Information om ändrad bolagsstruktur för Bonnier News Local

I samband med att Bonnier News och Amedia tillsammans förvärvade Hall Media våren 2020 skapades affärsområdet Bonnier News Local. Affärsområdet består idag av bolagen Bonnier News Local AB (f.d. Mittmedia), Hall Media samt HD-Sydsvenskan.

Bonnier News Local AB, som samägs av Bonnier News (80%) och Amedia (20%), står som ägare till Hall Media. Ägarskapet i HD-Sydsvenskan delas mellan Bonnier News och minoritetsägaren danska JP/Politikens Hus.

Nu görs bolagsstrukturen om och Bonnier News Local AB tar över Bonnier News ägande i HD-Sydsvenskan. Bonnier News Local AB blir på detta sätt moderbolag till både Hall Media och HD-Sydsvenskan.

Bolagen inom affärsområdet Bonnier News Local arbetar redan idag som en operativ enhet, och genom förändringen av ägarförhållandena knyts nu enheterna samman även legalt. Den ändrade bolagsstrukturen förstärker också Bonnier News partnerskap med Amedia, detta rustar för framtiden och påskyndar den digitala transformationen av svensk lokaljournalistik.

Bonnier News kraftsamlar och skapar ny organisation för läsarintäkter9.11.2021 11:00:17 CET | Pressmeddelande

I våras blev det klart att Bonnier News samlar verksamheterna för koncernens svenska läsarintäkter i en central organisation under ledning av Alexander Lydecker. Under hösten har arbete pågått med att genomlysa den nya verksamheten och utveckla nya arbetssätt. ”Vi håller på att bygga en snabb och skalbar organisation som ska kunna växa samtidigt som vi fortsätter att ta marknadsandelar. Många har under de senaste månaderna jobbat intensivt med det här och jag är djupt imponerad över mina medarbetares stora kapacitet. Jag är också övertygad om att vi tillsammans håller på att skapa något unikt”, säger Alexander Lydecker, CCO Bonnier News.

Lena Philipson blir chefredaktör för Skånska Dagbladet26.10.2021 09:44:12 CEST | Pressmeddelande