IKEA:s second hand-test på Retuna har nått sina mål - butiken blir kvar och lärdomarna tas vidare till varuhusen

För två år sedan öppnade IKEA världens första renodlade second hand-butik på Retuna återbruksgalleria i Eskilstuna - som ett test. Efter två år av värdefulla lärdomar om hur man driver en second hand-butik och bäst förlänger livet på begagnade IKEA-produkter, har IKEA nått lönsamhet för butiken. Som ett nästa steg i satsningen låter IKEA butiken vara öppen till och med augusti 2025. Parallellt tar IKEA med sig alla lärdomar från testet till alla svenska IKEA-varuhus.
IKEA har lyckats nå lönsamhet för sin lilla second hand-butik på Retuna. Som ett nästa steg i satsningen låter IKEA butiken vara öppen fram till och med augusti 2025. Dessutom tar IKEA nu med sig alla lärdomar med sig till sina 21 varhus runt om i Sverige.

För dryga två år sedan öppnade IKEA Sverige världens första renodlade IKEA second hand-butik i Retuna återbruksgalleria i Eskilstuna – som ett test. Hur kan vi bäst samla in, rengöra, reparera och sälja använda IKEA-möbler och andra produkter? Och hur kan vi göra en sådan affär lönsam? Tack vare testet har IKEA nu mer än två år av värdefulla insikter om hur man på bästa möjliga sätt ger IKEA-produkter ett andra liv. Som ett resultat av dessa lärdomar, samarbete med andra och hårt arbete har IKEA lyckats nå en lönsam cirkulär affärsmodell – om än i liten skala på just Retuna.

Under verksamhetsåret som gick – verksamhetsår 2022 – mer än fördubblade IKEA försäljningen i second hand-butiken och gav därmed omkring 43 000 produkter ett andra liv istället för att de skulle kastas bort. Tack vare försäljningen gick IKEAs second hand-butik på Retuna förra året med vinst.

– Baserat på lärdomarna under de två första åren tar vi nu nästa steg genom att hålla öppet till och med augusti 2025. Samtidigt tar vi med oss lärdomarna till våra 21 svenska IKEA-varuhus. På så sätt kan vi erbjuda fler av våra kunder i Sverige våra second hand-produkter, säger Reza Shomali, utvecklingschef på IKEA Sverige.

Hur IKEA second hand nådde sitt mål

Nyckeln till framgången är till största del våra medarbetares och partners kompetens och passion i kombination med svenskarnas vilja att lämna sina möbler till oss för rengöring och reparation i stället för att kasta bort dem som avfall. Sammanfattningsvis är orsakerna till att vi nått lönsamhet en perfekt plats med ett stadigt flöde av begagnade produkter och låga transportkostnader, samarbetet med rätt partners, en stadigt ökad effektivitet, ett bredare utbud av produkter och en förmåga att verkligen möta våra kunders behov.

– Tack vare second hand-testet i Eskilstuna har vi utvecklat vår förmåga att verkligen se värde där man inte alltid sett det, som värde i avfall, eller värdet av att rengöra och reparera begagnade produkter, säger Reza Shomali.

Faktorerna bakom framgången:

Den perfekta lokalen
Tack vare läget på återbrukscentralen i Eskilstuna, med ett jämnt flöde av begagnade produkter som lämnas in för rengöring och reparation istället för att kastas som avfall, samt produkter från IKEA Västerås och våra partners, säkrar vi nödvändiga volymer – till en låg transportkostnad.

Samarbete med partners
Samarbetet med arbetsmarknadens parter och välgörenhetsorganisationer leder till en win-win för oss, våra samarbetspartners och de som arbetar i vår second hand-verksamhet.

Förbättrad effektivitet
Vi har stadigt minskat den tid vi lägger på att hantera varje vara. Resultat är att vi ökat antalet produkter som rengörs och repareras från 300 till 700 i veckan.

Ett bredare utbud
Ny kunskap om reparation och rengöring av ett bredare sortiment av produkter – som lampor utökad köksutrustning och mattor – har ökat antalet produkter vi erbjuder våra kunder och därmed hjälpt oss att öka vår försäljning.

Förståelse för kundernas behov
Vi har förbättrat vår förmåga att möta just våra kunders behov, som skiljer sig från kunder som inte söker second hand. Inte minst Here today, gone tomorrow attityden gör att kunderna återkommer mer regelbundet.

Säkerhet, service och kvalitet
Tack vare vår erfarenhet av detaljhandeln har vi kunnat erbjuda bättre trygghet, service och kvalitet i vårt second hand-erbjudande – nämligen rengjorda, reparerade och kvalitetssäkrade produkter med garanti och hemleverans.

Fakta IKEA Second hand på Retuna

• Har försett omkring 16 000 kunder med ett mer prisvärt och hållbart erbjudande.

• Nästan 4 av 5 produkter kom från privatpersoner som lämnat in sina saker till oss istället för att kasta dem som avfall.

• Nära tusen produkter kom genom returservice från IKEAs företagskunder.

• Breddat utbudet genom nya innovativa lösningar, vilket ökade försäljningen med 15 procent.

• Sparat mellan 48 och 90 procent av CO2e-utsläppen beroende på produktför begagnade varor jämfört med nya.

• Räddat omkring 151 ton produkter från att slängas som avfall.

Reza Shomali, utvecklingschef på IKEA Sverige.