Ingen vinnare i årets avtalsrörelse
Hög inflation och besvärligt konjunkturläge har gjort detta till den svåraste avtalsrörelsen på många år. Resultatet är ett avtal med de högsta nivåerna i industriavtalet historia för företagen, men som samtidigt inte ger några reallöneökningar för medarbetarna. Ur det perspektivet ett avtal utan vinnare.
- Det visar på industriavtalets styrka att vi nått en överenskommelse under dessa svåra omständigheter. Ett tvåårigt avtal bidrar positivt till den samhällsekonomiska återhämtningen, vilket också kommer att gynna företagen och deras anställda på sikt, säger Anna Freij, förhandlingschef Grafiska Företagen
Avtalet gäller för två år, med en löneökningstakt på 4,1 procent det första året och 3,3 procent det andra året. Utöver detta innehåller avtalet en höjning av de lägsta lönerna på 1 350 kr, vilket tyvärr höjer trösklarna in på arbetsmarknaden.
- Givet det komplicerade ekonomiska läget och hur löneökningstakten ser ut i vår omvärld innebär avtalet att parterna tagit ett stort ansvar för att skapa stabilitet och förutsättningar som kommer att motverka inflationen, säger Eva Glückman, vd Grafiska Företagen
Det nya avtalet gäller från och med den 1 april 2023 till och med den 31 mars 2025.
Fakta:
- 2-årigt avtal, ej uppsägningsbart, 1 april 2023 – 31 mars 2025
- Sammanlagt avtalsvärde 7,4 procent
- År ett 4,1 procent
- År två 3,3 procent
- Inom det samlade avtalsvärdet ingår bland annat också:
- första året en höjning av avtalens lägsta lönenivå med 1 350 kr
- avsättningar till deltidspension
Industriavtalet:
Arbetsgivarna inom industrin: Teknikföretagen, Gröna arbetsgivare, Grafiska Företagen, Industriarbetsgivarna, IKEM, Livsmedelsföretagen, Trä- & Möbelföretagen och TEKO
Facken inom industrin: Unionen, IF Metall, Sveriges Ingenjörer, GS-facket och Livs
Nyckelord
Kontakter
Johan GrauersKommunikationschef
Tel:+46 706 725 285johan.grauers@grafiska.seBilder
Om
Grafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska branschen. Våra drygt 350 medlemsföretag med 10 000 anställda utvecklar, förpackar och distribuerar budskap för hela samhället: undervisningsmaterial för våra barns lärande, valsedlar så att vi kan rösta, etiketter för säkerheten i våra bilar och medicinförpackningar för dem som är sjuka.
Följ Grafiska Företagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Grafiska Företagen
Student från Sundsvall finalist i tävling om yttrandefrihet12.4.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Med affischen ”Bränning av helig bok” där Pippi Långstrump bränns på bål blev designstudenten Johanna Haraldh från Sundsvall en av tio finalister i årets PrintPower Award. Affischen drar paralleller till både koranbränningar och häxbränningar och väcker frågor om vad som är tillåtet inom ramen för yttrandefrihet.
Student från Uppsala finalist i tävling om yttrandefrihet12.4.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Med affischen ”Innanför” som visar en liten skrikande figur instängd i en rysk babusjkadocka blev designstudenten Agnes Nordh från Uppsala en av tio finalister i årets PrintPower Award. Affischen visar hur vi gömmer våra åsikter av rädsla.
22-årig designstudent spränger yttrandefriheten – vinner pris12.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med affischen ”Sprängkraft”, som visar pennor formerade till en dynamitladdning, vinner den 22-åriga designstudenten Isabella Wretman årets PrintPower Award. Affischen belyser kraften i det skrivna ordet, den hotade yttrandefriheten och de risker som kommer med att uttrycka sig fritt.
Berättarministeriet prisas på Läromedlets dag8.11.2023 07:46:31 CET | Pressmeddelande
Berättarministeriet har under 12 år gjort avgörande insatser i utsatta områden för ungas läs- och skrivförmåga. Färdigheter som är grundläggande för att kunna ta till sig utbildning och bli en väl fungerande samhällsmedborgare. För detta belönas nu Berättarministeriet med Grafiska Företagens och Medieföretagens branschpris på 100 000 kr.
Positiv trend för grafiska företag har brutits14.7.2023 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Konjunkturrapporten för första halvåret 2023 visar att den positiva trend som grafiska branschen varit inne i nu har brutits. Sedan toppen under 2022 har orderingången minskat och produktionsvolymen sjunkit. Det finns dock ljusglimtar som att orderingången visar tecken på återhämtning och att antalet sysselsatta i branschen hittills har hållit sig stabilt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum