Ingen ung människa ska få sitt liv beskuret

En ny rapport visar att nästan var sjätte elev i nian i storstäderna lever under något slags hedersförtryck. 6000 elever i Stockholm, Göteborg och Malmö ingår i kartläggningen.

- Det här ser vi mycket allvarligt på. Som ett feministiskt parti kan vi aldrig acceptera att unga tjejer och kvinnors fri- och rättigheter begränsas så här. Vi vet också att det är många killar som drabbas. De måste känna att samhället står på deras sida, säger Maj Karlsson, socialpolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

Elevernas svar visar att det rör sig om allt ifrån vardagliga begränsningar till trakasserier och våld - både fysiskt och psykiskt.

- Det är viktigt att samhället agerar på alla arenor, ingen ung människa ska behöva få sitt liv beskuret. En väg kan vara genom ökat stöd till skolhälsovård, kompetenshöjning om hedersrelaterade normer inom socialtjänsten. För att bryta hedersnormer behövs också ökad kunskap och verktyg för att arbeta med familjer som omgärdas av dessa. Vid allvarliga fall där barn är i fara måste socialtjänst och rättsväsende agera snabbt för att skydda de utsatta, avslutar Maj Karlsson.

Kartläggningen har gjorts av forskare på Örebro universitet i samarbete mellan Stockholm, Göteborg och Malmö.

Vänsterpartiets pressjour: 070-620 00 64 (ej sms)

Vänsterpartiet: Den misslyckade LSS-utredningen måste göras om10.1.2019 16:02Pressmeddelande

Den LSS-utredning som presenteras idag är ett misslyckande som inte respekterar lagens intentioner. För Vänsterpartiet är det en självklarhet att alla människor ska kunna leva fullvärdiga liv. Vi kommer att agera för att utredningen nu läggs i papperskorgen och att de lagändringar som behövs för att säkra människors lika värde kommer till stånd. Vi kommer att ta ett utskottsinitiativ för att tillsätta en ny snabbutredning och kräva att frågan tas upp i en aktuell politisk debatt i riksdagen. - Personlig assistans har förbättrat livskvaliteten enormt för många och är en av de viktigaste jämlikhetsreformerna i Sveriges historia. Vi kommer aldrig att acceptera något annat än att lagens grundintention erkänns, med fokus på lika rätt och full delaktighet i samhället för alla dem som behöver assistans, säger Maj Karlsson, socialpolitisk talesperson i Vänsterpartiet. Cirka 2000 människor har fått assistansen indragen under de senaste åren, men den aktuella LSS-utredningen har ingen lösning på