Inga ungdoms-EM i basket i sommar

Precis som nästan alla stora idrottsmästerskap det här året har nu även sommarens ungdoms-EM i basket fått ställas in. Det beslutet fattade FIBA Europas styrelse igår kväll.

FIBA Europa tog igår beslutet att ställa in alla sommarens EM-turneringar för ungdomslandslag (U16, U18 och U20, A- B- och C-divisioner). Orsaken är såklart coronavirusets fortsatta spridning över världen och framförallt i Europa.

Grunden till beslutet är att varken spelarna eller arrangörerna kommer att hinna förbereda sig för turneringarna på grund av Covid-19-pandemin, vilka möjligheter som finns att resa mellan länder då det inte går att säga i nuläget vilka begränsningar som gäller i varje europeiskt land under juli-augusti.

- Ett väntat och logiskt beslut, men också ett mycket nedslående sådant. För alla oss som är aktiva inom och intresserade av landslagsbasket, har sommaren blivit synonym med Ungdoms-EM. 2020 kommer givetvis kännas ofullständigt, säger landslagsansvarige Fredrik Joulamo.

- Men det är i motgångar och tuffa tider som riktigt bra spelare växlar upp och tränar ännu hårdare, för att komma tillbaka starkare. Alla de som har ambition att spela i landslag 2021 har nu en gyllene chans att bygga upp sig, slipa på detaljerna och dessutom spendera mer tid med nära och kära än man hade kunnat en EM-sommar. Utnyttja tiden väl, och framförallt – ta hand om er.

Sex av Sveriges ungdomslandslag skulle spelat EM-turneringarna i sommar, i Georgien (HU20), Ungern (DU20), Rumänien (HU18), Österrike (DU18), Bulgarien (HU16) och Bosnien-Hercegovina (DU16). Länderna som skulle arrangera ungdoms-EM sommaren 2020 kommer att ha möjlighet att behålla arrangörsrättigheterna till 2021 istället. Gruppindelningen för respektive turnering kommer dock inte att behållas, utan en ny grupplottning görs i vinter.

För redan långt gångna förberedelser och planering inför sommarens verksamhet, förändrar såklart FIBA:s beslut förutsättningarna för SBBF:s landslagsverksamhet över en natt. Även om beslutet var något man börjat förbereda sig på, så skapar det en stort tomrum i tidsplanen. Hur ungdomslandslagsverksamheten kommer att se ut under sommaren beror också på situationen i Sverige.

- Vi kommer nu att se över möjligheterna till alternativ landslagsverksamhet senare under sommaren, och avser definitivt anordna landslagsläger om våra nationella riktlinjer tillåter sådana, men det får vi anledning att återkomma med, säger Joulamo.

För sommarens 3x3-landslagsverksamhet och turneringar så har FIBA beslutat att skjuta upp EM-kval och EM-slutspelet för 3x3-seniorer på obestämd tid. EM-kvalet skulle spelas 22-24 maj och EM-slutspelet 25-27 juni. För U18-3x3 har inga beslut tagits än.

Läs FIBA:s pressmeddelande >>>