Industrins frikort från klimatkrav en feltolkning – måste rättas till

De företag i Sverige som ingår i EU:s utsläppshandel har felaktigt sluppit kompletterande klimatkrav under alla år. Naturskyddsföreningen välkomnar att Klimaträttsutredningen (SOU 2021:21) nu klargör att det går att ställa klimatkrav på dessa verksamheter. Men utredningen lyckas inte presentera ett förslag på hur befintliga verksamheters tillstånd ska kunna omprövas. Ett förbud mot användning av fossil energi till 2030 skulle lösa problemet, skriver Naturskyddsföreningen i sitt remissvar till utredningen.

– Vi befinner oss mitt i en klimatkris och behöver fler verktyg för att stoppa den. Äntligen blir det tydligt att det går att ställa kompletterande klimatkrav på verksamheter som omfattas av utsläppshandeln. Det är på tiden. Dessa verksamheter har alltså inte bara fått gratis utsläppsrätter, de har dessutom sluppit andra krav på att minska sina koldioxidutsläpp. De har i alla år haft frikort från klimatkrav, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Sverige har hittills tolkat EU-reglerna som att det inte går att ställa krav på utsläppsminskningar av växthusgaser för de verksamheter som omfattas av utsläppshandeln. Det innebär att de verksamheter som står för nästan 40 procent av Sveriges utsläpp av växthusgaser inte har några krav på exempelvis energieffektivisering, byte av bränsle eller byte till bästa möjliga teknik i syfte att få ner klimatutsläppen. Verksamheterna har samtidigt under alla år fått gratis utsläppsrätter, och har alltså under inte haft några som helst krav på att minska sina utsläpp av växthusgaser.

Den tolkningen gör Klimaträttsutredningen nu upp med, vilket Naturskyddsföreningen välkomnar i sitt remissvar. Enligt utredningen är det fullt möjligt att ställa kompletterande krav på verksamheter som ingår i utsläppshandeln.

Men samtidigt lyckas inte utredningen ta fram förslag på hur de företag som redan i dag har ett tillstånd för en viss verksamhet ska kunna få nya villkor. De allra flesta tillstånd i Sverige gäller för alltid, och måste omprövas på något sätt för att få in de nya villkoren i tillstånden. Naturskyddsföreningen befarar att det kommer att ta alldeles för lång tid att ompröva verksamheterna.

– Vi måste få ner utsläppen till noll inom det här decenniet. Det är ett faktum. För att komma dit måste dessa verksamheters klimatpåverkande utsläpp ner – och det snabbt. Med ett förbud mot användning av fossil energi inom industrin från år 2030 har Sverige större chans att klara sitt åtagande inom Parisavtalet, säger Johanna Sandahl.

Ett fossilförbud för verksamheter som kräver tillstånd enligt miljöbalken skulle enligt Naturskyddsförening vara att föredra framför omprövningar av flera skäl. Förutsebarheten är större med ett fossilförbud och kostnaderna för myndigheterna för omprövningar skulle undvikas. Alla verksamhetsutövare behöver minska sina utsläpp av växthusgaser. Myndigheterna kan bara ompröva ett fåtal tillstånd varje år och olika verksamheter kommer därför träffas av ökade klimatkrav vid olika tillfällen. Genom en lagstiftning med fossilförbud träffas alla verksamhetsutövare vid ett och samma tillfälle.

Bakgrund: Hälften av Sveriges utsläpp av växthusgaser kommer från verksamheter som är tillståndspliktiga enligt miljöbalken, och en stor del av dessa utsläpp kommer från några få anläggningar som ingår i EU:s utsläppshandelssystem. Anläggningar som tillhör tre olika företag står för hälften av den svenska industrins utsläpp. Tio anläggningar står för nästa 70 procent av industrins utsläpp. Ingen av dessa verksamheter har hittills haft några som helst krav alls för att minska sina utsläpp av växthusgaser. De ingår i systemet för utsläppsrätter och har under alla år fått gratis utsläppsrätter. Detta dels för att företagen verkar inom branscher som anses utsatta för internationell konkurrens, dels för att många svenska företag tillhör de bästa tio procenten vad gäller utsläpp per producerad vara enligt EU:s benchmarking och därför får gratistilldelning av den anledningen.

Efter att EU fattat beslut om ett höjt klimatmål, minus 55 procent till 2030, har också en revidering av EU:s klimatlagstiftning inletts. Även reglerna för utsläppshandeln, ETS, ska omförhandlas. Bland annat är den fortsatta gratistilldelningen uppe för diskussion, i kombination med förslag om klimattullar för EU gentemot omvärlden. I kommissionens reformförslag tänker man sig dock en gradvis utfasning, med till viss del fortsatt gratistilldelning fram till år 2035 även om en gränsjusteringsmekanism införs.

Sverige kan enligt Naturskyddsföreningen driva på utvecklingen inom EU genom att gå före och ställa högre krav på industrins klimatomställning, vilket kan ge en starkare ställning i de kommande förhandlingarna med andra medlemsländer.

Granskning: Stort gap mellan EU-parlamentarikernas miljöinsatser11.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningens granskning visar mycket stora skillnader mellan EU-parlamentarikernas engagemang och ambitionsnivå i EU:s miljöpolitik. Sverigedemokraterna får uselt betyg efter att ha röstat nej till nästan alla lagförslag. Moderaterna utmärker sig genom att de särskilt aktivt har motarbetat viktiga miljölagstiftningar i EU-parlamentet. Liberalerna däremot har röstat och agerat bra för miljön. Miljöpartiet och Vänsterpartiet får utmärkt miljöbetyg.

Pressinbjudan: Rovdjurskonferens och pressträff i Järvsö4.4.2024 14:19:23 CEST | Pressmeddelande

För första gången på många år möts jägare, lantbrukare, samer, forskare, miljöorganisationer och politiker på en konferens för att diskutera samexistens mellan människor och rovdjur. Välkommen på pressträff i Järvsö den 11 april kl 09.30 samt att bevaka rovdjurskonferensen på plats eller digitalt torsdag till lördag den 11–13 april. Konferensen arrangeras av Naturskyddsföreningen och WWF samt Ljusdals Naturskyddsförening och Naturskyddsföreningen Gävleborg.