IKEA

IKEA utforskar fest i Latinamerika genom kollektionen ÖMSESIDIG

Dela
IKEA har samlat nio kreatörer från Latinamerika för att tolka traditioner kring festligheter från stora delar av Latinamerika. Resultatet är ÖMSESIDIG, en tillfällig kollektion som består av 31 produkter som slår an stämningen för umgänge och fest. Produkterna sträcker sig från glas och tallrikar till dekoration och textil och finns att köpa från och med den 7 april.

ÖMSESIDIG är en tillfällig kollektion i vilken IKEA och nio lokala kreatörer från Mexiko, Chile och Colombia utforskar tradition och kultur kring att umgås i Latinamerika, där respektive kreatör bidrar med sitt perspektiv.

IKEA är alltid nyfiket på att lära sig mer om livet hemma i olika delar av världen, och samarbetet är en hyllning av samspelet mellan de olika latinamerikanska kreatörernas arv.

Att vi lanserar IKEA på ytterligare marknader i Latinamerika öppnar för nya uttryck och perspektiv inom design. Med ÖMSESIDIG samarbetar IKEA direkt med lokala kreatörer från olika kreativa områden som design, mode, konst, mat och arkitektur. Vår ambition för kollektionen uttrycks också genom namnet, som representerar den ömsesidiga nyfikenheten mellan IKEA och kreatörerna att skapa och lära av varandra.

- Vi var nyfikna på att lära oss mer om vad som händer när olika traditioner inom kultur, hantverk och uttryck blandas med avant-garde inom design, mode, konst, mat och arkitektur. Resultatet är en färgstark kollektion som hyllar våra samarbetspartners olika talanger där alla bidrar med sina egna perspektiv och inställning till in design, säger Friso Wiersma, designer hos IKEA of Sweden.

31 produkter ingår i kollektionen som är tänkt att uppmuntra och hjälpa människor att fira och umgås till mat och musik. Det är ett urval av produkter som skapar stämning för en härlig stund tillsammans – oavsett färdigheter, utrymme och budget. Kollektionen består av glas, porslin, dekoration, en ljushållare, en pall, textil, kuddöverdrag och en kylväska, samt inkluderar även två unika versioner av FRAKTA Väska och tre paneler för SYMFONISK Tavelram med högtalare.

Kollektionen ÖMSESIDIG har ambitionen att fånga Latinamerikas rikedom av traditioner inom kultur, hantverk och uttryck. Men även att lyfta fram Latinamerikas stora befolkning och stora kontraster, samt de delar som förenar. Designen bygger på respektive designers vinkel och synsätt. Abel Cárcamo Segovia’s köksredskap, de kurviga formerna och fritt flytande organiska linjerna inspirerades av cueca – Chiles nationaldans.

- När jag tänkte på vilken historia jag ville berätta, insåg jag att jag ville sätta ljus på den roll som dansen har i den chilenska kulturen. Jag började tänka på hur jag kunde fånga rörelsen, rytmen och koreografin hos den traditionella cueca och göra den till en del av min design, säger Abel Cárcamo Segovia, produktdesigner från Chile.

ÖMSESIDIG Duk av Nicolás Rivero bidrar med ett mer tystlåtet och melankoliskt bildspråk till kollektionen med en svalare palett inspirerad av Andernas djupa berg. Trini Guzmán’s och Diana Ordóñez’s bidrag är mer färgstarka med textil och dekorationer som uttrycker djärva och levande mönster, med inspiration från barnlek och den färgstarka karnevalskulturen.

- Jag älskar att använda färg i all min konst för att få människor att känna som om de vore på karneval med mig. Färg är den energi som alla tar med sig till festen, säger Diana Ordoñez, konstnär från Colombia.

Liliana Ovalles bidrag är en snygg pall, en limeformad serveringsskål och en karaff med glas i olika färger designade att ge liv och ljus till vilket sällskap som helst, med inspiration från hennes barndomsminnen kring firande med familjen.

- Min inspiration kommer från förberedelser, musik och dekoration starkt förknippade med mexikanska traditioner som jag växte upp med och som gör varje tillställning unik. Detta samarbete tillät mig att utforska sambandet och utveckla en lekfull design som väcker de livfulla stunderna, från limefyllda bord till bitarna från färgglada piñatas som blir över efter festen, säger Liliana Ovalle, produktdesigner från Mexiko. 

Mer om de latinamerikanska kreatörerna:

Liliana Ovalle, produktdesigner, Mexiko

Liliana är produktdesigner som arbetar med ett brett utbud av material och processer för att utforska objektens olika uttryck. Hon studerade produktdesign vid Universidad Nacional Autonoma de México och senare en magisterexamen vid Royal College of Art i London. Hennes mönster återspeglar berättelser som ofta drar nytta av hennes mexikanska bakgrund, från att hänvisa till situationer som observerats i urbana sammanhang till att utforska hantverkstekniker.

