Ingen ung människa ska få sitt liv beskuret

En ny rapport visar att nästan var sjätte elev i nian i storstäderna lever under något slags hedersförtryck. 6000 elever i Stockholm, Göteborg och Malmö ingår i kartläggningen.

- Det här ser vi mycket allvarligt på. Som ett feministiskt parti kan vi aldrig acceptera att unga tjejer och kvinnors fri- och rättigheter begränsas så här. Vi vet också att det är många killar som drabbas. De måste känna att samhället står på deras sida, säger Maj Karlsson, socialpolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

Elevernas svar visar att det rör sig om allt ifrån vardagliga begränsningar till trakasserier och våld - både fysiskt och psykiskt.

- Det är viktigt att samhället agerar på alla arenor, ingen ung människa ska behöva få sitt liv beskuret. En väg kan vara genom ökat stöd till skolhälsovård, kompetenshöjning om hedersrelaterade normer inom socialtjänsten. För att bryta hedersnormer behövs också ökad kunskap och verktyg för att arbeta med familjer som omgärdas av dessa. Vid allvarliga fall där barn är i fara måste socialtjänst och rättsväsende agera snabbt för att skydda de utsatta, avslutar Maj Karlsson.

Kartläggningen har gjorts av forskare på Örebro universitet i samarbete mellan Stockholm, Göteborg och Malmö.

Vänsterpartiets pressjour: 070-620 00 64 (ej sms)

Vänsterpartiet säger nej till höjd pensionsålder29.5.2019 11:39:42 CESTPressmeddelande

Igår lade regeringen fram sitt förslag om höjd pensionsålder. Vänsterpartiet är kritiskt till höjningen då många inte klarar att arbeta ens till dagens pensionsålder. Det är helt orealistiskt att bara fokusera på åldern när det inte kombineras med kraftfulla satsningar på ett mer hållbart arbetsliv. - Den som arbetat ett helt yrkesliv ska kunna leva ett gott och värdigt liv. Så ser det inte ut med dagens pensionssystem. Av Kommunals medlemmar har 7 av 10 så låg inkomstpension att de får garantipension, trots att de har arbetat hela livet. Detta borde regeringen göra något åt, istället för att höja pensionsåldern, säger Nooshi Dadgostar, vice ordförande i Vänsterpartiet. Den höjda pensionsåldern motiveras med att vi lever längre och klarar av att arbeta längre. Det stämmer dock inte. Korttidsutbildade personers livstid minskar och klyftorna i arbetslivet ökar. Och för dem som klarar av några år extra blir effekterna ändå små. Enligt Kommunals beräkningar ger varje enskilt år efter 66 år