Industrins Ekonomiska Råd: Svensk industri i en ny världsordning

Det råder ett svårtolkat ekonomiskt läge. Det är därför viktigt att se till den långsiktiga utvecklingen. I sin årsrapport, som släpps idag, går Industrins Ekonomiska Råd igenom och kommenterar hur situationen i grunden påverkar vägvalen för svensk industri.

I rapporten konstateras bland annat:

• Ekonomin befinner sig i ett ovanligt osäkert läge. Många varnar för en löne-pris-spiral och stagflation precis som på 1970-talet

• Förutsättningarna på den globala marknaden har förändrats. Företagen har i ökad utsträckning börjat se över leverantörskedjor och lokalisering av produktion.

• Pandemi och Rysslands fördjupade invasion av Ukraina har förstärkt EU-kommissionens övertygelse om satsningar på en ny industripolitik.

• Därtill ritas den geopolitiska kartan om med ett isolerat Ryssland och där EU bland annat har att respondera mot en aktiv kinesisk industripolitik.

– Vad som händer i omvärlden får alltid konsekvenser för svenska företag och anställda. Vi ska dock inte överdriva den ekonomiska hotbilden. Industriavtalet och den svenska lönebildningsmodellen är utformade för att hantera just den typ av situation som världsekonomin nu befinner sig i, säger Ola Bergström, professor, företagsekonomiska institutionen, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

För mer information
Ola Bergström, ordförande Industrins Ekonomiska Råd: 031-786 15 44 / ola.bergstrom@handels.gu.se

Hela rapporten kan laddas ner från Industrirådets webbplats www.industriradet.se

Om Industrins Ekonomiska Råd
Industrins Ekonomiska Råd (IER) utses av Industriavtalets parter och består av fristående ekonomer. IER:s uppgift är att ta fram rapporter och utlåtanden på uppdrag av parterna. Ledamöter i IER är:
• Ola Bergström, professor, Göteborgs universitet (ordförande)
• Lena Sellgren, chefekonom, Business Sweden

Pressinbjudan Industridagen 2021/22 – Sverige som innovationsstormakt18.1.2022 14:00:00 CET | Pressinbjudan

Den 24 januari, med start kl 13.00 bjuds media in att delta på Industridagen 2021/2022 som arrangeras av Industrirådet i samarbete med region Västerbotten och Boliden. Årets Industridag sker som en livesänd eftermiddag från centrala Stockholm men med en stark närvaro av region Västerbotten som just nu befinner sig i en spännande utvecklingsfas. Dessutom avslöjas vinnaren av Industrins jämställdhetspris och prisutdelare är jämställdhetsminister Eva Nordmark (S). Vi erbjuder press och media att delta på plats i en rymlig lokal (max 10 journalister) med möjlighet att ställa frågor till våra gäster efter deras medverkan.

Minskad industriproduktion i Sverige leder till högre koldioxidutsläpp globalt21.10.2021 13:22:34 CEST | Pressmeddelande

Är vi på väg mot grön protektionism? Pressinbjudan till ny rapport av Industrins ekonomiska råd13.10.2021 15:06:15 CEST | Pressinbjudan