IKEA tar hemmet utanför de fyra väggarna på H22 City Expo - Fem veckor av inspiration, innovation, demokratisk design och underhållning

IKEAs ambition är att ständigt hjälpa fler att göra livet hemma bättre - detta gäller innanför hemmets fyra väggar som utanför. H22 City Expo är en innovationsplattform som erbjuder en unik möjlighet för IKEA att testa nya idéer, teknologier, lösningar och affärsmodeller för framtiden.
- I vårt samarbete med Helsingborg stad och de som bor här har vi inom ramen för H22 City Expo skapatflera unika mötesplatser där vi utforskar livet hemma i framtiden,både innanför och utanför de fyra väggarna. Vi vill lära oss hur vi lokalt kan testa innovativa lösningarsom vi kan skala upp och införa på andra platser i världen där IKEA finns, säger BelénFrau, Global Communication Manager för Ingka koncernen.
DM - En marknadsplats för de många människorna
DM som står för Do Moreär ett nystartat bolag som drivs av Ingka koncernen i syfte att testa en ny affärsmodell för samhällsengagemang. Här finns en marknad med popup-butiker, odling, mat, evenemang, skolaktiviteter och plats att umgås. DM är beläget I Drottninghög i Helsingborg.Med initiativet vill IKEA vara en positiv kraft i samhället och ge människor som står längre från arbetsmarknaden möjlighet att använda DM som språngbräda till sysselsättning genom praktik, anställning eller egenföretagande.
Affärsmodellen är uppdelad i fyra delar: DM Market, DM Äta och DM Odla samt DM Recruit – ett Initiativ som genererat mer än 50 arbetstillfällen på DM och IKEA varuhuset i Helsingborg.
- Vår förhoppning är att DM, tillsammans med våra andra mötesplatser, kan utgöraen positiv kraft i samhället, genom att vi skapar arbetstillfällen och ger invånarna möjlighetatt skapa tillsammans och känna samhörighet. Tack vare initiativet har vi kunnat rekrytera medarbetare, som av olika anledningar stått långt ifrån den svenska arbetsmarknaden, säger Fredrik Håkansson Lundh, Regionchef på IKEA Sverige.
IKEA Festival på Magasin 405 – framtidens hem i olika situationer
Magasin 405 ligger i gamla hamndistriktet, Oceanhamnen, i ett tre våningar högt kulturmonument. I detta historiska och outnyttjade lager utforskar IKEA hur livet hemma kan komma att se ut i framtiden.
Utställningen ÖGONBLICK - här har IKEA skapat sju olika hörnor tillsammans med scenografer och inredare på IKEA. Där visar vi livet hemma på ett helt nytt sätt. Se alla bilder.
Life at Home Stories – 60 korta dokumentärer om människor från alla samhällsskikt och deras liv hemma i olika länder i världen. Se Life at Home stories på Youtube
Första Hemmet - IKEA tar här ett nytt perspektiv på låga priser och undersöker vad människor behöver äga och vad som går att dela med andra. Vi utforskar det första hemmet genom olika skeden i livet. Se alla bilder
På Magasin 405 finns även en marknad med produkter från IKEA presenterade på nya sätt.
Food court med framtidens mat - besökare kan uppleva nya smaker baserade på IKEAs FOOD-strategi för 2025, där vi introducerar växtbaserade varianter av välkända klassiker. Se korv med bröd möta fine-dining på KOVKIOSK, ät plantbullar på BULLERIA, våfflor på FRASIG eller olika former av tunnbrödsrullar på TUNNBRÖD.
På Scenen utanför Magasin 405 kommer världsartister som The Hellacopters, Phlake, Sarah Klang, TIMBUKTU, Sabina Ddumba och många fler att uppträda. Här kan besökarna dessutom uppleva flera inspirationsföreläsningar om Demokratisk Design och livepodinspelning med The Oracle, IKEAs egna podcast som skapats specifikt för H22 City Expo.
- IKEA Festival handlar om att få människor att mötas kring det som inspirerar och är viktiga för dem. Livet hemma, musik, mat och design var ämnen vi tänkte på i synnerhet när vi fyllde denna gamla 4 500 kvadratmeter stora lagerbyggnad med mat, kreativitet och inspiration, säger Marcus Engman, Chief Creative Officer på Ingka koncernen.
IKEA finns på H22 mellan 30 maj och 3 juli. Samtliga tre platser och evenemang under är gratis för besökare. Hela programmet finns här - Programme - H22 at IKEA
Bilder











Om
Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 22 IKEA varuhus, samt 12 planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 208 miljoner besök under verksamhetsåret 2025. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
IKEA öppnar i tre nya städer i början av 202617.12.2025 09:39:50 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige fortsätter att etablera sig i fler nya städer i landet. I början av 2026 öppnas mindre enheter i Varberg samt Kristianstad och till våren öppnar en historisk IKEA Planera och beställ i Visby, den första IKEA-enheten på Gotland någonsin.
Färgsprakande vår med SMÖRFISK och TJÄRLEK16.12.2025 10:00:08 CET | Pressmeddelande
När våren kommer är det tid att förnya hemmet med vackra blommönster och dukning i livfulla pasteller. Med kollektionerna SMÖRFISK och TJÄRLEK från IKEA, matchande dekoration och en dos kreativitet, har du allt du behöver för att förvandla ditt dukade bord till en färgsprakande vårbukett.
Svenska entreprenörer inom social hållbarhet får stöd för att kunna växa genom nytt program16.12.2025 08:02:12 CET | Pressmeddelande
Elva sociala entreprenörer inom social hållbarhet från hela Sverige har valts ut till det nya acceleratorprogrammet Everyone’s Business, ett initiativ av Reach for Change och IKEA Social Entrepreneurship. I Everyone’s Business får deltagarna tillgång till nätverk, kunskap, mentorskap och 300 000 kronor var för att kunna skala upp sina verksamheter och göra större skillnad för fler.
GOKVÄLLÅ – en glädjefull kollektion från IKEA8.12.2025 10:00:42 CET | Pressmeddelande
Lys upp ditt hem inför ramadan! Samla familj, vänner och grannar för en magisk tid med varma hjärtan och öppna hem.
Låt ditt hem komma ut och leka med den nya IKEA kollektionen GREJSIMOJS4.12.2025 15:00:21 CET | Pressmeddelande
IKEA lanserar GREJSIMOJS, en kollektion med 33 produkter, utformad för att hylla glädjen och vikten av lek för alla, i alla åldrar, i alla hem.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