Diana Ordonez, konstnär, Colombia
Diana Ordonez är en neo-muralmålare, illustratör och graffitikonstnär som har etablerat sig som en viktig referens inom latinamerikansk graffiti. Hon har en Master i Plastic and Visual Arts. Hon är känd för sina färgglada, positiva och levande uttryck.

Abel Cárcamo Segovia, produktdesigner, Chile
Abel designar föremål och möbler genom att kombinera samtida trender och material från traditionell design genom samarbete med olika lokala hantverkare. Genom att skapa en direkt koppling mellan traditionell praxis och minimalistisk estetik uppnår Abel kunskap om materialens förmåga genom olika tekniker och skapar därmed tidlös design.

Trini Guzman, muralmålare och tvärvetenskaplig konstnär, Chile
Trini uttrycker sig genom olika material på ett undersökande sätt med nyfikenhet och positivitet. Hon får sin inspiration från naturen och från att bli mamma. Hon har gjort en accessoarkollektion för Falabela i Chile.

Marisol Centeno, textildesigner, Mexiko
Hennes arbete omfattar bland annat uppdrag och produktioner för bland annat Cooper Hewitt Smithsonian Design Museum och Muac Museum. Hon har talat vid många designevenemang, till exempel LACMAs hantverkssymposium Found in Translation. Textildesignern Marisol Centeno är engagerad i tanken om design som en agent för förändring – en källa till estetisk, social och kulturell innovation. Hennes främsta fokus ligger på innovation med hjälp av en experimentell kombination av hantverksmässig och industriell teknik. Hennes arbete kännetecknas av främjandet av kollektiv produktion och hållbarhet genom design och de stora och färgglada berättelserna om hennes textilier.

Alvaro Clavijo, kock, Colombia
Började att studera arkitektur i Bogotá, följde sedan sin passion och studerade på en kulinarisk skola i Barcelona, vilket följdes av flera jobb på Michelin-restauranger i Europa, bland andra på Noma i CPH. Efter många år utomlands vände han tillbaka till Bogotá där han nu driver sina egna restauranger och tillverkar traditionell lokal mat på ett nytt sätt.

Catalina Zarhi, keramiker och Felipe Assadi, arkitekt, Chile
Catalina är en designer med fokus på keramik. Hon studerade keramik i Italien, USA och Chile. Hon använder gamla tekniker för att arbeta med keramikens tjocklek – hennes arbete är mycket tunt. Hon tillverkar två typer av keramik, handgjorda som bränns två gånger, ”raku”, och mer industriell gjutningsteknik. Felipe är arkitekt och grundare av Felipe Assadi Arquitectos, med bas i Santiago. Hans byggnader är kända för sina vinklade konstruktioner som oftast är byggda med synlig betong och glas; allt från privata bostäder till hotell, villor och paviljonger.

Augustín Nicolás Rivero, modedesigner Colombia
Augustín Nicolás Rivero är designer och creative director med ett eget varumärke inom avantgarde-mode, A NEW CROSS. Hans huvudsakliga fokus är att utforska och tolka konsthantverk från Latinamerika. Han har skapat ett unikt formspråk och synsätt som kombinerar både mode och bruksföremål med en samtida syn på traditionellt konsthantverk från olika regioner.


Säljstart: 7 april 2023 på IKEA.se och i alla svenska IKEA varuhus med undantag av Gävle, Haparanda och Kållered.

Ladda ner högupplösta bilder!: Bildbanken

Läs mer: Pressmaterial (Pdf)

Kalendarium:

 Säljstart:  Nyhet:  Pressinformation: Pressbilder:
April 2023 Aprilnyheter 2023
– sortiment
Pressmeddelande Bildbank
Mars 2023 Utomhus 2023   Bildbank
Våren 2023

Köksnyheter våren 2023
- sortiment

  Bildbank

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 164 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

 

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

IKEA lanserar UTSÅDD – nyheter för hemmets husdjur21.3.2024 12:07:56 CET | Pressmeddelande

Nu lanserar IKEA de lekfulla husdjursprodukterna UTSÅDD, som har utvecklats i samarbete med veterinärer, experter på husdjursprodukter och en krävande panel av katter och hundar. Med UTSÅDD vill IKEA förenkla och förgylla livet hemma med husdjur, genom att erbjuda produkter som är lätta att rengöra, tål att användas dagligen och som sömlöst smälter in i hemmet. UTSÅDD säljs på IKEA.se från 21 mars och IKEA Malmö varuhus från 1 april.

IKEA hyllar 60- och 70-talens kreativitet och flower power genom den fjärde lanseringen av kollektionen Nytillverkad12.3.2024 11:00:15 CET | Pressmeddelande

IKEA fortsätter att ta fram älskad design från sitt arkiv, och förbättrar dem för dagens och morgondagens behov. Den fjärde utgåvan av kollektionen Nytillverkad är ännu en blinkning till det förflutna och hyllar 60- och 70-talens anda av flower power, djärvhet och kreativitet. Denna lansering av Nytillverkad kommer att finnas tillgänglig på IKEA i slutet av mars 2024.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye