Ingka Group ökar sina hållbarhetsinvesteringar med över 6 miljarder kronor under hela kommande år
Sedan 2009 har Ingka Group investerat i innovativa företag som stöttar koncernens hållbarhetsmål, inklusive målet att uppnå 100 procent förnybar energi i hela verksamheten. I nästa steg kommer koncernen att fokusera på investeringar i företag och lösningar som har direkt inverkan på Parisavtalet och FN:s mål för hållbar utveckling.
Företaget implementerar också en strategi för investeringar i enbart fossilfritt för att anpassa sig till nya uppdaterade kriterier för socialt ansvarstagande samt miljö- och företagsstyrning (ESG). Dessutom kommer en översyn av globala och lokala pensionsfonder i 31 länder att genomföras för att säkerställa att de överensstämmer med ESG-kriterierna.
- Vi är övertygade om att det är bra för våra affärer att vara ett ansvarstagande företag. Trots de stora utmaningar världen står inför ligger det fortfarande i våra egna händer att ändra riktning på klimatkrisen. Vi vill vara en del av lösningen och kommer därför att fortsätta fokusera våra framtida investeringar på att säkerställa en grönare, renare och mer inkluderande återhämtning, säger Juvencio Maeztu, vice VD och CFO på Ingka Group.
Ingka Group har som ambition att vidta åtgärder som bidrar till IKEA:s övergripande ambition att till år 2030 minska utsläppen av koldioxid med mer än vad koncernens värdekedja släpper ut*. Tidigare i år meddelade IKEA att man minskat sitt klimatavtryck med 4,3 procent samtidigt som IKEA-verksamhetens tillväxt var 6,5 procent.
Ingka Group äger för närvarande 546 vindkraftverk i 14 länder, två solcellsparker med totalt 1,5 miljoner solpaneler och dessutom mer än 920 000 solpaneler på taken till varuhus, kontor och lager. Dessa investeringar bidrar till att Ingka Group når sitt mål att producera lika mycket förnybar energi som de förbrukar.
- Vi arbetar ständigt med att göra mer hållbara val för att ytterligare minska vårt klimatfotavtryck. Sedan flera år har vi 46 egna vindkraftverk i Dalarna och Härjedalen som producerar mer energi än vad vi förbrukar i våra byggnader. För att möjliggöra för våra kunder att ta ett större klimatansvar lanserade vi i höstas också solceller och nyligen lanserade vi plantbullen, vårt växtbaserade alternativ till den klassiska köttbullen, säger Jonas Carlehed, Hållbarhetschef, IKEA Retail Sverige och tillägger att IKEA Sverige i höst kommer att växla upp ambitionen ytterligare och lansera flera spännande initiativ som stödjer IKEAs resa mot att bli klimatpositiva.
IKEA stödjer EU:s gröna giv och uppmanar EU att utveckla sitt återstartspaket för att stödja och accelerera omställningen till en klimatneutral och cirkulär ekonomi och färdplanen "Exponential Climate Action" för att halvera växthusgaser i absoluta tal till 2030, lösningar som har positiv effekt för kunder, samhällen, medarbetare och planeten.
Under de senaste fem åren har Ingka Group även investerat i, och samarbetar med, företag som:
• RetourMatras, ett företag som gör det möjligt att återvinna mer än 90 % av materialet i en madrass.
• Morssinkhof Rymoplast, en ledande aktör inom den europeiska plaståtervinningsindustrin.
• Winnow, ett företag som har utvecklat en AI-aktiverad lösning för spårning av matavfall för att minska matsvinnet i storkök
• Aerofarms är ett indoor urban farming company,
• Terramera arbetar med biobekämpningsmedel och
• Optoro, en leverantör av en mjukvaruplattform för omvänd logistik för återförsäljare.
Ingka Group tillkännagav investeringen vid ett virtuellt hållbarhetsevenemang, ONE HOME, ONE PLANET, ett tvådagars evenemang med över 300 ledare inom hållbarhet, NGOs och andra företagsledare.
* Becoming climate positive is about reducing more greenhouse gas emissions than what the IKEA value chain emits. IKEA will eliminate GHG emissions in line with Paris Agreement, store carbon in land, plants and products, go beyond IKEA – by addressing a footprint larger than the IKEA value chain, take action together - engage with others to realise a 1.5°C world. Read more about the IKEA commitment here
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jonas Carlehed, Hållbarhetschef på IKEA Sverige, som nås via IKEA Sveriges presstjänst på 0476-44 07 70.
Eller: Ingka Group Media Relations, press.office@ingka.com på +46 (0) 709 93 63 76.
Nyckelord
Bilder
Om
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
IKEA lanserar ett nytt och personligt lojalitetsprogram för sina medlemmar13.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige blir ett av de första länderna i världen att lansera ett helt nytt lojalitetsprogram inom IKEA Family, där medlemmar nu får personliga förmåner. Genom att handla och interagera med IKEA samlar medlemmar nu poäng, vilket sedan kan omvandlas till personliga förmåner. Det nya poängsystemet innebär skräddarsydda belöningar anpassat efter varje kunds unika önskemål och behov.
Så sover svenska singlar – och så skapar du det perfekta sovrummet som singel11.11.2024 10:28:05 CET | Pressmeddelande
Sverige är ett land med många singelhushåll – fler än två miljoner hushåll består av en person som bor själv utan barn. Att leva själv innebär ofta att skapa ett hem som enbart speglar ens egna behov – och det gäller i högsta grad i sovrummet.
Julbordet hos IKEA är tillbaka med klassiska rätter i fokus14.10.2024 11:52:28 CEST | Pressmeddelande
Den 19 november är det premiär för ett av Sveriges största julbord – det hos IKEA. Julbordet serveras varje dag fram till och med den 19 december. Även i år skänker IKEA Sverige tio kronor för varje sålt julbord till Sveriges Stadsmissioner.
IKEA inleder samarbete med Nordens Ark och lanserar den naturinspirerade kollektionen SKOGSDUVA11.10.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
IKEA lanserar SKOGSDUVA, en ny barnkollektion inspirerad av den magiska svenska skogen. Mellan 14 oktober och 1 december går tio kronor för varje sålt mjukdjur direkt till Nordens Arks arbete till förmån för hotade djur.
IKEA Sverige fortsätter att ta marknadsandelar och investerar ytterligare i sänkta priser10.10.2024 13:01:16 CEST | Pressmeddelande
IKEA Sveriges försäljning för verksamhetsår 2024* uppgick till 17,7 miljarder kronor, en minskning med 7,9 procent jämför med föregående år. Under året har IKEA Sverige investerat 1,5 miljarder kronor i att sänka priserna och fler än 3200 produkter har fått ett nytt lägre pris. Investeringarna i sänkta priser, för att skapa ett mer tillgängligt och prisvärt sortiment, och att utveckla IKEA i Sverige fortsätter under kommande verksamhetsår.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum