Ingen uppgörelse om trygghet och omställning

Förhandlingarna om ett nytt Saltsjöbadsavtal mellan LO, PTK och Svenskt Näringsliv strandade i natt.

- Det har varit en tuff men konstruktiv förhandling mellan parterna, tyvärr nådde vi inte hela vägen fram denna gång, säger Susanna Gideonsson, LOs ordförande.

- Vårt viktigaste mål med förhandlingen var att öka tryggheten för våra medlemmar. Det handlar framförallt om att begränsa de otrygga anställningarna, som spridit sig som en farsot, och öka möjligheterna för omställning, fortsätter Susanna Gideonsson.

- Vi ger inte upp. Vi kommer att använda alla till buds stående medel för att lyckas. Runt hörnet väntar nu en avtalsrörelse där flera förbund kommer att driva dessa frågor. Det viktiga är att det här är frågor för parterna, inte för politikerna, säger Susanna Gideonsson.

LO begärde den 6 november 2017 förhandling med Svenskt Näringsliv för att uppnå tryggare anställningar och förstärkt omställningsförmåga. Bakgrunden var den alltmer tudelad arbetsmarknad där en växande grupp arbetstagare inte omfattas av en godtagbar trygghet och rimliga utvecklingsmöjligheter.

- Det är flera skäl till att vi inte lyckades denna gång men framförallt var det den så kallade LAS-utredningen som satte krokben för arbetsmarknadens parter. Den försvårade för oss att komma överens i viktiga frågor. Utredningens förslag låg som en blöt filt över förhandlingarna, fortsätter Susanna Gideonsson.

- Ytterst är det Centerpartiet och Liberalerna som kraschade denna förhandling genom att driva igenom LAS-utredningen. Nu ska vi se till att stoppa utredningens förslag. Våra medlemmar behöver mer, inte mindre trygghet, avslutar Susanna Gideonsson.