IKEAs regnbågskasse är tillbaka

Från och med den 1 juni kommer IKEAs regnbågskasse att säljas i samtliga IKEA-varuhus i Sverige och på IKEA.se. Överskottet från försäljningen går även i år till UNHCRs arbete med HBTQ+-flyktingar runt om i världen.

- Regnbågskassen är en produkt i vårt sortiment som ligger oss på IKEA extra varmt om hjärtat. Genom kassen visar du inte bara ditt stöd för allas rätt att vara sig själv. Överskottet av försäljningen går dessutom till UNHCRs arbete för HBTQ+-flyktingar som stöttar människor som är extra utsatta, vilket är ännu viktigare i tider som dessa, där våra mänskliga rättigheter utmanas på nya sätt, säger Cornelia Kaufmann, People & Culture Manager, IKEA Sverige.

UNHCR, som är FN:s flyktingorgan, ger människor på flykt nödhjälp, skyddar deras rättigheter och hjälper dem att skapa en bättre framtid. Människor som tvingas fly på grund av sin sexuella läggning eller könstillhörighet är extra utsatta för diskriminering och våld. UNHCR finns på plats över hela världen och arbetar för att ge hbtq+flyktingar skydd och ett liv i trygghet.

– HBTQ+-personer över hela världen utsätts dagligen för diskriminering, våld och hot; många har inget annat val än att fly och även på flykt fortsätter utsattheten. Vi är väldigt tacksamma och glada över att allt överskott från regnbågskassen går till UNHCR:s arbete för att skydda hbtq+flyktingar. Det här stödet är otroligt viktigt, säger Åsa Widell, generalsekreterare på Sverige för UNHCR.

Nytt för i år är att STORSTOMMA, som årets kasse heter, finns i två storlekar. Den stora rymmer 7 L och den mindre är 27 cm x 27 cm.

- Alla som köper regnbågskassen ger ett litet bidrag till att UNHCR ser till att fler människor får skydd och förutsättningar att skapa en bättre framtid, säger Åsa.

Säljstart: Måndag 1/6, 2020. Finns till försäljning i alla IKEAs varuhus samt på IKEA.se

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 37 miljoner besök och IKEA.se 113 miljoner besök under verksamhetsåret 2019. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Ingka Group ökar sina hållbarhetsinvesteringar med över 6 miljarder kronor under hela kommande år2.9.2020 16:04:09 CESTPressmeddelande

Ingka Group kommer att öka sina investeringar med syfte att nå IKEA:s övergripande mål att bli klimatpositivt till år 2030*. Under kommande 12 månader har koncernen åtagit sig att investera cirka 6 miljarder kronor i företag, lösningar och i den egna verksamheten, vilket innebär att den totala summan för investeringar i hållbarhet uppgår till 3,8 miljarder euro – närmare 40 miljarder kronor.

Lek, visa upp och lek om igen: IKEA och LEGO Group lanserar kreativ lösning som förenar lek och förvaring27.8.2020 09:00:15 CESTPressmeddelande

Idag kan IKEA of Sweden AB och LEGO Group avslöja resultatet av sitt samarbete. De två varumärkena har slagit sina påsar ihop för att skapa en lekfull förvaringslösning, BYGGLEK. BYGGLEK består av en serie förvaringslådor med LEGO® knoppar och en uppsättning specialgjorda klossar som uppmuntrar till lek och gör förvaringen i hemmet lite roligare. BYGGLEK säljs i alla svenska IKEA varuhus och på IKEA.se från och med den 1 oktober 2020.