Industriarbetsgivarna befarar framtida cementkris

”Att regeringen nu ger ett besked om att Cementa får tillstånd att bryta kalk vid anläggningen i Slite fram till årsskiftet 2022 är välkommet, men det än en nödlösning. Dagens besked innebär att regeringen fortfarande skjuter problemen framför sig”, säger Per Hidesten vd för Industriarbetsgivarna.

– Industrin har långa planeringshorisonter och behöver stabilitet och förutsägbarhet. Tyvärr avvärjer dagens besked inte cementkrisen på ett tillräckligt sätt. Regeringen borde ha fattat beslut om en längre tillståndsperiod för att industrin ska kunna hitta alternativa leverantörskedjor och lösningar, säger han.

– Dessutom har flera miljöorganisationer sagt att de kommer att överklaga regeringens beslut. Hela lösningen är mycket sårbar. Cementkrisen skapar en stor osäkerhet för svensk basindustri, säger Per Hidesten.

– Vi ser därför att dagens beslut inte avvärjer risken för varsel i basindustrin, säger han.

– Detta är bara ett av flera ärenden där det visar sig att det dysfunktionella systemet kring tillståndsprocesser äventyrar industrins framtid, jobben och den gröna omställningen. Vi ska inte heller glömma att varje ton cement från Sverige är bättre för klimatet än motsvarande volym från Kina, avslutar han.

Industriarbetsgivarna är arbetsgivarorganisationen för stål-, metall-, gruv-, massa-, pappers-, sågverks-, byggnadsämnes- och buteljglasindustri samt svetsmekanisk industri. Industriarbetsgivarna företräder nära 1000 medlemsföretag med cirka 90 000 anställda.

Industrins förutsättningar inför avtalsrörelsen8.6.2022 09:52:21 CEST | Pressmeddelande

Svensk industri är motorn för hela näringslivet – och det är industrins internationella konkurrenskraft som avgör vilka löneökningar Sverige kan bära. Nu går startskottet för avtalsrörelsen 2023. Hur ser förutsättningarna ut? Välkommen på pressfrukost med Industriarbetsgivarna och Innovations- och kemiindustrierna – IKEM i Näringslivets Hus, Storgatan 19 i Stockholm den 16 juni klockan 9.00.