder.
Life at Home Stories – 60 korta dokumentärer om människor från alla samhällsskikt och deras liv hemma i olika länder i världen. Se Life at Home stories på Youtube
Första Hemmet - IKEA tar här ett nytt perspektiv på låga priser och undersöker vad människor behöver äga och vad som går att dela med andra. Vi utforskar det första hemmet genom olika skeden i livet. Se alla bilder
På Magasin 405 finns även en marknad med produkter från IKEA presenterade på nya sätt.
Food court med framtidens mat - besökare kan uppleva nya smaker baserade på IKEAs FOOD-strategi för 2025, där vi introducerar växtbaserade varianter av välkända klassiker. Se korv med bröd möta fine-dining på KOVKIOSK, ät plantbullar på BULLERIA, våfflor på FRASIG eller olika former av tunnbrödsrullar på TUNNBRÖD.
På Scenen utanför Magasin 405 kommer världsartister som The Hellacopters, Phlake, Sarah Klang, TIMBUKTU, Sabina Ddumba och många fler att uppträda. Här kan besökarna dessutom uppleva flera inspirationsföreläsningar om Demokratisk Design och livepodinspelning med The Oracle, IKEAs egna podcast som skapats specifikt för H22 City Expo.
- IKEA Festival handlar om att få människor att mötas kring det som inspirerar och är viktiga för dem. Livet hemma, musik, mat och design var ämnen vi tänkte på i synnerhet när vi fyllde denna gamla 4 500 kvadratmeter stora lagerbyggnad med mat, kreativitet och inspiration, säger Marcus Engman, Chief Creative Officer på Ingka koncernen.
IKEA finns på H22 mellan 30 maj och 3 juli. Samtliga tre platser och evenemang under är gratis för besökare. Hela programmet finns här - Programme - H22 at IKEA
Bilder
![Var går gränsen för det vi kallar hem? I utställningen ÖGONBLICK visar vi på ett abstrakt sätt olika livssituationer som t ex ”Livet hemma – du och jag”, ”Leva med barn” och ”Leva tillsammans – delat boende”](/data/images/00082/2cf2f15a-8edc-4582-8a32-38cf77eec336-w_240.jpg)
![Marcus Engman, Chief Creative Officer på Ingka Group](/data/images/00803/2e967a3b-5661-41f4-b64f-2bf12a4afd9c-w_240.jpg)
![Utanför Magains 405 har IKEA byggt upp en tillfällig skog. Här har vi igenom en internationell arkitekttävling för studenter tagit fram idéer på nya typer av naturnära boenden.](/data/images/00600/246f7ca4-f489-4659-a593-8df1028df380-w_240.jpg)
![Från utställningen ÖGONBLICK](/data/images/00547/94d47a2d-1662-419d-9d80-0cadfe7ecbd0-w_240.jpg)
![](/data/images/00253/02088187-972c-4350-942c-b5caf91a4bb8-w_240.jpg)
![DM står för Do More och här finns någonting för alla: mat, odling, marknader, pop-up-butiker. Vår tanke är att undersöka hur IKEA kan ta en mer aktiv roll i samhället för att försöka vara en positiv kraft genom att t ex ge människor som står längre från arbetsmarknaden en möjlighet till anställning hos oss eller hos våra partners.](/data/images/00619/9e595137-1f47-4e9c-a87d-237c3e62cb7e-w_240.jpg)
![Kan socialt företagande och odling medverka till ökad integration och få fler människor i arbete? Det tror vi! Vid DM arbetar IKEAs första trädgårdsmästare någonsin. Här har vi skapat en mötesplats där alla får lära sig hur man odlar. Det som odlas blir sedan mat i restaurangen bredvid.](/data/images/00196/1e247e53-1823-4798-88c6-c1bacb311eab-w_240.jpg)
![Växthuset vid DM](/data/images/00737/89b000c1-d990-4b9c-a5f7-ba8b94815b05-w_240.jpg)
![Från utställningen ÖGONBLICK](/data/images/00869/b1532e0a-9321-4fbc-851f-6d24a962f4ec-w_240.jpg)
![Från utställningen ÖGONBLICK](/data/images/00074/182157f0-544a-46e5-ab9b-f2942a51147b-w_240.jpg)
![Från utställningen ÖGONBLICK](/data/images/00374/e2fb4436-fac2-45a6-8f42-86c27d6e8584-w_240.jpg)
Om
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
IKEA återkallar vissa VARMFRONT portabel batteriladdare på grund av brandrisk17.7.2024 08:00:04 CEST | Pressmeddelande
IKEA uppmanar alla kunder som äger en VARMFRONT portabel batteriladdare 10 400 mAh (modellnummer E2038) med datumstämpel (ååww) 2313, 2316, 2318 eller 2319, eller en VARMFRONT portabel batteriladdare 5 200 mAh (modellnummer E2037) med datumstämpel (ååww) 2318, 2319 eller 2322, att omedelbart sluta använda den och kontakta IKEA för en ersättningsprodukt eller full återbetalning.
IKEA presenterar HÖSTAGILLE med färger för att fira hösten1.7.2024 10:00:59 CEST | Pressmeddelande
Oavsett om du ska duka ett bord för höstens sammankomster, skapa en mysig atmosfär för höstkvällarna eller ha en halloween-fest så är HÖSTAGILLE en kollektion för dig.
IKEA öppnar ny butik i Mall of Scandinavia19.6.2024 17:00:14 CEST | Pressmeddelande
IKEA Sverige fortsätter att investera i Stockholm och tar nu nästa steg i expansionen genom att öppna en butik i Sveriges största köpcentrum, Westfield Mall of Scandinavia. Genom fortsatta investeringar vill IKEA, med hjälp av nya butiksformat, komma närmare fler stockholmare.
Svenske astronauten överlämnar rymdnyckel till IKEA Museum14.6.2024 08:44:54 CEST | Pressmeddelande
Efter 22 dagar i rymden landar nu den första IKEA insexnyckeln som varit i rymden i Älmhult. Idag, 14 juni, kommer ESA-astronauten Marcus Wandt till IKEA Museum för att överlämna det beresta verktyget.
IKEA presenterar Tyg – hemtextil som inspirerar till kreativitet13.6.2024 11:00:11 CEST | Pressmeddelande
Med tjugo mönster skapade av tretton designer presenterar IKEA Tyg, en kollektion med tre meter långa, färdigklippta tyger – utformade för att väcka fantasin och kreativiteten med hjälp av textilens kraft. Genom dynamiska mönster och färger som speglar skandinavisk modern design bjuder Tyg in till kreativitet med oändliga möjligheter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum