Inger Arenander till Svenska Dagbladet

Inger Arenander är en av Sveriges mest rutinerade och kunniga politikreportrar. Nu blir hon en del av Svenska Dagbladets nyhetsredaktion. ”Med den här rekryteringen får vi tillgång till en av landets absolut främsta intervjuare och stärker SvD:s politikbevakning ytterligare, säger redaktionschef Martin Ahlquist.
Få journalister kan mäta sig med Inger Arenanders erfarenhet som politisk reporter. Nu blir hon en del av  Svenska Dagbladets politikredaktion. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD
Få journalister kan mäta sig med Inger Arenanders erfarenhet som politisk reporter. Nu blir hon en del av Svenska Dagbladets politikredaktion. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD

– Jag ser fram emot att få skriva i en kvalitetstidning som Svenska Dagbladet och delta i bevakningen av makthavare inom politiken och andra områden, säger Inger Arenander själv om det nya uppdraget.

För ett år sedan startade Svenska Dagbladet ett omfattande förändringsarbete för att ta tidningen till en ny position. Det handlar bland annat om att stärka relationen till läsarna och fullt ut svara mot de behov och krav som förväntas av en modern tidning online.

Värvningen av Inger Arenander är en viktigt del i det utvecklingsarbetet. Få journalister kan mäta sig med hennes erfarenhet som politisk reporter i allmänhet och inrikespolitisk i synnerhet.

–  Det ska bli oerhört roligt att få del av hennes stora kunskap och långa erfarenhet. Politik är ett av de viktigaste områdena för SvD:s läsare och det känns jättekul att på det här sättet förstärka bevakningen. Jag ser fram emot både ansvarsutkrävande politikerintervjuer och porträtt av mer okända makthavare bakom kulisserna, säger Svenska Dagbladets politikchef Tobias Brandel.

Inger Arenander har större delen av sitt yrkesliv arbetat på Sveriges Radio där hon började som politikreporter på Ekot 1984. Hon var med och startade Ekots Lördagsintervju och har också i många år varit inrikespolitisk kommentator på Ekot.

– Jag kan inte tänka mig en mer spännande och intressant tid att följa svensk inrikespolitik än nu. Sverige brottas med stora och komplicerade frågor och redan pågår en skarp strid om hur landet ska styras efter nästa val, säger Inger Arenander.

Martin Ahlquist, redaktionschef, Svenska Dagbladet. Tel: 070-162 24 85.E-post: martin.ahlquist@svd.se
Tobias Brandel, politikchef, Svenska Dagbladet. Tel: 070-739 07 15. E-post: tobias.brandel@svd.se

Inger Arenander går till Svenska Dagbladet. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD
Martin Ahlquist, redaktionschef, Svenska Dagbladet