IKEA

Ingka Group ökar sina hållbarhetsinvesteringar med över 6 miljarder kronor under hela kommande år

Dela
Ingka Group kommer att öka sina investeringar med syfte att nå IKEA:s övergripande mål att bli klimatpositivt till år 2030*. Under kommande 12 månader har koncernen åtagit sig att investera cirka 6 miljarder kronor i företag, lösningar och i den egna verksamheten, vilket innebär att den totala summan för investeringar i hållbarhet uppgår till 3,8 miljarder euro – närmare 40 miljarder kronor.

Sedan 2009 har Ingka Group investerat i innovativa företag som stöttar koncernens hållbarhetsmål, inklusive målet att uppnå 100 procent förnybar energi i hela verksamheten. I nästa steg kommer koncernen att fokusera på investeringar i företag och lösningar som har direkt inverkan på Parisavtalet och FN:s mål för hållbar utveckling.

Företaget implementerar också en strategi för investeringar i enbart fossilfritt för att anpassa sig till nya uppdaterade kriterier för socialt ansvarstagande samt miljö- och företagsstyrning (ESG). Dessutom kommer en översyn av globala och lokala pensionsfonder i 31 länder att genomföras för att säkerställa att de överensstämmer med ESG-kriterierna.

- Vi är övertygade om att det är bra för våra affärer att vara ett ansvarstagande företag. Trots de stora utmaningar världen står inför ligger det fortfarande i våra egna händer att ändra riktning på klimatkrisen. Vi vill vara en del av lösningen och kommer därför att fortsätta fokusera våra framtida investeringar på att säkerställa en grönare, renare och mer inkluderande återhämtning, säger Juvencio Maeztu, vice VD och CFO på Ingka Group. 

Ingka Group har som ambition att vidta åtgärder som bidrar till IKEA:s övergripande ambition att till år 2030 minska utsläppen av koldioxid med mer än vad koncernens värdekedja släpper ut*. Tidigare i år meddelade IKEA att man minskat sitt klimatavtryck med 4,3 procent samtidigt som IKEA-verksamhetens tillväxt var 6,5 procent.

Ingka Group äger för närvarande 546 vindkraftverk i 14 länder, två solcellsparker med totalt 1,5 miljoner solpaneler och dessutom mer än 920 000 solpaneler på taken till varuhus, kontor och lager. Dessa investeringar bidrar till att Ingka Group når sitt mål att producera lika mycket förnybar energi som de förbrukar. 

- Vi arbetar ständigt med att göra mer hållbara val för att ytterligare minska vårt klimatfotavtryck. Sedan flera år har vi 46 egna vindkraftverk i Dalarna och Härjedalen som producerar mer energi än vad vi förbrukar i våra byggnader. För att möjliggöra för våra kunder att ta ett större klimatansvar lanserade vi i höstas också solceller och nyligen lanserade vi plantbullen, vårt växtbaserade alternativ till den klassiska köttbullen, säger Jonas Carlehed, Hållbarhetschef, IKEA Retail Sverige och tillägger att IKEA Sverige i höst kommer att växla upp ambitionen ytterligare och lansera flera spännande initiativ som stödjer IKEAs resa mot att bli klimatpositiva.

IKEA stödjer EU:s gröna giv och uppmanar EU att utveckla sitt återstartspaket för att stödja och accelerera omställningen till en klimatneutral och cirkulär ekonomi och färdplanen "Exponential Climate Action" för att halvera växthusgaser i absoluta tal till 2030, lösningar som har positiv effekt för kunder, samhällen, medarbetare och planeten.

Under de senaste fem åren har Ingka Group även investerat i, och samarbetar med, företag som:

• RetourMatras, ett företag som gör det möjligt att återvinna mer än 90 % av materialet i en madrass.

• Morssinkhof Rymoplast, en ledande aktör inom den europeiska plaståtervinningsindustrin.

• Winnow, ett företag som har utvecklat en AI-aktiverad lösning för spårning av matavfall för att minska matsvinnet i storkök

• Aerofarms är ett indoor urban farming company,

• Terramera arbetar med biobekämpningsmedel och

• Optoro, en leverantör av en mjukvaruplattform för omvänd logistik för återförsäljare.

Ingka Group tillkännagav investeringen vid ett virtuellt hållbarhetsevenemang, ONE HOME, ONE PLANET, ett tvådagars evenemang med över 300 ledare inom hållbarhet, NGOs och andra företagsledare.

* Becoming climate positive is about reducing more greenhouse gas emissions than what the IKEA value chain emits. IKEA will eliminate GHG emissions in line with Paris Agreement, store carbon in land, plants and products, go beyond IKEA – by addressing a footprint larger than the IKEA value chain, take action together - engage with others to realise a 1.5°C world. Read more about the IKEA commitment here

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jonas Carlehed, Hållbarhetschef på IKEA Sverige, som nås via IKEA Sveriges presstjänst på 0476-44 07 70.

Eller: Ingka Group Media Relations, press.office@ingka.com på +46 (0) 709 93 63 76.

Nyckelord

Bilder

Om

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 164 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

 

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

IKEA lanserar ett nytt och personligt lojalitetsprogram för sina medlemmar13.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

IKEA Sverige blir ett av de första länderna i världen att lansera ett helt nytt lojalitetsprogram inom IKEA Family, där medlemmar nu får personliga förmåner. Genom att handla och interagera med IKEA samlar medlemmar nu poäng, vilket sedan kan omvandlas till personliga förmåner. Det nya poängsystemet innebär skräddarsydda belöningar anpassat efter varje kunds unika önskemål och behov.

IKEA Sverige fortsätter att ta marknadsandelar och investerar ytterligare i sänkta priser10.10.2024 13:01:16 CEST | Pressmeddelande

IKEA Sveriges försäljning för verksamhetsår 2024* uppgick till 17,7 miljarder kronor, en minskning med 7,9 procent jämför med föregående år. Under året har IKEA Sverige investerat 1,5 miljarder kronor i att sänka priserna och fler än 3200 produkter har fått ett nytt lägre pris. Investeringarna i sänkta priser, för att skapa ett mer tillgängligt och prisvärt sortiment, och att utveckla IKEA i Sverige fortsätter under kommande verksamhetsår.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye