Ingen vinnare i årets avtalsrörelse

2-årigt avtal på sammanlagt 7,4 procent är resultatet av en historiskt svår avtalsrörelse. Kortsiktigt innebär det att både företag och deras medarbetare kan uppfattas som förlorare. Vinnare är i stället industriavtalets stabilitet och svensk ekonomis förutsättningar för återhämtning.
Anna Freij, förhandlingschef Grafiska Företagen & Eva Glückman, vd Grafiska Företagen

Hög inflation och besvärligt konjunkturläge har gjort detta till den svåraste avtalsrörelsen på många år. Resultatet är ett avtal med de högsta nivåerna i industriavtalet historia för företagen, men som samtidigt inte ger några reallöneökningar för medarbetarna. Ur det perspektivet ett avtal utan vinnare.

- Det visar på industriavtalets styrka att vi nått en överenskommelse under dessa svåra omständigheter. Ett tvåårigt avtal bidrar positivt till den samhällsekonomiska återhämtningen, vilket också kommer att gynna företagen och deras anställda på sikt, säger Anna Freij, förhandlingschef Grafiska Företagen

Avtalet gäller för två år, med en löneökningstakt på 4,1 procent det första året och 3,3 procent det andra året. Utöver detta innehåller avtalet en höjning av de lägsta lönerna på 1 350 kr, vilket tyvärr höjer trösklarna in på arbetsmarknaden.

- Givet det komplicerade ekonomiska läget och hur löneökningstakten ser ut i vår omvärld innebär avtalet att parterna tagit ett stort ansvar för att skapa stabilitet och förutsättningar som kommer att motverka inflationen, säger Eva Glückman, vd Grafiska Företagen

Det nya avtalet gäller från och med den 1 april 2023 till och med den 31 mars 2025.

Fakta:

• 2-årigt avtal, ej uppsägningsbart, 1 april 2023 – 31 mars 2025
  • Sammanlagt avtalsvärde 7,4 procent
  • År ett 4,1 procent
  • År två 3,3 procent
  • Inom det samlade avtalsvärdet ingår bland annat också:
    - första året en höjning av avtalens lägsta lönenivå med 1 350 kr
    - avsättningar till deltidspension

Industriavtalet:
Arbetsgivarna inom industrin: Teknikföretagen, Gröna arbetsgivare, Grafiska Företagen, Industriarbetsgivarna, IKEM, Livsmedelsföretagen, Trä- & Möbelföretagen och TEKO
Facken inom industrin: Unionen, IF Metall, Sveriges Ingenjörer, GS-facket och Livs

Grafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska branschen. Våra drygt 350 medlemsföretag med 10 000 anställda utvecklar, förpackar och distribuerar budskap för hela samhället: undervisningsmaterial för våra barns lärande, valsedlar så att vi kan rösta, etiketter för säkerheten i våra bilar och medicinförpackningar för dem som är sjuka.