INBJUDAN: Lansering av ny granskning – vad lovar partierna för klimat och miljö?

Om mindre än 100 dagar är det val till riksdagen. Vad vill de svenska riksdagspartierna göra för att vända den negativa trenden för klimatet och miljön? Och vilka partier lovar mest i miljöpolitiken inför nästa mandatperiod? Välkommen till en digital pressträff den 14 juni där Naturskyddsföreningen rankar riksdagspartierna utifrån vad de vill göra inom miljöpolitiken under kommande mandatperiod.

I den senaste rapporten från FN:s klimatpanel IPPC är budskapet tydligt. Världens beslutsfattare gör inte tillräckligt för att begränsa den globala uppvärmningen. Läget är mer akut än tidigare befarat. Samtidigt når Sverige endast ett av 16 miljömål.

Den 14 juni presenterar Naturskyddsföreningen en ny granskning av vad partierna vill göra för miljön under den kommande mandatperioden. Riksdagspartierna rankas från bäst till sämst utifrån deras svar på föreningens miljöpolitiska enkät. En genomgång görs också av  vilka miljöpolitiska förslag som kan bli verklighet efter valet, och Naturskyddsföreningen ger sin bedömning av partiernas egna förslag för klimatet och miljön.

Medverkande:
Johanna Sandahl, ordförande Naturskyddsföreningen
Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen

Moderator: Anna Havula, presschef, Naturskyddsföreningen

När: Den 14 juni kl. 8.30 - 9.00. Frågestund för journalister kl. 9.00.

Var: Pressträffen sänds live, digitalt. Anmäl dig så får du en länk till sändningen av pressträffen via mejl. Journalister har också möjlighet att ställa frågor via en separat länk direkt efter pressträffen, 9.00. Länken tillhandahålls anmälda journalister före pressträffen.

Anmälan journalister: anna.havula@naturskyddsforeningen.se

Anmälan för övriga intresserade görs här

Naturskyddsföreningen på plats vid FN:s havskonferens23.6.2022 13:34:18 CEST | Pressmeddelande

Inför FN:s havskonferens i Lissabon 27 juni – 1 juli, som Naturskyddsföreningen närvarar på, kräver föreningen att mer görs för att uppnå de globala havsmiljömålen, inte minst målet om ett hållbart fiske. Sverige måste prioritera en omställning av fisket och främja utvecklingen av ett skonsamt, småskaligt fiske i Sverige, EU och resten av världen. Det kräver Naturskyddsföreningen i ett öppet brev till regeringen, som undertecknats av över 15 000 privatpersoner.

Naturskyddsföreningen besviken på Miljöprövningsutredningen15.6.2022 14:21:57 CEST | Pressmeddelande

Nu står det klart att miljöprövningen i Sverige inte behöver förenklas för att gynna den gröna omställningen. Men det stora problemet med evighetstillstånd för miljöfarlig verksamhet är inte löst. Naturskyddsföreningen är mycket besviken på Miljöprövningsutredningens förslag att gamla tillstånd ska omprövas först efter 40 år och att nya tillstånd som huvudregel inte ska tidsbegränsas. Och förslaget om ”Lex Cementa”, eller giltighetsförlängning som utredningen kallar det, är enligt föreningen ett starkt hot mot miljön.

Pressinbjudan: Vilka förutsättningar finns för miljöjournalistiken i norra Sverige och resten av Barentsregionen?15.6.2022 10:44:40 CEST | Pressinbjudan

Barentsregionen sträcker sig över norra Sverige, Norge, Finland och nordvästra Ryssland. Här finns goda förutsättningar för storföretag att investera i naturtillgångar som skog, malm och olja. Men vilka förutsättningar finns det för miljöjournalistiken att granska dessa storföretag, miljörisker och korruption i en tid när hot, hat och påtryckningar mot miljöjournalister ökar? Det diskuteras den 16 juni under ett seminarium som arrangeras av Naturskyddsföreningen och Sveriges Natur, i samband med att Reportrar utan gränser släpper en ny rapport. Välkomna!