Ingen ung människa ska få sitt liv beskuret

En ny rapport visar att nästan var sjätte elev i nian i storstäderna lever under något slags hedersförtryck. 6000 elever i Stockholm, Göteborg och Malmö ingår i kartläggningen.

- Det här ser vi mycket allvarligt på. Som ett feministiskt parti kan vi aldrig acceptera att unga tjejer och kvinnors fri- och rättigheter begränsas så här. Vi vet också att det är många killar som drabbas. De måste känna att samhället står på deras sida, säger Maj Karlsson, socialpolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

Elevernas svar visar att det rör sig om allt ifrån vardagliga begränsningar till trakasserier och våld - både fysiskt och psykiskt.

- Det är viktigt att samhället agerar på alla arenor, ingen ung människa ska behöva få sitt liv beskuret. En väg kan vara genom ökat stöd till skolhälsovård, kompetenshöjning om hedersrelaterade normer inom socialtjänsten. För att bryta hedersnormer behövs också ökad kunskap och verktyg för att arbeta med familjer som omgärdas av dessa. Vid allvarliga fall där barn är i fara måste socialtjänst och rättsväsende agera snabbt för att skydda de utsatta, avslutar Maj Karlsson.

Kartläggningen har gjorts av forskare på Örebro universitet i samarbete mellan Stockholm, Göteborg och Malmö.

Vänsterpartiets pressjour: 070-620 00 64 (ej sms)

Lotta Johnsson Fornarve svepte Björn Söder ur talmansstolen  – en seger för demokratin24.9.2018 16:47Pressmeddelande

Vänsterpartiets Lotta Johnsson Fornarve fick flest röster i omröstningen om posten som riksdagens andre vice talman. – Det känns fantastiskt hedrande. Jag känner mig också lättad över att riksdagen har markerat att Sverigedemokraterna inte är ett parti som alla andra. Vi kan inte ha en talman som inte står upp för alla människors lika värde, säger Lotta Johnsson Fornarve. Lotta Johnsson Fornarve valdes in i riksdagen 2014 och har under mandatperioden suttit i civilutskottet, Europarådet, arbetande ersättare i utrikesutskottet, försvarsutskottet och försvarsberedningen. Sedan 2017 är hon Vänsterpartiets försvarspolitiska talesperson och hon har tidigare suttit med i Vänsterpartiets partistyrelse. Lotta Johnsson Fornarve har även varit internationell sekreterare för ISAK, en paraplyorganisation mot apartheid, och suttit i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen i Oxelösund och Linköping. – Det här är väldigt glädjande. Nu har riksdagen visat att man inte vill ha en talman som uttrycker sig