IKEA utökar sin second hand-plattform – öppnar Cirkulärbutiken online

Sommaren 2020 slog IKEA upp dörrarna till Cirkulärbutiken i alla sina varuhus, i syfte att göra det enklare att förlänga livet på IKEA-produkter och inspirera sina kunder till mer hållbara val i vardagen. För att nu göra det ännu enklare att ta fel av möbler och inredning som fått en andra chans flyttar konceptet också in till IKEA.se.

Från Malmö i söder till Haparanda i norr har IKEA-varuhus i över ett år stått redo ta hand om gamla IKEA-möbler för att sälja dem vidare i sina Cirkulärbutiker och ge dem ett nytt liv, i ett annat hem. På det viset kan IKEA rädda ännu fler begagnade produkter från att hamna i avfallsströmmen när de fortfarande är användbara. För att göra det ännu enklare för kunderna att förlänga livet på möbler från IKEA kommer nu konceptet till IKEA.se.

- Vi ser det som vår uppgift att göra det enkelt för våra kunder att göra mer hållbara val. Vi har fokus på att utveckla och förbättra våra cirkulära tjänster för att göra dem ännu mer användarvänliga. Att Cirkulärbutiken nu också finns online gör det ännu lättare att förlänga livet på möbler samtidigt som vi kan inspirera fler att leva ett cirkulärt liv, som är bra för både plånbok och planet, säger Alison Walker, Product Recovery Leader, IKEA Sverige.

Med satsningen tar IKEA ännu ett steg mot sitt mål att inspirera fler människor att leva ett mer hållbart liv inom planetens gränser och samtidigt bana väg för att kunna ställa om från en linjär till en cirkulär affärsmodell. En viktig del i IKEAs hållbarhetsarbete är att alla produkter ska designas utifrån cirkulära principer och av förnybara och återvunna material inom tio år, samtidigt som det ska bli lättare för kunderna att förlänga livet på sina möbler och produkter.

På Cirkulärbutiken Online kan kunder hitta visningsexemplar, varor med skönhetsfel, utgående modeller eller begagnade IKEA-möbler och produkter som IKEA köpt tillbaka från sina kunder. Kunderna kan välja att reservera varor som de sedan kan betala och hämta upp på plats i deras valda varuhus. Sedan tidigare kan kunderna använda IKEAs värderingsverktyg online för att få en uppskattning på sina gamla möblers återköpsvärde innan de säkjer tillbaka dem till IKEA.

- Våra Cirkulärbutiker är väldigt uppskattade, men vi har lärt oss från våra kunder att många vill ta reda på vad som finns i utbudet innan de besöker oss. Med denna nya online-lösning kan våra kunder nu ta reda på vad som finns i Cirkulärbutiken och dessutom reservera sina favoriter redan innan de kommer dit, säger Alison Walker.

Alla IKEA varuhus, förutom IKEA Kållered, erbjuder nu reservation och försäljning av produkter via Cirkulärbutiken Online. Så snart nya IKEA Kållered öppnar kommer det gå att handla på Cirkulärbutiken Online även där.

Fakta:

• Sedan 2020 köper IKEA tillbaka och säljer vidare begagnade IKEA-möbler i alla våra varuhus. Alla möbler som säljs i Cirkulärbutiken har getts en ny chans, istället för att bli slängda i onödan. Det som säljs kommer antingen från utgånget sortiment, visningsexemplar, varor med skönhetsfel, kundreturer eller från kunder som sålt tillbaka sina begagnade möbler till oss.
  • Senast år 2030 ska alla IKEA-produkter vara tillverkade av förnybara eller återvunna material och designade för att återanvändas, återförsäljas eller återvinnas.
  • För att förlänga livet på våra möbler arbetar vi på IKEA för att minska antalet produkter som kastas bort genom att reparera och packa om skadade föremål. Förra året gav vi 47 miljoner produkter ett nytt liv genom våra fynd-avdelningar över hela världen.
  • Under hösten 2020 tog vi ett annat viktigt steg när vi slog upp dörrarna till vår första renodlade second hand-butik på återbruksgallerian ReTuna i Eskilstuna. Skillnaden är att vi i second hand-butiken får in möbler i återvinningsströmmen. Dessutom kan vi renovera möbler som behöver lagas. I våra varuhus krävs det att produkterna är i ett visst skick för att vi ska köpa tillbaka begagnade möbler och sälja dem vidare.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

IKEA fasar ut plast – senast 2028 ska förpackningarna vara fria från plast23.11.2021 12:05:08 CET | Pressmeddelande

I linje med sitt åtagande att ha en positiv inverkan på människor och planet fasar IKEA nu ut plasten från sina förpackningar. Utfasningen sker i flera steg och omfattar till en början alla nya produkter för att senast 2028 omfatta hela sortimentet. Målet är att minska plastavfall och föroreningar samtidigt som IKEA är med och driver på omställningen till förpackningar tillverkade av förnybara och återvunna material.

IKEA erbjuder en bättre deal för plånbok och planet på Black Friday 19.11.2021 07:41:04 CET | Pressmeddelande

För andra året i rad uppmanar IKEA Sverige sina kunder att spara på både plånbok och planet under Black Friday. Detta genom att uppmärksamma sina tjänster för begagnat och köpa tillbaka gamla IKEA möbler med extra bra betalning. Nytt för i år är även extra bra priser på allt i Cirkulärbutiken – en butik som nu även finns online. Här vill IKEA inspirera till mer hållbara val i vardagen genom att ge inredning och möbler en andra chans och hem till ett lägre pris.

IKEA öppnar hållbarhetsbutiker för att hjälpa fler att leva ett mer hållbart liv hemma 4.11.2021 09:46:41 CET | Pressmeddelande

Nu öppnar Ingka Group* hållbarhetsbutiker på alla sina varuhus i Sverige. En satsning på tips kring vad du konkret kan göra för att leva ett mer hållbart liv hemma. I de nya butikerna erbjuder IKEA inspiration och information samt presenterar produkter och tjänster som visar att hållbarhet kan vara både prisvärt och attraktivt.