IKEAs regnbågskasse är tillbaka

Från och med den 1 juni kommer IKEAs regnbågskasse att säljas i samtliga IKEA-varuhus i Sverige och på IKEA.se. Överskottet från försäljningen går även i år till UNHCRs arbete med HBTQ+-flyktingar runt om i världen.

- Regnbågskassen är en produkt i vårt sortiment som ligger oss på IKEA extra varmt om hjärtat. Genom kassen visar du inte bara ditt stöd för allas rätt att vara sig själv. Överskottet av försäljningen går dessutom till UNHCRs arbete för HBTQ+-flyktingar som stöttar människor som är extra utsatta, vilket är ännu viktigare i tider som dessa, där våra mänskliga rättigheter utmanas på nya sätt, säger Cornelia Kaufmann, People & Culture Manager, IKEA Sverige.

UNHCR, som är FN:s flyktingorgan, ger människor på flykt nödhjälp, skyddar deras rättigheter och hjälper dem att skapa en bättre framtid. Människor som tvingas fly på grund av sin sexuella läggning eller könstillhörighet är extra utsatta för diskriminering och våld. UNHCR finns på plats över hela världen och arbetar för att ge hbtq+flyktingar skydd och ett liv i trygghet.

– HBTQ+-personer över hela världen utsätts dagligen för diskriminering, våld och hot; många har inget annat val än att fly och även på flykt fortsätter utsattheten. Vi är väldigt tacksamma och glada över att allt överskott från regnbågskassen går till UNHCR:s arbete för att skydda hbtq+flyktingar. Det här stödet är otroligt viktigt, säger Åsa Widell, generalsekreterare på Sverige för UNHCR.

Nytt för i år är att STORSTOMMA, som årets kasse heter, finns i två storlekar. Den stora rymmer 7 L och den mindre är 27 cm x 27 cm.

- Alla som köper regnbågskassen ger ett litet bidrag till att UNHCR ser till att fler människor får skydd och förutsättningar att skapa en bättre framtid, säger Åsa.

Säljstart: Måndag 1/6, 2020. Finns till försäljning i alla IKEAs varuhus samt på IKEA.se

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 37 miljoner besök och IKEA.se 113 miljoner besök under verksamhetsåret 2019. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Sommar på IKEA! Säsongens nyheter har premiär februari-april.10.3.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Njut av sommaren i sällskap av SOLBLEKT kollektion – skapad för utflykter, strandliv och avkopplande dagar på balkongen. Med vackra vintagemönster i mild färgskala påminner produkterna om soliga dagar från en svunnen tid. Här finns hopfällbara strandmöbler, parasoll, badtextilier, ryggsäck och kylkorg av flätad rotting. Materialen består av bomull från mer hållbara källor, återvunnen polyester och naturmaterial som åldras vackert och håller för många somrar framöver. Designduon Alicia Perry och Rebecca Intavarant har skapat kollektionens botaniska mönster. Designer Synnöve Mork har bidragit med klassiska ränder som gör sommarstilen komplett. Fler medlemmar i designteamet är: Hanna Dalrot, Hanna-Kaarina Heikkilä och Nike Karlsson. Säljstart: april 2020, tillfälligt besök. Säljs på alla IKEA varuhus i Sverige, ej online. Läs mer och ladda ner bilder av SOLBLEKT kollektion Skapa din egen oas under bar himmel. Årets sommarsortiment erbjuder inbjudande loungemöbler, flexibla matgrupper och