Ingenjör toppar listan över svenskarnas drömjobb

För andra året i rad toppar ingenjör listan över svenskarnas drömjobb, visar Sveriges största arbetslivspanel Manpower Work Life. Att nå sitt drömjobb blir allt viktigare, och självförtroendet när det gäller att landa drömjobbet ökar. Var fjärde svensk tror att de kommer nå sitt drömjobb.

– Kompetenskraven på den svenska arbetsmarknaden förändras snabbt och tekniska färdigheter efterfrågas allt mer. Ingenjörsutbildningen utvecklar både tekniska kunskaper och mjuka förmågor, en eftertraktad kombination som bäddar för framtida karriärmöjligheter, säger Mikael Jansson, vd för ManpowerGroup.

Män vill bli ingenjörer, kvinnor administratörer
Ingenjör kniper förstaplatsen på listan svenskarnas drömjobb för andra året i rad. På andra och tredje plats över svenskarnas drömjobb finns säljare och administratör. Men det finns vissa skillnader mellan könen. På kvinnornas drömjobbslista hamnar ingenjör först på femte plats. I topp tre finns administratör, ekonom och socionom/kurator, medan männens topp tre drömjobb är ingenjör, säljare och programmerare.

– Det är tråkigt att det inte finns fler teknikyrken bland kvinnornas drömjobb, men tack och lov finns många goda initiativ som vill ändra på detta. Och det verkar som att det börjar ge resultat. Unga kvinnor listar både entreprenör, programmerare och ingenjör bland sina drömjobb, säger Mikael Jansson.

Allt fler vill ha och tror att de kan få drömjobbet
Det blir allt viktigare för svenskarna att nå drömjobbet. Sedan 2016 har andelen som tycker att det är viktigt att nå drömjobbet ökat från 26 procent till 40 procent i år. Även självförtroendet när det gäller att nå drömjobbet har ökat under samma period, från 30 procent år 2016 till 41 procent i år.

– Vad drömjobbet innebär varierar från person till person. Börja med att identifiera vad du vill ha ut av jobbet och vad som är viktigt för att du ska trivas på en arbetsplats. Utgå från dessa kriterier, både för att utvärdera ditt nuvarande jobb och när du ser dig om efter nya möjligheter, tipsar Mikael Jansson.

Generellt är det som lockar mest med drömjobbet att det ger möjlighet till personlig utveckling. Undersökningen visar också att de främsta drivkrafterna rör vid teman som bidrag till en positiv samhällsutveckling och personlig flexibilitet. Hög lön och status kommer långt ner på listan över vad som gör drömjobbet attraktivt.

Topplista: Svenskarnas drömjobb 2019, jämförelse med 2018
Topplista: Männen respektive kvinnornas drömjobb 2019
Faktablad: Drömjobbet 2019

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Topplista: Svenskarnas drömjobb 2019, jämförelse med 2018

Webbdesigner

Förskolelärare

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes av Inizio på uppdrag av ManpowerGroup under juni 2019 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 1 804 personer har svarat på undersökningen.

Manpower Work Life har i flera år hjälpt oss att vara experter på trender på arbetsmarknaden. Sedan 2007 har ManpowerGroup varje år ställt frågor till svenska folket om deras syn på arbete och karriär, och allt som hör till arbetslivet.

Södermalmsallén 36

0771-55 99 00http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta, utveckla och leda talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Våra innovativa lösningar hjälper varje år organisationer att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter människor i arbete. ManpowerGroup™ i Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Ny jobbprognos: Stiltje på arbetsmarknaden i telekom- och kommunikationsbranscherna i början av året11.1.2023 08:15:00 CET | Pressmeddelande

Arbetsgivarna i telekom- och kommunikationsbranscherna förväntar sig en oförändrad sysselsättning inför det första kvartalet 2023. Det skiljer sig markant från den genomsnittliga sysselsättningsprognosen för alla branscher, som ligger på +23 procent. Samtidigt är det stor skillnad mellan prognoserna för olika branscher och regioner, visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.

Fortsatt starka anställningsplaner för bank-, finans- och fastighetsbranscherna under Q111.1.2023 07:55:00 CET | Pressmeddelande

Arbetsgivarna i bank-, finans- och fastighetsbranscherna förväntar sig en sysselsättningsprognos på +35 procent inför det första kvartalet 2023, vilket är högre än riksgenomsnittet på +23 procent och den näst högsta prognosen av alla branscher. Samtidigt är det stor skillnad mellan prognoserna för olika branscher och regioner, visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.

Ny jobbprognos: Inbromsning för arbetsmarknaden i norra Sverige i starten av året10.1.2023 08:20:00 CET | Pressmeddelande

Arbetsgivarna i Norra Sverige förväntar sig en sysselsättningsprognos på +15 procent inför det första kvartalet 2023, vilket innebär en minskning med 17 procentenheter jämfört med förra kvartalets starka prognos. Norra Sveriges jobbprognos inför det första kvartalet är lägre än riksgenomsnittet på +23 procent. Generellt är det stor skillnad mellan prognoserna för olika branscher och regioner, visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.

Försiktig start på 2023 för arbetsmarknaden i Östra Götaland10.1.2023 08:15:00 CET | Pressmeddelande

Arbetsgivarna i Östra Götaland förväntar sig en sysselsättningsprognos på +12 procent inför det första kvartalet 2023, vilket innebär en minskning med 19 procentenheter jämfört med förra kvartalets starka prognos. Östra Götalands jobbprognos är rejält lägre än riksgenomsnittet på +23 procent. Generellt är det stor skillnad mellan prognoserna för olika branscher och regioner, visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.