Industrin vädjar om ökad reformtakt efter IPCC:s klimatrapport

Idag lanseras IPCC:s klimatrapport, ett vetenskapligt underlag som ska användas av beslutsfattare för att utforma klimatåtgärder. IKEM – Innovations- och kemiindustrierna i Sverige vädjar till regeringen om en ökad reformtakt. Industrin behöver tillgång till fossilfri el till konkurrenskraftiga priser, säkrad kompetensförsörjning och snabbare tillståndsprocesser.
Nils Hannerz, näringspolitisk chef IKEM. Foto: Bengt Säll.

Innovations- och kemiindustrin släpper ut ca 5,3 miljoner ton koldioxid, en tredjedel av industrins totala utsläpp. Nu vädjar IKEM till regeringen om en ökad reformtakt. Industrin står inför ett stort teknikkliv och de enorma klimatinvesteringarna måste ske nu. Omställningen kräver en mer effektiv och ambitiös klimatpolitik.

– Regeringen måste säkerställa att företagen får tillgång till fossilfri el till konkurrenskraftiga priser och att tillståndsprocesserna för ny grön teknik påskyndas. Teknikskiftet ställer också höga krav på personalens kompetens. Kompetensbristen är alarmerande och riskerar försena omställningen, säger Nils Hannerz, näringspolitisk chef på IKEM och hedersdoktor vid Lunds universitet, bland annat för sitt arbete för industrins klimatomställning.

Kemiindustrins produktion ligger tidigt i värdekedjan. Företagen producerar insatsvaror som är nödvändiga i den övriga industrin. Med en klimateffektiv produktion kan vi skapa hållbara produkter med låg miljöpåverkan åt hela värdekedjan. Kemiindustrin är alltså avgörande för omställningen, men utvecklingstakten styrs av de förutsättningar företagen får.

– Innovations- och kemiindustrin har redan idag de tekniska lösningar som krävs för att ersätta fossila råvaror och minska koldioxidutsläppen. Företagen kan göra både bränsle och insatsvaror av infångad koldioxid, textil- och plastavfall och av skogsrester och spillvirke. För att dessa stora investeringar ska bli verklighet behövs en långsiktig politik som banar vägen, säger Nils Hannerz, näringspolitisk chef på IKEM.

Nils Hannerz, näringspolitisk chef IKEM. Foto: Bengt Säll.