IKEA visar bord för musikproduktion, fåtölj och skivspelare från den kommande kollektionen OBEGRÄNSAD i samarbete med Swedish House Mafia

Tillsammans har IKEA och artisterna Swedish House Mafia utforskat musik och kreativitet hemma för att göra vardagen enklare för de som producerar, framför, spelar eller bara älskar musik. Idag, på IKEA Festival under designveckan i Milano 2022, visade IKEA ytterligare tre produkter från den kommande kollektionen OBEGRÄNSAD: ett bord för musikproduktion, en fåtölj och en skivspelare. Kollektionen lanseras till hösten.

Namnet på kollektionen avslöjades också: Namnet OBEGRÄNSAD ger en hint om kollektionens målgrupp, de med begränsade medel men obegränsad kreativitet. Med kollektionen OBEGRÄNSAD vill IKEA och Swedish House Mafia demokratisera musikproduktion hemma och möjliggöra för de många att släppa lös sin passion och kreativitet.

Under IKEA festivalen under designveckan i Milano visades tre centrala produkter upp, ett bord för musikproduktion, en fåtölj och en skivspelare. Kollektionen OBEGRÄNSAD har mångsidigheten att erbjuda lösningar för hemma set-upen, oavsett om du är musikproducent, DJ eller musiker – och även för att bara koppla av och lyssna på musik.

- Designen hjälper till att skapa, spela, njuta av och till och med bara skapa stämning, säger Swedish House Mafia. Skrivbordet OBEGRÄNSAD är en nyckellösning för blivande musikskapare. Kollektionen svarar mot trenden att göra musik av professionell kvalitet hemma och är nödvändig för att skapa den perfekta hemmastudion till ett överkomligt pris.

- Ljudet är avgörande för musik, och vi har satt två högtalarställ på skrivbordet för att få högtalarna i höjd med öronen. Vi har också satt dit en utdragbar hylla under skrivbordet. Den här funktionaliteten gör att du till exempel kan ha ett midi-tangentbord inom räckhåll, samtidigt som du maximerar utrymmet på skrivbordet, säger Friso Wiersma, designer på IKEA.

Fåtöljen OBEGRÄNSAD representerar den perfekta balansen mellan form och funktion som är central för detta samarbete. Den minimalistiska designen skapar en ren elegans, de justerbara remmarna stärker funktionaliteten och gör det möjligt att finjustera komfortnivån. Fåtöljen är ett exempel på den del av kollektionen som hjälper till att skapa en avkopplande miljö för att njuta av musikupplevelsen hemma.

- Fåtöljer är en plats att varva ner, reflektera, sätta sig in i det kreativa flödet. Fåtöljen OBEGRÄNSAD visar vikten av komfort, säger James Futcher, Creative Leader på IKEA.

Den mest oväntade produkten som visades under Milanos designvecka var skivspelaren OBEGRÄNSAD. Produkten hyllar den tidlösa glädjen med att lyssna på musik på vinylskivor. Skivspelaren OBEGRÄNSAD har en stilren, minimalistisk stil och fungerar med högtalaren ENEBY.

- Den gedigna, robusta designen ger spelaren en given plats i rummet, säger Friso Wiersma, den förkroppsligar musiken i kollektionen, vilket gör att den verkligen tar plats mixad med musikens attityd – snarare än att få den att samspela.

Under förhandsvisningen på IKEA Festival under designveckan 2022 presenterades tre centrala produkter. Hela kollektionen lanseras globalt under hösten 2022. Med den här kollektionen utforskar IKEA och Swedish House Mafia ämnet musik och kreativitet hemma för att göra vardagen enklare för de många som lyssnar på och skapar musik. Kollektionen kommer att innehålla mer än 20 produkter som gör utrymmet hemma bättre anpassade efter behoven hos musikskapare och fans runt om i världen.

Säljstart: På IKEA hösten 2022
Ladda ner bilder!: Bildlänk

Välkommen till: IKEA Festival i Milano

Kalendarium:

Säljstart:  Nyhet: Pressbilder:
April 2022  VAPPEBY sortiment Bildbank
Maj 2022  KÅSEBERGA kollektion Bildbank

IKEA påbörjar kampanj för att samla in 200 miljoner kronor till flyktingar - bjuder in till gratis konsert med Tove Styrke, Jose Gonzales och Sabina Ddumba på World Refugee Day15.6.2022 11:08:20 CEST | Pressmeddelande

World Refugee Day, måndagen den 20 juni, blir startskottet för IKEAs globala insamlingskampanj Together For All Refugees, som sätter fokus på flyktingars situation och har som mål att samla in 200 miljoner kronor till UNHCR. Som ett led i kampanjen bjuder IKEA även in till en gratis välgörenhetskonsert med José Gonzales, Sabina Ddumba och Tove Styrke på H22 City Expo i Helsingborg.

VÅRDANDE och KRÖSAMOS – två kollektioner från IKEA15.6.2022 09:00:15 CEST | Pressmeddelande

Lite tid och rum Kollektionen VÅRDANDE är designad för avkoppling. Med fokus på det enkla, naturliga och speciella är varje sak lätt och enkel att ta med. Väskor och korgar med handtag och smarta förvaringslösningar. Textiler som är lätta och mjuka picknick-lösningar. Kollektionen är gjord i samarbete med fem sociala företag i Asien med inspiration från asiatiska traditioner – för alla som söker mindfulness, meditation eller bara en stunds paus. Ta tillvara säsongen – och dela den med dina nära och kära KRÖSAMOS Kollektion består av köksredskap, servis och andra attiraljer som gör det enkelt att förbereda, servera, ge bort och dela sommarens och höstens smaker. ”Produkternas enkla former och mönster är inspirerade av asiatisk matlagning och höstens dämpade färger.” Henrik & Ida Preutz, Designers Säljstart: VÅRDANDE den 29:e juli och KRÖSAMOS den 26:e augusti på alla svenska IKEA varuhus och på IKEA.se Ladda ner VÅRDANDE högupplösta bilder: Bildbanken Ladda ner KRÖSAMOS högupplösta bild